Ta stran uporablja piškotke zato, da lahko razločujemo med uporabniki, štejemo njihovo število in tako izboljšujemo delovanje strani. Uporabljamo tudi piškotke partnerjev Google Analytics, ki analizirajo vaše vedenje na spletnih straneh. Več o posameznih piškotkih si lahko  preberete tu.  Če ne dovolite uporabe piškotkov za izboljšanje portala Fran, kliknite sem.

Samostojni izpis sestavka

del -a
samostalnik moškega spola
RAZLIČICE IZTOČNICE: dejl, del
USMERJEVALNA REKONSTRUKCIJA NAGLASA: 'de:l -a
FREKVENCA: približno 1300 pojavitev v 40 delih
VIRI: TC 1550, TC 1555, TE 1555, TM 1555, TT 1557, TR 1558, TT 1560, TL 1561, TR 1561, TAr 1562, *P 1563, TO 1564, TPs 1566, KB 1566, TC 1567, TL 1567, KPo 1567, TC 1574, TC 1575, DJ 1575, DPa 1576, TT 1577, JPo 1578, DB 1578, TkM 1579, DC 1579, DPr 1580, DC 1580, TT 1581-82, DB 1584, DC 1584, DM 1584, BH 1584, TtPre 1588, MD 1592, TPo 1595, TfM 1595, TfC 1595, ZK 1595, MTh 1603

Slovarski sklop

Pars. Germ. ein Theil. Sclau. partije, kus. Carniol. deil MTh 1603, II,208

Pomen

1. pogosto z glavnim števnikom kar nastane z delitvijo celote; SODOBNA USTREZNICA: del, kos
ty Fary ſami shnih dellom inu Mashouanem od tiga pryzhuio, kir ta Oblat na try Deile reslomio TO 1564, 84a
[Bog] ie tu Erdezhe morye reſdeilil na dua deila, Sakai nega Dobruta terpi vekoma TPs 1566, 243a
Tu veliku Meiſtu na try dela[!] reſdilenu, ty eni ſaſtopio, Try Vere, kir vſtaieio, kadar ſe ta Euangeli Pridiguie, Ty eni ga ſourashio, ty eni hynauci Kezary rataio, Ta trety inu ta manshi deil, nemu prou Veruio inu ſe po nim dershe. Ty eni pag menio, de pomeni te Neuerne Iude, Turke inu Ayde TT 1577, 426
Krajl [je] rekàl: Resdejlite tu shivu Déte na dva dejla, inu dajte letej polovizo, inu úni polovizo DB 1584, I,185a
pobeshite, pred to Dolino, bmej mojemi Gorrami <bmej mojemi Gorrami) tu je, mej tema dvema dejlama Oliſke gorre, katera je reſklana> DB 1584, II,129b
nekadaj ſo vſa viſſoka poglavita Méſta bila Arba, tu je, vshtiri dejle resdilena DB 1584, I,14b
Kadar je on pak is téh Farjou rok offrane dejle [darovanih živali] jemal, inu poleg ognja ſtal, ker je na Altarju goril, taku ſo njegovi bratje okuli inu okuli njega ſtali, kakòr ſo Cedri na Libani saſſajeni DB 1584, II,173b
Po letim rounainju vsamejo Sholnerji GOSPVDOV Chriſtuſou gvant, inu ga resdile v'ſhtiri dejli[!], Sakaj nyh je bilu ſhtiri TPo 1595, I,281
1.1 z vrstilnim števnikom vsak od približno enakih delov, v katere je razdeljena celota
VTim iſtim zhaſu, Vslishi Erodesh Tetrarha ta glas od Ieſuſa <Tetrarha, ſe praui en Viuda, kir ie poſtaulen zhes ta zheterti deil eniga kraleuſtua oli ene Deshele> TT 1557, 41 četrtino
Ta ſtara Boshya poſtaua ie tudi tako ordinko vſebi dershala inu ſapouedala, Nerpoprei, dati tim Faryem to Deſſetino inu kar ie peruizh ſraslu inu rodylu ſe, ſteim ſe ie ta Cerkouna slushba gori dershala. Potle en Vintin timu Templu oli tei Boshy Vtti, Timu Kralu, ta Peti del od vſiga shita TR 1558, R4a
Ie réſ grosvitò ſliſhati, da kumai ta zhetèrti del ſemena na dobro Semlio pade inu ſad rodi. Tretij pak del prozh na hude ſtrani odpade inu ſe sgubi KPo 1567, XCVIIIIb
Inu ta zheterti Angel ie trobental, inu ie bil byen ta trety deil tiga Sonza, inu ta trety deil te Lune, inu ta trety deil tih ſueiſd, taku de nih ta trety deil, ie bil temman, de trety deil tiga dne nei ſueitilu TT 1577, 318
Ta tretji dejl od tebe ima od Kuge vmréti, inu ſkusi lakoto mej tabo konzhan biti: Inu ta drugi tretji dejl ſkusi mezh paſti, pouſod okuli tebe. Inu ta puſledni tretji dejl, hozhem jeſt na vſe vejtre reſtreſti, inu mezh sa nymi vunkaj isdréti DB 1584, II,62
Satu nym danaſhni dan ſpet dajte nyh Nyve, Vinograde, Olikove vèrte inu Hiſhe, inu ta ſtu dejl od denarjeu, od Shita, Moſhta, inu Olja, kar ſte nad nymi buhrali DB 1584, I,258a
Deſſeti dan letiga ſedmiga Méſza .. imate .. ſturiti .. Shpishni offer, try deſſete dejle zhiſte Pſhenizhne moke, s'oljem oméſhane, k'Iunzu, dva deſſeta dejla k'Ounu, inu k'vſakimu téh deſſet Iagnet en deſſeti dejl DB 1584, I,96b
Kadar je on njega vshe bil vjél, ga je v'jezho polushil inu ga je isrozhil ſhtirim azhètertim dejlom Sholnerjeu, de bi ga varovali <aZhètertim dejlom) Enu zhiſlu Sholnerjou je bilu vſhtiri dejle resdilenu, od katerih je vſelej po redi en dejl moral ta zhèterti dejl nozhy vahtati> DB 1584, III,68a
/ od shyta imate ta peti dejl Pharaonu dati, ſhtiri dejli imajo vaſhi biti DB 1584, I,31b eno petino morate dati faraonu, štiri petine so vaše
2. kar skupaj s čim drugim tvori, sestavlja celoto; SODOBNA USTREZNICA: del, sestavina
vtim iſtim dinim Boshym Stanuui, ſo Try Perſone oli Imena, ene zheſti, ene mozhi, ene oblaſti od vezhnuſti, Ozha, Syn, S. Duh. Inu per tim Imenu, Perſona oli Ime, ſe nema ſaſtopiti, en deil, en kos oli ena shega venim drugim, Temuzh ſa eno rezh, kir ſama od ſebe obſtoy TAr 1562, 27b
tiga Chriſtus nei poſtauil, da bi to imel alli mogal vſaki po ſuoi miſli preſtauliati: En del dati inu preieti, inu ta drugi puſtiti inu sadershati kakor ſo dosdai Papeshniki delali JPo 1578, I,109b
Aku je vshe vſe tvoje tellu ſvitlu, de néma obeniga dejla od temmé, taku je cillu ſvitlu, inu bo tebe reſvejtilu, kakòr en ſvital bliſk DB 1584, III,38a
h'pravi Karſzhanſki Pokuri, dva ſhtuka ali dejla ſliſhita. Ta pèrvi ſe v'Bukouſkim jesiki imenuje, Contritio, inu ſtoji v'tém, de en zhlovik ſvoje grehe na ſebi ſposná .. Ta drugi ſhtuk, kir h'pokuri ſliſhi, je Vera v'Criſtuſa, ſkusi katero zhlovik ſe ſpet ſpreumej inu gori vſtane DB 1584, I,bVb
Spuvid dva dejla vſebi dèrshi. Enu je, de my naſhe grehe sposnamo: Tu drugu je, de Abſolutio ali odpuſtik naſhih grehou, od Spovednika ali Cerkouniga Slushabnika prejmemo ZK 1595, 164
/ Sa tiga volo kadar ti v'ti Iſtory ſliſhiſh koku grosovitu ſo Iudje inu Ajdje s'tvojm lubim GOSPVDOM Chriſtuſom okuli hodili, taku en ſledni dell po ſebi sapiſhi: Letu ſe je sa mojo volo sgodylu TPo 1595, I,214 vsako Kristusovo muko
/ Kadar bi pag vſi en Vud bili, kei bi tu tellu billu? Sdai pag ie doſti Vudou, ampag tu tellu ie enu ſamu .. Vi ſte pag tu tellu Criſtuſeuu, inu en deil Vudi TL 1561, 46b vsak predstavlja enega od delov telesa
/ Steli vi eni zhloueki, taku ſte vi tudi en deil oli Koſſ tiga Suita TO 1564, 159b
/ v zvezi na tem delu Sakai ieſt snam to uasho dobro uolo, katero ieſt per tih Macedonicih hualim, De ta Ahaia ie od lanskiga Leita perpraulena, Inu leta uash Exempel ie nih doſti naprei isuabil. Ieſt ſem pag lete Brate ſatu poslal, de ta nasha huala od uas prasna ne rata na letim deilu, de ui (koker ſem dial) bote perprauleni, de aku bi ty is Macedonie smeno prishli, inu bi uas ne neshli perpraulene, de my (nezho rezhi ui) ſa take ſeuupane huale uolo, ne bomo ſasromouani TL 1561, 67a v tej stvari, glede tega
3. vsaka od vsebinsko zaključenih enot besedila; SODOBNA USTREZNICA: del
Prauo Islago lete Perglihe naidesh tudi utim 13. Capitolu per S. Math. utim Deilu F TR 1558, D2a
Sa tiga volo ſem ieſt te Capitule na koſſe inu na Deila[!] narasẽ resdeilil, Inu vſakiga Deila oli koſſa, kai inu od zhes on ner vezh vnim gouori inu vuzhi, od ſpreda pred vſakim Capitulom inu na ſtrani, skratkimi beſſedami poueidal, inu ſdrobnim piſmon ſapiſſal. Obtu vi mui lubi Bratie inu Slouenci, kadar vi en koſs oli Deil tiga Texta, tiga Piſma S. Paula, kir ie ſteim debelim Piſmon tukai ſapiſſan, hozhte brati, oli ſte vshe prebrali, Taku vſelei preberite tudi od ſpreda inu na ſtrani to kratko Islago tiga iſtiga Deila TT 1560, b2a
Od lete Prauice bo S. Paul vletim Lyſtei ner vezh gouuril, Od te ſmo mi tudi vti dolgi Slouenski nashi Predguuori vtim Tretym deili ſadoſti gouurili TL 1561, 77a
Na koliko delou ie rasdilieno S. Piſmo? Na dua dela: Vpoſtauo inu Euangelium JPo 1578, III,116b
leta ſhtuk oli deil tiga Evangelia ima Veliku Navukov inu troſhtov vſebi TPo 1595, I,154
Letaka nuja nas ima ſpodobnu gnati, de s. beſsedo vedan opominamo, inu suſseb to Iſtorio tiga Terplenja Chriſtuſeviga od dejla do dejla, kulikur ſi zhaſsa moremo vseti, tem prepoſtim fliſsig naprej dershimo TPo 1595, I,207
Tu ie ta drugi dejl, od lete Nebeſke Pridige, inu tu pravu ſhumeinje tiga Svetiga Duha, inu je taku troſhtliu, kakor ſtraſhan je ta pervi dejl TPo 1595, II,113
My hozhmo pak leto Pridigo dilyti vtry ſhtuke. Ta pervi od te Perſone te Divize Marje, de je ona od hiſhe ali ſhlahte Davidove. Ta drugi od tiga Angela pridige, v'kateri on vuzhy, od GOSPVDA Chriſtuſa inu od njegove Slushbe. Ta tretji, od Divize Marie Vere <Te Pridige try delli> TPo 1595, III,63
/ Konèz téh dejlou ali ſhtukou, kir k'Eſterinim Buqvam ſliſhio DB 1584, II,207a poglavij
/ Kuliku ſtukov alli del ima Karſhanſki/ Otrozhy Nauk alli Catechiſmuſ? .. SHEST: Pèrvi del ſo, deſet sapovedi Boshie. DRVGI del ie, ta Apoſtoſka vera. TRETII, Molitov Goſpodnia. ZHETERTI, tu predigarſtvu, alli kluzhi od nebeſkiga kralevſtva PETI del, ta Sakrament ſvetiga kàrſta. SHESTI delie, ta ſakrament Vezherie Chriſtuſove KB 1566, A4b vsebinskih sklopov
/ Koga sadene pak ta drugi del gouorenia, Daite Bogu kay ie Boshye? JPo 1578, II,199a
tuiſtu prerokovanje ima v'ſebi dva ſhtuka ali déla DB 1584, II,58b
/ stvarno ime ARTICVLI OLI DEILI, TE PRAVE STARE VERE KERSZHANSKE TAr 1562, A1a
3.1 z levim prilastkom vsaka od enot obsežnejšega literarnega besedila, navadno izdana, zvezana ločeno od ostalih delov; SODOBNA USTREZNICA: knjiga, zvezek
ta celi Teſtament .. ſem moral na duie reſdiliti. Inu vta drugi deil, kir ie tanshi, ſem to slouensko Predguuor, Kolender inu druge rizhi poſtauil. Regishter Praſnishkih Euangeliou inu Epiſtolou imate pred vſakim deillom TT 1581-82, I,(:)1b
/ Ta Simski dell [Spangenbergove postile] ie ſtolmazhil rainik Sebaſtian Crelius, ta verni Vzhenik, inu te praue Kerſzhanske Cerkue, vtei Kranskei Desheli, praui Duhouni Paſtir. Ta druga dua Della pak: To ie, ta Letny, inu ta zhes vſe poglauite Prasnike, ſam ieſt .. ſtolmazhil inu sueſto prepiſſal JPo 1578, I,)(4a
/ kot del stvarnih imen TA PERVI DEIL TIGA NOVIGA TESTAMENTA, VTIM SO VSI SHTYRI EVANGELIſti, inu Diane tih Iogrou, ſdai Peruizh uta Slouenski Ieſik skuſi Primosha Truberia, ſueiſtu preobernen TT 1557, *a
NOVIGA TESTAMENTA PVSLEDNI DEIL, VTIM SO S. Paula htim Iudom, S. Iacoba, Petra, Iansha, Iudesha liſtuui, inu S. Iuana Reſodiuene, Skratkimi ſaſtopnimi Islagami, Druguzh popraulen inu prepiſſan ſdai peruizh drukan, od Primosha Truberia TT 1577, aa
4. navadno s prilastkom kar predstavlja
4.1 krajevno, področno omejitev česa; SODOBNA USTREZNICA: del
Tu lubesniuu) tu ie Tempel inu praua Boshia slushba, katera ie Bogu luba, bo per letei shlahti. Sakai Ierusalem kir ie potle Salamon Tempel ſesidal, ie vtim deili Kanaenske Deshele bill kateri ie Beniamineuimu Rodu slishal DB 1578, 179b
tukai ie bil ta perui deil te Vtte, vtim ie bil ta Sueizhnik, inu ta Myſa, inu ty naprei polosheni kruhi TT 1581-82, II,287
Harel ſe rezhe Boshja gorra: Ariel, Boshji Leu. Ta on imenuje ta sgurajni dejl Altarja, na katerim ſo offrovali DB 1584, II,81b
Inu kadar ſmo ſe my pelali na enu mejſtu, kateru je na obadveih ſtranah Morje imélu, ſe je Barka tèrzhila, inu pèrvi dejl je tèrdnu obtezhal: ta sadni dejl pak ſe je ſtèrl od ſile téh Vallou DB 1584, III,74b
NAtu je ſhàl Hilkia Far, Ahikam, Ahbor, Saphan, inu Aſaja, h'tej Prerokini Huldi .. inu ona je v'Ierusalemi prebivala, v'drugim dejli, inu ony ſo shnjo govurili DB 1584, I,217b
Inu od tigaiſtiga imate GOSPVDV en dejl [ozemlja] odlozhiti, pet inu dvajſſeti taushent Shib dolg, inu deſſet taushent Shib ſhirok. Inu taiſti ſveti dejl ima téh Farjeu biti, slaſti, pet inu dvajſſeti taushent Shib dolgu, pruti Pulnozhi inu pruti Puldnevi: inu deſſet taushent ſhiroku, pruti jutru inu pruti vezheru. Inu GOSPODNIA Svetinja ima v'ſredi notri ſtati .. Ta odlozheni ſveti dejl pak, inu Hiſha te Svetinje, ima v'ſredi notri biti. Kar pak vmejs leshy, mej téh Levitou dejlom, inu mej Meſtnim dellom, inu mej Iudovo pokraino, inu BenIaminovo pokraino, tu ima tiga Viuda biti DB 1584, II,84a
ta sgurajni dejl tiga Stola, je bil okrogèl od sadaj DB 1584, I,190b
Deutſch. Schiffs forder thail. Latinè. prora. Windiſch. pirvi deil ladie. Italicè. prora MD 1592, N1b
4.2 časovno omejitev česa; SODOBNA USTREZNICA: del
Sanas ye zhlouik roiẽ, Vſadnim delu zhaſa *P 1563, 70
/ Enoh je v'sazhetki, Elias v'ſredi, Inu Criſtus v'puſlednim dejli tiga Svita v'Nebu gori vset DB 1584, I,203a v zadnjem obdobju pred koncem sveta
5. navadno s prilastkom, z oslabljenim pomenom izraža
5.1 količinsko omejitev; SODOBNA USTREZNICA: del
Te Iude ye [Bog] gar zheſtu ſtrafal/ ſognem ſmezhom/ ſkazhami/ an dell ye ta ſemla poſherla TC 1550, 218(117a)
vſak pametin zhlouick .. ima inu mora vſe Shtuke tiga Catehiſma vmeiti iſuuna, inu ta vegshi deil ſastopiti TC 1555, A2b
ta vegshi del Ludi vnashi desheli druſiga Ieſiga ne ſna, ſamuzh ta Slouenski TE 1555, A2a
na takih nega beſſedah inu oblubah, ie ta vegshi deil ludi zbiulali, inu od tih nishter dershali TT 1557, bb2
ty Papeshniki, ſo to S. vezherio Criſtuſeuo .. preobernili na Malikouane, na nih offert inu dobitig, Sto ſo od Ceſſarieu kraleu, Vyudou Goſpoſzhine, Purgarieu inu kmetizheu, ta bulshi inu vegshi deil nih blaga, na ſe ksui offerti inu dobri lebingi perprauili TC 1575, 169
[Judje] ſo vmeſti Ierusalemi, kadar ie bilu od ſourashnikou obleshenu, endel od shlese, en del od lakote konez vseli DPa 1576, ):(3b
Ktemu ſo tudi vekshi del ty Papeshy, kakor Cronike od nyh prizhaio sanikerni Liudye bili JPo 1578, III,53b
ta vegshi doil[!] tih ludi, ſo nega radi poslushali TT 1581-82, I,194
Satu je tudi mej vami tuliku ſlabih inu bolnih, inu en dobèr dejl jih ſpy DB 1584, III,93b
Onu je ena ſilnu huda inu ſhkodliva rézh, de je tu zhlovezhtvu taku narasen reſterganu tudi leta dejl, kateri ſe Boshji folk imenuje DB 1584, III,104b
Maximus pars ab equitibus in flumen acti. Nàr vekſhi dejl, ſo od Kojnikov v'fluſs pójeni BH 1584, S13
Pars epulis onerant menſas. En dejl jejdi na miso poſtavlajo BH 1584, S12-13
Takoviga ne hote ni Papeſh ni Shkoffi ſliſhati, sakaj ony dobru vidio, kaj bi is tiga priſhlu, slaſti, de bi Shtiffte inu Kloſhtri, Mashe, inu vſe nyh falſh Boshje sluſhbe ne mogle dolgu obſtati, sa tiga volo ony taku mozhnu nad nymi dershe, Ta vegſhi dejl sa trebuha volo, ta drugi inu ſhlehtniſhi dejl satu, de ony ſkusi tu vupajo, isvelizhani biti TPo 1595, I,27
Taku je on ſam ta ſdaj imenovani Goſpud Primoſh Truber rainik per ſvojem ſdravim shivotu, is ſvejta drusih dobru vuzhenih inu ſveiſtih Doctorjeu ali Vuzhenikou tiga Svetiga Piſma, to Poſtillo ali Islago .. Vuzhenika Martina Lutherja ranciga ſam istolmazhoval, en dejl te iſte ſam sſvojo laſtno roko sapißal, en dejl pak ſkusi nekatere ſvoje Krainſke Landtshmane inu Shribarje puſtil sapißati TPo 1595, I,):():(5a
Taku je ta Svejt, tu je ta vekſhidell[!] liudy, en Slushabnik tiga prekletiga Hudizha v'Pakli TPo 1595, II,214
/ Sakaj letu nej ta nar ſhlehtniſhi ali manſhi dell Boshjiga ſhegna, kadar takovu sakonſku vkupe prebivainje vſakdan ſkusi dobro volo inu priasnuſt bode obderſhanu TPo 1595, III,186
5.2 omejitev v meri, stopnji; SODOBNA USTREZNICA: del
5.2.1 v prislovni rabi
Na tim ſueitu Boga le en deil enu mahinu od dalezh vti nega beſſedi ſto Vero vidimo inu ſnamo/ Ampag Vnebeſih ga bomo vpryzho popolnoma ſnali inu vidili TL 1561, 47b
Dobar deil ſi videl inu ſlishal, kako ſam ſe iaſt vtakoui ſlushbi darshal, Hodi samano: Kakor ſam iaſt delal, tako ti delay JPo 1578, III,16b
Ieſt vupam pak, de nas bote notèr do konza taku snaſhli, raunu kakòr ſte nas en dejl snaſhli DB 1584, III,97a
So tudi vejtri en dejl k'maſzhovanju ſtvarjeni, inu ſkusi nyh vihranje ony ſhkodo ſturé, inu kadar ima ſhtrajfinga priti, taku ony divjajo, inu opravio ta ſerd, tiga, kateri je nje ſtvaril DB 1584, II,169b
Ludje vekſhi dejl to beſſedo, Modruſt, drugazhi saſtopio, kakòr jo S. Piſmu nuza, slaſti, kadar od Modruſti ſliſhio, taku okuli miſlio, inu mejnio de bi Modruſt niſhtér drusiga nebila, kakòr te miſli, kir v'Modrih Ludy ſercih ſkrivene leshé DB 1584, II,139b
Kakòr je ſicer navada na tém Svejti, de ty, kir v'Krajlevih dvoréh nar vezh delajo, ty nar majne imajo: inu kateri niſhtèr nedelajo, ty ta vekſhi dejl nar vezh dobe DB 1584, II,94a
My hozhemo pak k'obilju, drugim urſah dati dajle po téh rizheh miſliti, ker ſe nam sdy de je Papeshou padez vegſhi dejl ſe sazhel DB 1584, II,89b[=90b]
Sakai de bi ſi my ſamy s'nashimi dobrimi delli iméli Nebu cillu, ali polouizo, ali en deil ſaslushiti, tu taku cillu nemore biti, de, kadar bi lih mogozhe bilu (kateru vſai nei) de bi cillu popolnoma, inu pres vſiga pomankania vſe tu ſturili, kar ie Bug nam porozhil TtPre 1588, 90
Koku je pak Bug tiga Sakona ſpotliuce inu ſouraſhnike plazhal inu ſhtraffal, vejmo my en dober dejl TPo 1595, I,96
De ſem pak jeſt, dobrurojena gnadiva Goſpa, ta doſti imenovani D. Luthrou Katechiſmus, sred nekoterimi kratkimi vproſhnjami, kakòr ſo ſe teiſte doſehmal lete ſheſt lejt, v'naſhi Cerqvi, vezhi dell, nikar pres ſadu (hvala Bogu) nuzale, ozhitu vunkaj v'druku puſtil pojti, je ta pèrvi urſhoh, kir ſo me moj gnadivi Goſpud, inu tudi ſizer doſti brumnih Karſhenikou, po goſtim inu doſti krat sa tiga volo opominali ZK 1595, 34
Vulgò. Germ. gemeiniglich. Sclau. vekſhi deili[!] MTh 1603, II,744-745
/ Taku nezhe kratkò Bog od naſ iméti, da bi iméli na naſhe dianie inu saſlushenie, pred nijm inu pruti niega oſtri pravdi, ſe veliko alli malo saneſti, kakòr da bi ſi rekoch ſtim ta Nebeſa saſlushili, alli bi naſha dela naſha Pravica alli bodi en del te iſte pred Bogom bila KPo 1567, CVIIIb da bi dobra dela pripomogla k opravičenju pred Bogom
/ Takoviga Malikovanja je ta Svejt tudi poln, Sakaj tukaj gredo Krajli inu Viudi, Purgary inu kmetizhi ſemkaj stejm grob painom, ſteim ſramotnim Mammonom, tem reunim pomozhnikom, na katerim nym vſe leſhy, puſte tazhaſs od praviga Isvelizharja tiga Diteza Iesuſa pejti inu praviti, je pak ferrahtajo, Ia bodo eniga dejla taku norri inu norzhaſti, de je ony tudi preganejo, inu ga ne hote terpejti TPo 1595, I,44
/ Spumnite pak na pèrve dny, v'katerih ſte vy, potehmal ker ſte bily reſvejzheni, en velik boj tèrplenja pretèrpéli, en dejl ſamy, ker ſte ſkusi sashmaganje inu nadluge, k'eni ygri h'pogledu bily ſturjeni, en dejl pak, ker ſte tovariſhtvu ſtémi iméli, katerim taku gré DB 1584, III,130b
Ta Hudizh kakor my vteh Hiſtoriah en dejl vidimo, en dejl tudi ſami iskuſsimo, je cilu veliko ſhkodo ſturil TPo 1595, III,104
5.2.2 v pridevniški rabi
Sakaj naſhe ſposnanje je le aen dejl, inu naſhe Prerokovanje je le en dejl. Kadar pak pride tu popolnoma, taku bo tu, kar je le en dejl, nehalu <aen dejl) ali nepopolnoma> DB 1584, III,94b nepopolno
6. kdor/kar ima v okviru kake razporeditve, razdelitve enake ali podobne značilnosti; SODOBNA USTREZNICA: del, skupina
on ta dobra della vletih trieh puslednih Capitulih dili na try delle. Nerpoprei na ta Cerkouna. Potle na Purgarska. Htretimu na ta hyshna oli domazha dobra della TL 1567, 6a
ON Prediguie od Troyega Krisha ali terplienia. Od ſuoiega laſtniga terplienia. Od teh Apoſtolou terplienia: inu od vſeh Vernih terplienia. Inu nai ſi leto ſleharno terplienie ali Krish vmaihenem bude tarpelo, tako ſe vuner ſledniemu Deillu sdy inu vidi da ie to skorei eno vezhno terplienie JPo 1578, II,40b
Suſseb pak, ker ta GOSPVD to beſsedizo Mati inu Syn pela, gleda on na ta Cerkouni Regiment, tu je, na oba dejla, Narpoprei na te, kateri to beſsedo pelajo, inu potler na te Poſluſhauze TPo 1595, I,297
/ Inu vſaj vener nam k'Exemplu, ſe [Jezus] knam doli puſty, inu ſe poniſha, je Ozhetu inu Materi pokoren. De ſe my obuje vuzhimo, Nerpoprej, de to pokorszhino pruti Bogu, potle tudi pruti Ozhetu inu Materi, inu vſej Goſpoſzhini, Sveiſtu iskaſhemo, Aku tu bomo ſturili, ſe bomo mogli na obadva dejla hvaliti, de ſmo prou ſturili TPo 1595, I,95
6.1 skupina oseb glede na drugo skupino oseb z nasprotnim, drugačnim pogledom, ciljem, prepričanjem; SODOBNA USTREZNICA: stran
Per tim de ſe tudi ſuetuie inu rouna, od te neuſglihe, reſdelene inu drashbe, vti nashi Sueti Kerſzhanski Veri. De ſe te Vere obuye Partye, obeyu Deila ludi, shnih maningo, ſaſtopom inu reslotkom, vmei ſebo, vlubeſni, vtihoti inu vkrotkuti, vpryzho ſaslishio, ſaſtopio TAr 1562, 24a
my [pristaši prave stare vere] od nashiga deila, te Articule te nashe Vere inu Spoſnane, Vnembshkim inu Vlatinskim Ieſyku, hozhmo naprei perneſti inu dati. Natu, po vashe Maieſtete voli, my is pokorſzhine tukai naprei poloshimo inu zhes damo, tu Spoſnane te nashe Vere, inu tih nashih Farmoshtrou Vuke TAr 1562, 25a
Tukai bote duey kardeli oli drushbi ludi poſtauleni, Ta eden deil ie tih ludi kir timu Euangeliu Veruie, ty iſti bodo Iſuelyzhani, Ta drugi deil, ty kir ne Veruio timu Euangeliu, ty iſti bodo Ferdamnani. Vmei leteima dueima deilla vſeh ludi, nei obeniga Sredniga TAr 1562, 103b
ſpomiſli, vBoshijm ſtrahu, pres nida inu ſovrashtva kateri del Evãgeliſki alli papeshniki, ta snamania, na ſebi imaio? KB 1566, H4
Deutſch. Partheyen. Latinè. partes. Windiſch. dejli, partije. Italicè. fattione, banda, parte MD 1592, L2b
Taku Bug ſhe na ta danaſhni dan s'temi nehvaleſhnimi hudimi Nevernikimi[!] okuli hodi, nikar le s'temi Papeſhniki, kateri raunu taku dobru to Biblio imajo, bero inu vejdo, kakor my, temuzh tudi s'temi ludy naſhiga dejla, ali Partye, de ony vejdo od Evangelia govoriti, ampak ene beſsede od njega ne saſtopio TPo 1595, I,83
Taku imaſh ti vſhe te dvej Partye, my ſe plazhemo, vſdiſhemo inu toshimo, naſha pruti partya ſe ſmeje, poje inu vuka, inu ne vej od veſselia, koku bi ſe ona imejla dershati. Tu vſhe vgani, Katera partya ima prou? Kateri Dejl je Bogu lub? nad katerim inu s'katerim Dejlom je Bug dershy? Kateri ſo njegovi lubi otroci? TPo 1595, II,44
Onu je ta Papeſh vſhe veliku lejt poredu nam Nemzom inu Slovenzom, ta vſta gori odpiral, inu ſe iskaſoval, kakor de bi on hotel ſkusi en Concilium tu dvojenje vte Vere rizheh doli perpraviti. Taku je tu tudi od naſhiga Dejla ali Partye na veliku Raihstagih, inu ſicer vriſnizi pegerovanu, De bi ſe mogel en fray Karſzhanſki Concilium imejti, inu timu dvojeinju, kateru je pred ozhyma, s'ſvetim Piſmom pruti priti inu gori vsdigniti TPo 1595, I,243
Tu dvojenje, kateru je na ta danaſhni dan vtej Cerkvi, ſtury ſilnu veliku ludy ſmotne, de ne vejdo, h'katerimu deilu ali partji ſe ony imajo dershati TPo 1595, II,76
7. kar ob delitvi česa pripade posamezniku; SODOBNA USTREZNICA: delež
ta mlaishi vmei nima ie dial htimu ozhetu, Ozha dai meni ta deil blaga, kir meni slishi. Inu on reſdili nima tu blagu TT 1557, 218
Natu je odgovorila Rahel inu Lea, inu ſte djale k'njemu: My vſaj nemamo vezh, obeniga dejla ni erbſzhine v'naſhiga Ozheta Hiſhi DB 1584, I,20b
Tedaj je Iosua los vèrgal zhes nje v'Sili, pred GOSPVDOM, inu je ondukaj Deshelo resdejlil, mej Israelſke otroke, vſakimu ſvoj dejl DB 1584, I,128b
INu je taiſti shegen zhes vſe ludy, inu to Saveso tudi taku potèrdil s'Isaakom, sa Abrahama njegoviga Ozheta volo, inu ga je na Iacoba puſtil priti inu oſtati. On ga je gnadlivu shegnal, inu mu je erbſzhino dal, inu njegou dejl odlozhil, inu v'te dvanajſt shlahte resdejlil DB 1584, II,171b
ta Levit, kateri je v'tvoih vratih. Ti ga némaſh sapuſtiti. Sakaj on néma obeniga dejla ali erbſzhine s'tabo DB 1584, I,108b pri delitvi obljubljene dežele ni dobil nobenega ozemlja
Natu ſim jeſt nym odgovoril, inu djal. Ta Nebeſki Bug nam bo ſrezho dal: Sakaj my, njegovi hlapci, ſmo vſtali, inu sydamo: Ampak vy némate obeniga dejla ni praude ni ſpomina v'Ierusalemi DB 1584, I,256b
/ Ali ony [Aron in potomci] néſo iméli obeniga dejla v'Desheli iméti, ni tudi s'folkom erbati: temuzh GOSPVD je bil nyh dejl inu Erbſzhina DB 1584, II,172a preživljali so se od darov, ki jih je ljudstvo prinašalo Bogu
Sakaj kadar ſo [farji] ta folk imejli na ta offer Chriſtuſeu viſhati, taku ſo nje viſhali na tu klainje teh krau inn[!] vollou, kakor de bi bilu s'tem vſe opraulenu, inu ludje bi ſicer niſhter vezh ne potrebovali kvezhnimu lebnu. Takovu je nym dobru vKuheinjo neſlu, sakaj ony ſo vſelej imejli ſvoj dell per tem TPo 1595, II,196
/ En savit zhlovik nigdar nema sadoſti na ſvoim dejlu, inu pred ſkopuſtjo mu nemore tekniti DB 1584, II,159a
/ lete rizhi vſe della ta iſti ſami edini Duh, kir da vſakimu ta nega deil, koker on hozhe TL 1561, 46a deli različne duhovne darove
tih Neuernikou Krailska Paliza, ne bo obſtala zhes ta Deil tih Prauizhnih, De ty prauizhni nih rok ne iſtegno hti kriuici TPs 1566, 231b duhovne dobrine, ki jih je bil deležen le Izrael
7.1 navadno s svojilnim zaimkom kar kdo dobi kot potrebno za življenje, preživetje
Ony [gospodarji] bi vſaj imejli na te Ptyzhize pogledati, Kadar Bug teiſte taku bogatu oſkerby, taku nym vſaj ja bode tudi nyh dell ali vſakdaini koſs kruha doſhel, de nikar od lakote ne vmerjo inu konza ne vsamejo TPo 1595, II,224
Ampak na tvojo miloſt Bug, ſe jeſt terdnu saneſsem: kir rad pomagaſh is nadlug, satu s'ſerzhnim veſseljem. Hvalo bom vſelej tebi pejl, de ſi mi sveſtu dal moj del, tar meni dobru ſturil TfC 1595, CCLXXXIII
Ti ſam nym daſh ſhpisho, pitjé, tèr vſe potrebe obilje, kakor en Ozha oſkèrbiſh, Vſakimu njega dejl deliſh ZK 1595, 189
7.2 navadno s svojilnim zaimkom kar kdo dobi kot plačilo za opravljanje svoje dejavnosti; SODOBNA USTREZNICA: dohodek
BVj ſe Bogá, inu zhaſti Cerkouniga Slushabnika, inu daj nym nyh dejl, kakòr ti je sapovedanu, od pèrvin inu Dolshnih offrou DB 1584, II,156b
Inu vus Israel je Peuzom inu vratarjom dejle dal v'tem zhaſſu Serubabela inu Nehemia, vſakoteri dan njega dejl, inu ony ſo dali poſvizhenu sa Levite: Leviti pak ſo dali poſvezhenu sa Aaronove otroke DB 1584, I,261b
od Pharaona je bilu Farjem odlozhenu, de ſo ſe iméli shiviti od tiga dejla, kateri je on nym bil dal. Satu ym nej bilu potreba ſvoih Nyu predati DB 1584, I,31b
7.3 kar si kdo izbere izmed več stvari, možnosti
Marta, Marta, ti imash ueliko skerb, inu ti ſe muiesh ſdoſtimi rizhmi. Ampag Eniga ie potreba. Maria ie iſuolila Ta dober deil, kateri ne bode od nee uſet TT 1557, 200
Aku lih meni moje meſſu inu duſha ſahne, taku ſi vſaj ti Bug, vſelej mojga ſerza troſht, inu moj dejl DM 1584, CLVI
/ Od tih mosh, Goſpud, tuie roke, od tih mosh tiga ſuita, kir imaio nih deil vletim shiuotu, katerih trebuh ti polnish od tuiga Shaza, Katerih otroci ſo vſiga ſyti, inu puſte kar oſtane nih mladyzhem TPs 1566, 36a ki si želijo predvsem posvetnih užitkov
Vshivaj tiga lebna s'tvojo Sheno, katero lubiſh, kakòr dolgu ta sanikèrni lebèn imaſh, kateri je tebi Bug pod Soncem dal, kakòr dolgu tvoj sanikèrn lebèn tèrpy. Sakaj tu je tvoj dejl v'lebni, inu v'tvoim delli, kateru delaſh pod Soncem DB 1584, I,331a
/ Sakaj tiga GOSPVDA dejl je njegou folk: Iacob je ta shnora njegove Erbſzhine DB 1584, I,117a
7.4 v zvezi biti/priti na del komu izraža, da kaj je, postane last koga; SODOBNA USTREZNICA: pripadati, pripasti
Sakai kakòr ti liſty, kateri ſo ſkusi Kralie inu viûde potèrieni inu sapezhazheni, naſ sagviſhaio, da to blago, katero nam ie v'tacih liſtih sapiſano, nam gviſhnò ſliſhi, inu nam na del pride, da ga tudi po pravici ſmemo pegerovati, vseti poſeſti inu vshivati: Tako tudi leta vezheria Goſpodnia naſ sagviſha .. da to blago inu vſe te dobrute v'Chriſtuſovim Teſtamentu oblblene, nam ſliſhio, nam ſe dade, inu da ijh bomo v'uezhnim lebnu vekoma vshivali KPo 1567, CXLIIb
kateri mej Aaronovimi Synuvi, kry tiga Sahvalniga offra offruje, inu Tolſtino, timuiſtimu ima deſnu Plezhe biti, na njegou dejl DB 1584, I,65b; po tuji prevodni predlogi welcher vnter Aaron sönen das blut der Danckopffer opffert vnd das fett/ des sol die rechte Schulder sein zu seinem teil LB 1545, 212
Moses je vsel te Pèrſi, inu je majal, enu majanje pred GOSPVDOM, od Ouna tiga offra tiga napolnovanja, te ſo bilé Moseſſu na njegou dejl, kakòr je GOSPVD njemu bil sapovédal DB 1584, I,66a
Inu ſo nym jéd gori noſsili od njegove Mise. Ali BenIaminu je bilu petkrat vezh na dejl, kakòr tém drugim DB 1584, I,29a
7.5 v zvezah kdo ima del na/v čem / kaj pride na del komu izraža, da je kdo deležen česa nematerialnega, udeležen pri čem
oben zhlouik, kateri nei vti Gmaini tih Vernih, inu ne Veruie Vcriſtuſa inu vſem Boshym oblubom, ta iſti ne bode imel obeniga deila na Miloſti Boshy, ne na nega oblubi, ne na Criſtuſeui Martri TT 1557, rb
Svelizhan inu ſvet je ta, kateri ima dejl na tém pèrvim gori vſtajanju: Zhes take nema ta druga ſmèrt oblaſti, temuzh ony bodo Boshji inu Criſtuſevi Farji, inu bodo shnym krajlovali taushent lejt DB 1584, III,150a
Nu taku pak Zaharias islaga leto miloſt letaku, de ona tudi tem mertvim Ozhakom k'dobrimu ima priti, Obtu nemore ona ena miloſt biti, katera tu poteleſnu antizhe, na katerim ty mertvi obeniga dejla nemogo vezh imejti TPo 1595, III,83
Vy (pravi on) kir vy moji mlaiſhi hozhte biti, inu na mojem Krajleſtvi en dejl imeiti, taku vy morete moj Kelih pyti TPo 1595, III,118
Sakaj tu je vſeh ſvetih Patriarchou, Prerokou inu Krajlou narvegſha shejla bila, de bi leta zhas radi bily doshivejli, inu mene radi vidili inu ſliſhali, Ali nym nej moglu na dejl priti TPo 1595, II,209
Frazeologija
v krščanstvu imeti del na/pri Kristusu
zaradi Kristusove daritve na križu biti po smrti zveličan
De tim nega beſſedom inu oblubom cilu terdnu veruiemo inu ſe ſeneſſemo, kar on utim Euangeliu knom gouori inu nom oblubi, de ie timu guishnu taku, inu nom bode danu po tim lebnu inu per prauim redu. Sice aku nemu, ne nega Euangeliu ne veruiemo, taku per Criſtuſu nemamo obeniga deila, ne nuza oli prida TR 1558, Ca
Bug ſvojga Synu nej le tej ſveti Divizi Mary, ni S. Petru, ni S. Paulu dal, temuzh timu Svitu, De ſe vſe njega Imaio anvseti, kar ſe zhloveſki otroci imenujo. Kadar bi ſe jeſt vſhe njega ne hotel anvseti, kakor de bi jeſt obeniga dejla na njemu ne imel, inu ti bi ſe tudi ne hotel njega anvseti, taku bi ja moralu biti, de bi lete beſséde Chriſtuſeve nikar reis ali riſniza ne bile TPo 1595, II,95
biblijsko Sesydajmo en Altar .. de bo ena prizha mej nami inu mej vami, inu mej témi kir sa nami prido, bomo mogli GOSPVDV ſlushbe ſlushiti pred nym, s'naſhimi Shganimi offri, Hvaleshnimi offri, inu s'drugimi offri, inu de vaſhi otroci, danas ali jutri nebodo ſméli rezhi, k'naſhim otrokom: Vy némate dejla na GOSPVDV DB 1584, I,131a niste del izvoljenega ljudstva
Tebe pak hozhem jeſt odteti taiſti zhas, pravi GOSPVD, inu némaſh tém ludem na dejl priti, pred katerimi ſe boyſh DB 1584, II,47b ne bodo imeli oblasti nad tabo
8. kar se da, naredi komu kot povračilo za njegova dejanja; SODOBNA USTREZNICA: plačilo
On hozhe Dashijti zhes Neuerne, Bliskanie, Ogain inu Shueplo, inu hudo Vreme bude ta del nyh Pehara JPo 1578, III,69a
8.1 kar koga čaka po smrti kot nagrada ali kazen za njegova dejanja; SODOBNA USTREZNICA: posmrtno plačilo
Ampag tim boiezhim, inu tim neuernim, inu tim prekletim, inu tim vboinikom, inu tim Curbariem, inu tim zupernikom, inu tim Malikoucem, inu vſem lashnikom, bode nih deil vtim Ieſeru, kir ſteim ognem inu shueplom gori, kateru ie ta druga Smert TT 1577, 480
Ti pak Daniel, pojdi tje, dokler konèz pride, inu pozhivaj, de gori vſtaneſh v'tvoim dejli, na konèz téh dny DB 1584, II,103b
/ Ta Goſpud ie muiga blaga inu muiga keliha deil, Ti dershish gori muio Erbſzhino <Sa volo nega Martre ſmo Erbi nebeshki> TPs 1566, 34a
O GOSPVD, h'tebi jeſt vpyem, inu pravim: Ti ſi moje vupanje, moj dejl v'desheli teh shivih DB 1584, I,315a
Frazeologija
priti na del meču/štriku/rablju
biti usmrčen na način, kot ga določa samostalnik
Vſe puntary ſo morali hpuſlednimu ſhraifanj biti, inu ſo timu Mezhu na dejl priſhli TPo 1595, I,235
Kuliku muje, ſkarby inu farlikoſti imajo ty tatje, kateri ſi vgarmovju pomagajo? Ty nejmajo ni po dnevi ni po nozhi obeniga pokoja, ſtoje h'timu vtaki farlikoſti, de timu Mezhu ali ſhtriku na dejl pridejo, inu vſaj nym nyh Hudizhou leben lubi, de ne mogo od njega puſtiti TPo 1595, II,185
kadar ta tat od kradenja per redu ne hozhe puſtiti, taku on h'puſlednimu timu Rabelnu na dejl pride TPo 1595, II,193
priti/pasti na del hudiču/vragu
biti po smrti obsojen na večno trpljenje; SODOBNA USTREZNICA: biti pogubljen
kir ſo sheleli, proſſili inu opominali vſe shlaht ludi, De bi oni tudi prou Verouali, Vuzhili inu Slushili Bogu, Inu de bi nekar timu Hudyzhu, na deil, Temuzh Vnebeſſa pryshli TPs 1566, bIIIIb
Kateri nezhe Chriſtuſa kpaſtiryu imeti: Ta mora terpeti da sgol Vallcye inu dusheuni Rasboiniki zhes niega Goſpoduio. Kateri Chriſtuſa tiga vſeh Paſtirieu Poglauizo sauershe: Ta guisho[!] temu Poglauicy Hudizhu mora na dell paſti JPo 1578, II,39a
de bi ta Euangelium tiga ſvita nebrumo, hynauſzhino inu Malikovanje, kateru je vny tizhalu, ne bil reſodil inu odkril, bi bili ony vſi kmallu timu Hudizhu nadeil perſhli TPo 1595, I,59
Hvala Bogu Ozhu, Synu, inu ſvetimu Duhu:/: Kakor je bilu v'sazhetku, inu tudi u'vezhnuſti, de per njemu oſtanemo, Vragu na dejl nepridemo TfC 1595, CCLXXXVI
Sheni Hudizha nasaj sovſemi njegovimi iſkuſhnavami, inu nepuſti, de bi on na letim tvoim odkuplenim Erbovim blagum dejl imèl DM 1584, CLXX da ne bi pogubil kristjanov
Chriſtus je sa mene vmerl, Satu ſim jeſt od téh greihou ledig, inu nemorem vmrejti, onu nejma ni Hudizh, ni Smert dejla na meni, sakaj Chriſtus je opravil, inu sa mene plazhal, kar ſim jeſt plazhati dolshan bil TPo 1595, II,274
Taku pride ta Goſpud tiga iſtiga hlapza, na ta dan kir ſe nemu ne sdy, inu uti vuri katere on ne uei, inu ga bode reſſecal, inu bode nemu nega deil dal ſteimi hynauci, tukai bode yok inu shkripane tih ſob TT 1557, 75 ga bo zaradi njegovih dejanj obravnaval enako kot hinavce
kadar je tu Nebeſku krajleſtvu vaſhe, kadar vy taku bote pregainani: taku ne bode falylu, ta paklenſki ogein more tem na dejl priti, kateri vas sa mojga imena volo pregainajo TPo 1595, II,316 ti bodo pogubljeni
Aku du prozh vſame od tih beſſed letih buqui tiga Prerokouane, taku bode Bug prozh dial nega deil is letih buqui tiga lebna TT 1577, 499 ga po smrti ne bo zveličal
9. navadno gospodarska dejavnost za pridobivanje materialnih dobrin; SODOBNA USTREZNICA: posel, delo
Sakai en Srebrar, ſteim imenom Demetrius, kateri ie tei Diani ſreberne Capelice delal, Inu ie tim Antuerhariem daial nekar en mahin dobitag. Te iſte, inu te kir ſo tudi takih rizhi Antuerhary bili, sbere on vkupe, inu praui, vi moshie, vi veiſte, de tu nashe dobiuane nom pride is letiga Antuerha, inu vi vidite inu slishite, de .. leta Paulus .. praui, de tu ne ſo Boguui, kir ſo ſrokami ſturieni. Inu nekar ſamuzh leta deil nom na ſgubo ne ſtoy, de nishter ne bode velal, Temuzh de tudi ta Tempel te velike Bogine Diane, bode ſa nishter dershan TT 1581-82, I,565; po tuji prevodni predlogi non solum autem haec periclitabitur nobis pars in redargutionem venire sed et magnae deae Dianae templum in nihilum reputabitur sed et destrui incipiet maiestas eius quam tota Asia et orbis colit Vulgata, Apd 19,27
9.1 kar je komu določeno, da naredi, opravi; SODOBNA USTREZNICA: naloga, poslanstvo
Rekal ie kniemu Iesus: Ako iaſt hozhu da oſtane dokle pridem, kai ty marash sato? Hodi ti sa mano. Kakor bi rekal: Ti, ti oprauliay kzhemu ſi poklizan: Ioanes dobro naide ſuoi deil. Imei skarb na tuoie rizhy, inu ſe neobkladai ſtemi Tuijmi skarbami: S. Paual vzhi 1. Cor. 7. Vſaki vtem poklizaniu, vkatero poklizan bude oſtani JPo 1578, III,18b
/ Letu piſmu ſe ie moralu dopolniti, kateru ie ſueti Duh daunu poprei gouuril skuſi uuſta tiga Dauida od Iudesha, kateri ie bil en Vodiz, tih, kir ſo Ieſuſa uyeli, ſakai on ie bil ſnami red utu nashe shtyuene poſtaulen, inu ie bil obdershal ta deil lete nashe slushbe TT 1557, 332 je bil poklican k apostolski službi
/ Vidite, da imam ieſt doſti ſ'predigovaniem inu ſ'bolniki dela, inu mi ſe sdij, da sa moi del sadoſti ſturim KPo 1567, CXXVI
10. s svojilnim zaimkom kar izraža odnos do kakega dejstva, pojava; SODOBNA USTREZNICA: mnenje, pogled
Kadar ſim tedaj jeſt zhakal, inu ony nesnajo govoriti (Sakaj ony molzhe ſtojé, inu niſhtèr vezh neodgovoré) taku hozhem vſaj jeſt moj dejl odgovoriti, inu hozhem mojo kunſht ſkasati DB 1584, I,275b
11. kar opredeljuje, označuje delanje, ravnanje, mišljenje glede na potek, uresničevanje; SODOBNA USTREZNICA: način
TA beſſeda Gnada, vtim S. Piſmu, ſe na dua deila oli platu ſaſtopi. Zhaſi ſe praui, Gnada Boshya, ty mnogeteri Daruui Boshy, .. Potle ta beſſeda Gnada .. ſe praui, Ta velika neisrezhena Dobruta Boshya, katera timu zhloueku ſabſton, ſa volo Criſtuſa vſe Grehe odpuſti TT 1557, r4b

Frazeologija

imeti del s kom
1. biti s kom v odnosu, zvezi
kakouo gliho oli Sprauo ima Criſtus ſteim Belialem? Oli kakou deil ima ta Verni ſteim Neuernim? TL 1561, 63b
Ne puſtyte ſe nikomer ſpraſnimi beſſedami ſapelati, Sakai ſa letih rizhy volo pryde ta Serd Boshy zhes te nepokurne Otroke. Obtu ne imeite shnimi obeniga Deila TL 1567, 17a
Kateri s'Tatmy dejl ima, preklinajne ſliſhi, inu ga nepovej, ta ſovrashi ſvoj leben DB 1584, I,327b
2. v krščanstvu dobiti enako posmrtno plačilo kot kdo drug
mui lubi Brat, bodi potroshtan, ſerzhen inu veſſel, nash Ozha nebeshki tebe ne ſapuſti, Sakai ti imash deil ſnami, koker en Vud tiga Criſtuſeuiga Telleſſa TO 1564, 153a
Hozheli kateri smano imeti del vmoiem Kralieuſtuu, praui Chriſtus: Ta ſe mora po moiem Vku inu Beſedah raunati, darshati, prauo Karſzhansko Vero prijeti JPo 1578, II,126b
Chriſtus k'njemu pravi: Aku jeſt tebe nebom vmival, taku ti neboſh imel della s'mano TPo 1595, I,206

Oblike in zapis

OBLIKE: ed. im.: d | ej/e/oj[!] (TT 1581-82, I,194) | l; rod.: d | ej/e | la; ; tož.: d | ej/e/è | l; mest.: d | ej/e | l | u/i; dv. im.: dejla; tož.: d | ej/e/é/ | la; or.: dejl | ama/a (TAr 1562, 103b); mn. im.: d | ej/e | li; rod.: d | ej/e | l | ov (KB 1566, A4b); daj.: dejlom; tož.: d | ej/e/é | l | e/a[!] (Trubar)/i[!] (TPo 1595, I,282); or.: d | ej/e | li
ZAČETNICA: prevladuje mala
Avtorstvo: A. J.
Opis oblik: M. Č.
Slovar slovenskega knjižnega jezika 16. stoletja