Ta stran uporablja piškotke zato, da lahko razločujemo med uporabniki, štejemo njihovo število in tako izboljšujemo delovanje strani. Uporabljamo tudi piškotke partnerjev Google Analytics, ki analizirajo vaše vedenje na spletnih straneh. Več o posameznih piškotkih si lahko  preberete tu.  Če ne dovolite uporabe piškotkov za izboljšanje portala Fran, kliknite sem.

Samostojni izpis sestavka

bog1 -a
samostalnik moškega spola
RAZLIČICE IZTOČNICE: bug, bog
USMERJEVALNA REKONSTRUKCIJA NAGLASA: 'bo:g bo'ga:/'bo:ga
FREKVENCA: približno 25000 pojavitev v 50 delih
VIRI: TC 1550, TA 1550, TA 1555, TC 1555, TE 1555, TT 1557, TKo 1557, TR 1558, TT 1560, TL 1561, TAr 1562, *P 1563, TO 1564, TPs 1566, TA 1566, KB 1566, TC 1567, TL 1567, TP 1567, TPs 1567, KPo 1567, TC 1574, TP 1575, TC 1575, DJ 1575, DPa 1576, TT 1577, JPo 1578, DB 1578, TkM 1579, TPs 1579, DC 1579, BTa 1580, DBu 1580, DPr 1580, DC 1580, TT 1581-82, DB 1584, DC 1584, DM 1584, BH 1584, DAg 1585, DC 1585, TtPre 1588, MD 1592, TPo 1595, TfM 1595, TfC 1595, ZK 1595, MTh 1603

Pomen

1. ed., v enoboštvu vsemogočno, nesmrtno nadnaravno bitje, ki ga verniki častijo, molijo; SODOBNA USTREZNICA: Bog
Potle ye Bug oblubill vſem Iudom de ye hozhe is te Aegiptoue deſhele iſpelati inu dati nim ano dobro deſhelo TC 1550, 53(35a)
VTim ſazhetku ie bila ta Beſſeda, inu ta Beſſeda ie bila per Bugi, inu ta iſta Beſſeda ie bil Bug, Leta ie bila utim ſazhetku per Bugi TT 1557, 255
Tu Piſmu vdoſtih meiſtih gouori, De Bug ie en Oſter ſerdit Rihtar, is kateriga ozhi inu oblizhie en gorezh poshiraiozh ogen gre TT 1557, q1a
Odgouori Tomash, inu praui knemu, Mui Goſpud, inu mui Bug TT 1557, 326
lubi Bratie, Bodite veſſeli, bodite cely, troshtate ſe, bodite ene misli, shiuite Smyrom, Inu Bug te lubesni inu tiga myru bo ſuami TL 1561, 73a
Inu bo is tih ſe nauuzhil to prauo Staro Kerſzhansko Vero, Leto Vero ieſt prauim, Katera ie od ſamiga Goſpudi Boga poſtaulena TAr 1562, 22b
Ampag ta ſueti Duh tu ſuetu pyſmu, od tiga drigazhi ſodi inu gouori, de nom tedai dobru gre, inu te nashe rizhy dobru ſtoye, kadar nas Bug pod te oſtroge uſame, nas vte boleſni, reue, nadluge inu teshke telleſne iskushnaue vershe inu poſtaui TO 1564, 146a
Bug ieſt hozho tebi eno Nouo Peiſam peiti TPs 1566, 255a
inu ûpanie imei na Boga, inu shivi ſtvoim blishnim kakòr ie prav KPo 1567, LXX
Sakai nei drusiga pota, po katerim bi mogli brumni, ſveti, Bogulbi inu isvelizhani biti, tàmuzh le ſamuzh ſkusi Beſedo Boshijo inu ſvete Sacramente KPo 1567, XCVIIIb
Satu oni godo, poyo inu Bogu zheſte, inu hualio, koker ſo ty Iudi, kadar ſo tu erdezhe morie preshli TT 1577, 406
Bog ie pred Otroci Israelskimi shal ponozhi viednim Ognienim Stabru, po dneui pak viednim Oblaku JPo 1578, II,207a
Troshtai ô Bog te iſte vſe ſtuoim Suetim Duhom JPo 1578, I,)()(2a
Moio Dusho sheia po Bugi, po tim shiuim Bogu TkM 1579, 124a
Bug ie en Duh, inu ty kir nega molio, moraio vtim Duhu inu vti riſnici moliti TT 1581-82, I,375
en vſakoteri mej vami vej ſvojo poſsodo ohraniti v'ſvetuſti inu nikar v'poteleſnih luſhtih, kakòr Ajdje, kir Boga nesnajo DB 1584, III,112a
Abrahamou, Isaakou inu Iacobou Bug, ta Bug naſhih Ozhetou, je ſvoje Déte, Iesuſa, zhaſtniga ſturil, kateriga ſte vy isdali inu satajili DB 1584, III,62b
Inu je Baalu ſlushil, inu ga molil, inu je reſſerdil GOSPVDA, Israelſkiga Boga DB 1584, I,202a
Ali ony ſo Boga, tiga nar viſhiga ſkuſhali inu reſſerdili, Inu neſo njegovu prizhovanje dèrshali DB 1584, I,299b
Kaj je vſhe Bug? On nej en Merdrar, temuzh en stvarnik, od kateriga vus leben ſemkaj pride TPo 1595, I,185
/ Ta Shkoff ga sakolne per Bugom[!] viſokim TfC 1595, CXCIIII
/ Sa dobriga della volo my tebe [Kristusa] s'kamenjem nevbiamo, temuzh sa volo tiga ſhentovanja, inu ker ſi ti en zhlovik, de ſe ſam h'Bugu delaſh DB 1584, III,53b
/ taku bi my tedaj mogli pravi Theologi ali vBugi vuzheni Karſzheniki biti, kateri bi snali od Chriſtuſa govoriti, inu vſe druge Vukuve ſoditi TPo 1595, II,94
1.1 v krščanstvu vsemogočno, nesmrtno nadnaravno bitje, ki ga verniki častijo, molijo in obstaja v treh osebah, ki se med seboj razlikujejo, a so hkrati eno; SODOBNA USTREZNICA: (troedini) Bog
Taku, ta Ozha ie Bug, Syn ie Bug, S. Duh ie Bug. Inu uſai ne ſo trye Boguui, temuzh ie le en ſam Bug TR 1558, O3a
Tim kir Boga uti, S. Troyci prou ne ſnaio inu ne ueido, ſakai ie Criſtus prishal na ta ſueit terpil inu umerl, ſo te Euangeliske Pridige zhudne inu Noue TAr 1562, 107b
Kateri pak potle dajle vpraſha, koku ſe takou edin Bug imenuje, tukaj my odgovorimo po tem S. Piſmi, inu pravimo Njemu je ime Bug Ozha, Bug Syn, inu Bug Sveti Duh TPo 1595, II,99
/ Letukaj on da GOSPVDV Chriſtuſu tu ime, inu ga imenuje eniga Angela .. Sposna taku stem klizanjem ali molenjem, de je leta Angel pravi naturſki Bug, Satu pak on njega imenuje eniga Angela, de on ſvojga Bitja ali stanu nikar vſelej nejma pelati, kakor ta nevidezhi Bug TPo 1595, II,100
/ s prilastkom, protestansko, slabšalno Kaj je vshe tedaj Papeshou Cerkouni Bug, Maſhni Bug, ali Mauſim? On nej Bug, inu nemore tudi oben Bug biti. Sakaj timu edinimu pravimu Bogu ſe s'Maſho neſlushi, temuzh Papeshniki ſhentujo inu shmagajo shnjo naſhiga GOSPVDA Iesuſa Criſtuſa DB 1584, II,89a[=90a] Bog, kakor ga pojmuje Katoliška cerkev in ga časti z mašo
1.2 v krščanstvu Bog kot stvarnik in oče
Eden ſam ie Bug, inu en Sam ie tudi Oduetnik inu Spraulauiz vmei Bugom inu vmei ludmi, ta iſti ie ta zhlouik Ieſus Criſtus, kateri ſe ie dal kanimu Plazhillu inu Odreshituu ſa vſe TR 1558, c2b
Criſtus ie glaua sledniga Mosha, ta mosh pag ie glaua te Shene, Bug pag ie tiga Criſtuſa glaua TL 1561, 44a
Criſtus ie ta Rauenpild oli tu Rauenoblizhie tiga neuidezhiga Boga TAr 1562, 8a
Inu ta Bug vſe Gnade, kateri ie vas poklyzal hti ſuy vezhni Glori inu Zhaſty, skuſi Criſtuſa Ieſuſa, ta vas .. podpri, vas poterdi TO 1564, 99b
Letu ſo taku ty imenitiſhi Artikuli naſhe Karſzhanſke vere, od katerih letu ſvetu Piſmu povſod enaku vuzhy, inu nas vuzhy koku imamo Boga prou ſposnati, njemu po njega voli ſlushiti, inu koku imamo ſkusi vero na njegoviga lubiga Synu, naſhiga Isvelizharja Iesuſa Criſtuſa vekoma isvelizhani biti DB 1584, I,cVIIa
MY sahvalimo Bogá, inu Ozheta naſhiga GOSPVDA Iesuſa Criſtuſa, inu vſelej sa vas molimo DB 1584, III,109a
IEſt vas pak opominam, lubi Bratje, ſkusi naſhiga GOSPVDA Iesuſa Criſtuſa, inu ſkusi lubesan tiga Duhá, de vy meni pomagate ſhtritati, s'molitvo h'Bugu sa mene, de bom obranjen pred témi nevernimi v'Iudei DB 1584, III,88a
/ Sakai ieſt veruiem vtiga prauiga Boga, kateri ie Bug ozha, Bug Syn, Bug ſueti Duh, leta try Imena oli try perſone vtim Bogaſtui ſo te en ſam praui, shiui, vezni, dobri inu vſigamogozhi Bug TC 1555, B6b
Koker luzh odluzhi gre, Solnze ſuoio ſuetluſt puſti, Vuner vnim oſtane, Taku Bug od Buga gre, Bug Ozha ſinka rodi *P 1563, 73
1.3 v krščanstvu Bog kot učlovečeni božji sin
Peter ie is tiga zaihna Ieſuſa ſpoſnal, de ie on ta praui Sueti Bug TR 1558, Q1b
Kai k'enimu celimu Teſtamentu ſliſhi? PERVIZH. Teſtator, ta kijr teſtira alli sapuſti, ta ie pàr letim Teſtamentu IESVS CHRISTVS naſh Goſpod, Bog inu Zhlovik KPo 1567, CXLIb
My pak imamo inu moramo od takovih rizhy govoriti po S. Piſmi .. Slaſti, de je Chriſtus pravi Bug, de je ta Sveti Duh pravi Bug, inu de vener neiſo trye Boguvi, ni try Boshja Bitja ali Stanuvi TPo 1595, II,98
Prizhovainje de je Chriſtus Bug vtem Starim Teſtamentu TPo 1595, II,100
/ Sakai ieſt veruiem vtiga prauiga Boga, kateri ie Bug ozha, Bug Syn, Bug ſueti Duh, leta try Imena oli try perſone vtim Bogaſtui ſo te en ſam praui, shiui, vezni, dobri inu vſigamogozhi Bug TC 1555, B6b
1.4 v krščanstvu Bog kot božji duh, ki usmerja, vodi ljudi v veri
My pak imamo inu moramo od takovih rizhy govoriti po S. Piſmi .. Slaſti, de je Chriſtus pravi Bug, de je ta Sveti Duh pravi Bug, inu de vener neiſo trye Boguvi, ni try Boshja Bitja ali Stanuvi TPo 1595, II,98
/ Sakai ieſt veruiem vtiga prauiga Boga, kateri ie Bug ozha, Bug Syn, Bug ſueti Duh, leta try Imena oli try perſone vtim Bogaſtui ſo te en ſam praui, shiui, vezni, dobri inu vſigamogozhi Bug TC 1555, B6b
Frazeologija
Bog je priča / Bogu zaupam
izraža podkrepitev trditve
Sakai mi ne ſmo nigdar ſperliſauskimi beſſedami okuli hodili, koker vi veiſte, ne ſa lakomnoſt rodili, Bug ie pryzha TL 1567, 44b
Is tiga, Bogu ſeuupam, bo vſaki dobri zhlouik, kir riſnizo inu prauizo lubi, inu po ni is ſerza vprasha, ſe nauuzhil inu ſaſtopil, lozhiti inu pro ſpoſnati, katerih ludi, Luterskih oli Papeshouih Mashouane, ie prou TC 1575, 188
Bog ne daj
izraža strah, vznemirjenje
Kai bode tedai ta Goſpud tiga Vinograda tim iſtim ſturil? On pride inu pogubi te iſte Delouce, inu ta Vinograd bode drugim dal, Kadar oni tu slishio, prauio, Ne dai Bug TT 1557, 234
Bog obari
izraža upanje, željo, da se kaj ne uresniči
Kada bi Papeshoua trygubna Krona .. Fariova Plata, Nunske Plinice tako hualo imele, kakor ta Shenska Pezha, Alli ta Meniskki[!] petlarski Shakal, kako Adomoua Matika, Bug obari, Ony bi skakali, vkali JPo 1578, I,50a
Bog z nami
pozdrav ob zaključku, slovesu
Natu berite zhestu nih [jogrov] Piſma, ſmuio Islago, to peruo inu ſadashno Predguuor zhes noui Teſtament is tih bote dober ſaſtop pryeli. Bug ſnami, Amen TT 1581-82, II,*b
Bog zna
izraža negotovost, dvom
Koker guishnu ie ta Criſtuſeua risniza umeni, taku leta huala ſe meni ne mora ſamashiti utih Ahaiskih deshelah. Sakai tu? Aku kir uas ne lubim? Bug sna. Kar pag ieſt deim, inu bom dial, tu ieſt ſatu deim, de odſecam ta urshah, Tim, kir urshah iszheio TL 1561, 69b
Bogu bodi toženo
izraža žalost
Tebe jeſt vekoma zhaſtim, ker jeſt u'veliki ſhibkoſti inu nepopolnomoſti mojga meſſa inu krij leshim, inu grehou, (bodi Bogu toshenu) nemorem cillu proſt biti DM 1584, CXC
Bogu se smili
izraža nezadovoljstvo, prizadetost
Is tiga Catehiſma pag mogo vſi shlaht ludie, ſe prou nauuzhiti te potrebne shtuke te Vere kerszanske, katere malu ludi, Bogu ſe ſmili, Vſlouenski desheli, sdai prou snaio TC 1555, A3
čast Bogu
izraža spoštovanje, zadovoljstvo
Gledai pak, da ta zhaſ letiga dela ſ'hvalo pruti BOGV vshivaſh. ZHAST BOGV. KONAZ KPo 1567, CLXXIIII
hvala (bodi) Bogu
izraža hvaležnost, zadovoljstvo
druge Boshye slushbe, kir bi oni bili vuzhili oli Verouali, ne naidemo, koker leta Vuk inu leto Vero, katero mi ſdai, Huala Bogu, vuzhimo TT 1557, ff4b
LETEIH SLOVENskih peiſni huala bodi Bogu konez *P 1563, 205
pomagaj Bog / Bog daj dobro jutro/dober dan/dober večer / Bog vi zdravje
pozdrav ob prihodu
Vtih iſtih dneh, Vſtane gori Maria, inu gre hitrim hodum na gure utu Meiſtu Iuda, inu gre noter uto Zahariouo hisho, inu praui hti Elizabeti, Pomagai Bug TT 1557, 158
Inu on sdaici perſtopi Kieſuſu, inu praui, Pomagai Bug Moiſter. Inu nega puſsha TT 1557, 83
Blishniemu praueio, Bog dai dobro Iutro, dobar Dan, dobar Vezher JPo 1578, II,57b
Latin. ſalve, ave. Germ. Gott grüß dich. Sclau. bug vi ſdrauie MTh 1603, II,457
skozi Bog
1. izraža zaskrbljenost
mi bi tebe iméli te ſkèrbi prevseti, inu te ldy s'ijdio oſkèrbeti. Alli ſzhim, ſkusi Bog, kàr neimaio pàr rokah vezh kakòr pet hlebov, inu dvei ribi KPo 1567, CXXVIb
2. izraža podkrepitev prošnje, zahteve
Poberiſe, neſmo li my poprei Goſpodnyga pota snali inu perprauliali? Molzhi skusi Bog, Ako to budo Ludie od nas ſlishali, poreko, skusi Bog: Kai ishe nei bil Chriſtus per nas, alli mey nami JPo 1578, I,21a
3. izraža podkrepitev trditve
Poberiſe, neſmo li my poprei Goſpodnyga pota snali inu perprauliali? Molzhi skusi Bog, Ako to budo Ludie od nas ſlishali, poreko, skusi Bog: Kai ishe nei bil Chriſtus per nas, alli mey nami JPo 1578, I,21a
tako nam Bog pomagaj
izraža zavest hude ogroženosti
Inu zhe ſe ta zhas terdno Chriſtuſa ne popademo inu ne dershimo, kakor ta Kananeiska Shena, tako nam Bog pomagai JPo 1578, I,90b
biblijsko letukaj vkasuje ta GOSPVD nikar le timu Ceſsariu dati, kar je tiga Ceſsarja, temuzh tudi Bogu, kar je Boshje TPo 1595, II,287 naj vsakdo dobi tisto, kar mu pripada
– – biti z Bogom / biti storjen v Bogu
biti v skladu z božjo voljo, naukom
Inu de taku zbiulane na miloſti Boshy inu na Odpuſzhanu tih grehou nei prou inu nei Sbugom, pryzhuie nerpoprei ta Iogerska vera, vkateri mi prauimo, Ieſt veruio tu Odpuſzhane tih Grehou TO 1564, 23b
Kateri pak Reſnizo della, ta pride na Suetlobo, da ozhitouana budeio della niegoua, Sakai ona ſo vbogu ſtoryena JPo 1578, II,72b
– – priti k Bogu
priti do spoznanja pravega Boga, v nebesa
ſteim ie S. Duh te Iude vuzhil, de skuſi nih slushbe Boshye, ne mogo Hbugu pryti, Temuzh Criſtus ie ta praui pot Hbugi TT 1577, 62
2. v mnogoboštvu vsako od (vse)mogočnih, nesmrtnih nadnaravnih bitij s posebnim področjem delovanja, ki ga verniki častijo, molijo; SODOBNA USTREZNICA: bog
rekla ye pag ta Kazha hti ſheni/ ſhnikako ſmertyo ne vmeryete/ ſakai Bug vei/ da/ na kateri dan od nega bote ieilli ſe bodo odperle vaſhe ozhy/ inu bodete koker Boguui/ bote veidili dobru inu hudu TC 1550, (7a)
Kadar ſo pag ty ludie uidili, kar ie Paulus bil ſturil, uſdigno nih ſtymo, inu ſo po Lycaonisku diali, Ty Boguui ſo uti zhloueski shtalti doli knom prishli. Inu ſo tiga Barnaba imenouali, Iupitra, inu Pauluſa, Mercuria TT 1557, 378
Socrates en Aydoski velik moder Vuzhenik ie dial, Sledni Bug ſe ima taku zheſtiti, koker ie ta iſti Bug ſam ſapouedal TAr 1562, 16b
Kada Pilatuſ ie lete beſede ſliſhil, ſe ie tim vezh vſtraſhil, inu ſe bal. Kàr ie ménil, da ie ky réſ Chriſtuſ tih Bogov Syn KPo 1567, CLXI
Aydouski Boguui inu Papeshki Suetniki zhes te Stuare odlozheni, ſo ſturieni Maliki TC 1575, 488
AYDOVSKI BOGVVI zhes Elemente. Zhes Ogen imaio tiga Boga Iouem, zhes lufft Iunonem, zhes Murie Neptunum zhes Pekel Plutonem TC 1575, 271
Aſsyrerſki krajli ſo Ajde s'Mezhom pobyli, inu nyh deshelo, inu ſo nyh Boguve v'ogin vèrgli: Sakaj ony neſo bily Boguvi, temuzh zhlovezhkih rok dellu DB 1584, I,216a
ISraelſki otroci ſo supet hudu ſturili pred GOSPVDOM, inu ſo ſlushili Baalu, inu Aſtarotu, inu tém Bogum v'Syrij, inu tém Bogum v'Zidoni, inu Moabiterſkim Bogam, inu Bogum Ammonovih otruk DB 1584, I,139a
Ajdje bodo h'tebi priſhli od kraja Svitá, inu poreko: Naſhi Stariſhi ſo krive inu nizhemèrne Boguve iméli, kateri néſo niſhtèr h'pridu DB 1584, II,35b
Inu Krajl je djal h'Danielu: .. Ieſt ſim od tebe ſliſhal pravezh, de ti imaſh teh ſvetih Bogou Duhá, inu reſvejzhenje, saſtopnoſt DB 1584, II,98b
Meni ſe pak sdy, de je on [Tamus] bil Bachus, Ajdouſki Bug, kakòr je pèr Papeſhnikih S. Vrban DB 1584, II,63a
Tu das epulis accumbere divum. Ti mi daſh k'Bogou misi ſeſti BH 1584, S9
Ta perva inu nar vekſha Sapuvid ſe pravi: Ti neimaſh drusih Bogou imejti TPo 1595, II,243
/ kakor nam tu piſmu naprej pravi, Slaſti, de je Chriſtus pravi Bug, de je ta Sveti Duh pravi Bug, inu de vener neiſo trye Boguvi, ni try Boshja Bitja ali Stanuvi, Kakor trye Moshje, trye Angeli, try Sonza, try ukna TPo 1595, II,98
/ v zvezi gorski bogovi Sakaj Syrerſkiga Krajla Hlapzi ſo djali k'njemu: Nyh Boguvi ſo Gorſki Boguvi. Satu ſo ony nas premogli, ó de bi ſe nam shnymi na rauni bilu bojovati DB 1584, I,199a vsemogočna, nesmrtna nadnaravna bitja, ki delujejo v gorah
2.1 bitje, stvar, pojav, ki se mu pripisuje nadnaravna moč in ga verniki častijo, molijo
Sakai ty Aydi ſo lizhkakih Bogou inu Pildou okuli Trideſſeti taushent imeili TL 1561, 38b
Neuerniki Stuare imaio ſa Buga TPs 1566, 209b
Ty Aydi Sõce, Luno, Ogẽ, ludi, kazhe inu druge Stuari molio, ſa Boguue imaio, nim slushio TC 1575, 221
Ty Aydi, kir ſo modri vuzheni, kunshtni oblaſtni bili, ſo is ſami ſebe veliku tiſſuzh od neſramnih mertuashkih ludi, od ſuirin inu kazh Hbugom poſtauili, nim offrouali, nekar ſamuzh shiuino, temuzh te ludi tudi TT 1581-82, II,*3a
2.2 kip, predmet, ki predstavlja (vse)mogočno, nesmrtno nadnaravno bitje in ga verniki častijo, molijo
Tih Aydou Boguui ſo ſrebu[!] inu slatu, Od zhloueskih rok ſturieni TPs 1566, 241b
ta Rahel tiga Ozhaka Iacopa Shena, ie bila ſuimu Ozhetu Labanu nega Boguue vkrala, inu pred nim vto Slamo oli meruo pod te Kamele skrila TC 1575, 259
ty Aydi eno ſtaro Verbo, Lypo oli kak drugi ſtarhnil leiß vſamo, ga obtesho, per nih terskah kuhaio, Is tiga drugiga liſſa, ſebi eniga Boga ſture, ga molio, zheſte, inu pomuzhi per tim liſſenim, slepim perbienim Boguui Iſzheio TC 1575, 262-263
TI ſi neimash slitih Bogou delati DB 1578, 79b
Aſsyrerſki krajli ſo Ajde s'Mezhom pobyli, inu nyh deshelo, inu ſo nyh Boguve v'ogin vèrgli: Sakaj ony neſo bily Boguvi, temuzh zhlovezhkih rok dellu DB 1584, I,216a
/ Kadar Malarij Boga malaio, taku ga malaio, kakor eniga ſtariga mosha DPa 1576, 61a[=62a] upodabljajo krščanskega Boga Očeta
3. človek, ki zapoveduje komu v imenu Boga; SODOBNA USTREZNICA: bog
GOSPVD je bil britku ſerdit zhes Moseſſa, inu je djal: Nevém li jeſt, de tvoj Brat Aaron, od Levitove shlahte, sna dobru govoriti? .. On ima tvoja uſta biti, inu ti imaſh njegou aBug biti <aBug) tu je Aaron bo pruti Pharaonu inu Israelſkimu folku govuril: ti pak boſh njemu sapovedaval na moim mejſti, kaj ima v'moim imeni govoriti> DB 1584, I,36a
3.1 protestansko človek, ki mu papež, Katoliška cerkev pripisuje nadnaravno moč glede določenih stvari; SODOBNA USTREZNICA: zavetnik, priprošnjik
S. Anton ie Bug zhes ſuine, ie vidil ſuine per Altaryh, kai pomenio TC 1575, 488
ſo ty Papeshniki S. Niclausha, kanimu Bogu poſtauili, de ima te boge bogate ſturiti TC 1575, 283
3.2 bitje, ki se mu pripisuje božja moč, lastnosti; SODOBNA USTREZNICA: najvišji oblastnik
Ampag ta Neuerni, nepokorni neſueiſti inu nehualeshni zhlouik .. ſe ie tebi ſubper poſtauil, on ie hotel tudi biti en bug inu tebi glih TT 1557, pb
Ty Rymski inu Papeshoui Perlyſauci/ So is Papesha eniga Poſemliskiga Boga/ kir ima Oblaſt nekar ſamuzh vſem kralem inu ludem/ Temuzh tudi tim Angelom inu Sludiem ſapouedati .. ſturili TAr 1562, 89b-90a
BVg ſtoy vti Gmaini Boshy, On ie Rihtar vmei teimi Boguui <Bug gleda vedan na Goſpoſzhino inu na to Gmaino> TPs 1566, 150b
Inu kadar ta Goſpoſzhina ſo nashi Boguui, Starishi inu Varihi, Satu imamo no lubiti, zheſtiti, ſtrah na no imeiti inu ſa no ſueiſtu moliti TC 1575, 324
Kay imaio ſtoriti poſuetna Goſpoda inu Oblaſtniki? Imaio miſliti, da ſo na Boshyem meſtu: Sato ſe vſuetem Piſmu Bogoue, Pſalm 82. Imenuio JPo 1578, II,199a
Sakaj gdu more v'oblakih GOSPVDV enak biti? Inu GOSPVDV glih biti mej otruki téh *Bogou <*mozhnih ali Iunakou> DB 1584, I,302a
/ Sakaj ta Papeſh je ta pravi Pluto ali Bug tiga Blaga, kateri ſvoje Hlapze bogate ſtury TPo 1595, II,45 mogočen lastnik, imetnik česa
3.3 kdor s pomočjo posebnih sposobnosti napoveduje prihodnje ali razlaga pretekle dogodke; SODOBNA USTREZNICA: vedeževalec
ty ſedem tanki klaſſuui ſo posherli te ſedem debele Klaſſuue: Inu ieſt ſem letu *Zopernikom prauil, ali ony nemogo meni tiga isloshiti <*Boguuõ> DB 1578, 38a
4. slabšalno kar ima zelo veliko moč, vpliv
On [Mamon] ie grosan inu shkodan Bog, Tatinski Kapitan ali Voiuoda: On vkrade Zhlouiku, to nai bolshe kai ima, slaſti, niegouo Sarze JPo 1578, II,157b
4.1 slabšalno kar komu največ pomeni; SODOBNA USTREZNICA: bog
S. Paul daie tim falsh Vuzhenikom leta garda imena, De ſo Pſi .. De nih Trebuh imaio ſa Buga TR 1558, Rb
Imaio eniga drusiga ſvoiga Boga, na kateriga ſe vezh saupaio, vezh ga lbio, vezh ſlushiomu, to ie, Blago, oblaſt, modruſt, laſtna ſvetuſt inu pravica, inu ûni krivizhni Mammon alli trébuſhni Bog KPo 1567, XXXVIIIb

Oblike in zapis

OBLIKE: ed. im.: b | u/o | g/d[!] (TR 1558, aa)/b[!] (*P 1563)/k (DB 1584, I,17a); rod.: b | o/u/ò (DB 1584, II,+IVa) | g | a/á/à; daj.: b | o/u | g/d[!] (TL 1567, 60a) | u/i/o (JPo 1578, III,92); tož.: b | o/u | g | a/u/e[!] (DB 1584, I,)((1)IVa)/o[!] (DB 1584, I,)((1)IIIa); mest.: b | u/o | g | i/u/uvi (TC 1575, 263)/om[!] (TfC 1595, CXCIIII); or.: b | u/o | g | om/um; dv. im.: boguva; tož.: boga; mn. im.: bog | uvi/i; rod.: bog | ov/uv; daj.: b | o/u | g | um/om/uvom/am; tož.: b | o/u | g | uve/e/ove/é (DB 1584, I,132a); mest.: bog | eh/uvih/ovih; or.: b | o/u | g | uvi/i/y/uvih (TPs 1566, 156b)
ZAČETNICA: prevladuje velika
Avtorstvo: J. N.
Opis oblik: M. Č.
Slovar slovenskega knjižnega jezika 16. stoletja