Ta stran uporablja piškotke zato, da lahko razločujemo med uporabniki, štejemo njihovo število in tako izboljšujemo delovanje strani.
Uporabljamo tudi piškotke partnerjev Google Analytics,
ki analizirajo vaše vedenje na spletnih straneh. Več o posameznih piškotkih si lahko
preberete tu.
Če ne dovolite uporabe piškotkov za izboljšanje portala Fran, kliknite sem.
Piškotke uporabljamo za:
analitične namene – spremljamo vedenje uporabnikov, zato da lahko izboljšamo delovanje strani.
vaše preference – da si zapomnimo, kako želite, da vam deluje naš portal.
VIRI:TC 1550, TA 1550, TA 1555, TC 1555, TE 1555, TT 1557, TKo 1557, TR 1558, TT 1560, TL 1561, TAr 1562, *P 1563, TO 1564, TPs 1566, TA 1566, KB 1566, TC 1567, TL 1567, TP 1567, TPs 1567, KPo 1567, TC 1574, TP 1575, TC 1575, DJ 1575, DPa 1576, TT 1577, JPo 1578, DB 1578, TkM 1579, TPs 1579, DC 1579, BTa 1580, DBu 1580, DPr 1580, DC 1580, TT 1581-82, DB 1584, DC 1584, DM 1584, BH 1584, DAg 1585, DC 1585, TtPre 1588, MD 1592, TPo 1595, TfM 1595, TfC 1595, ZK 1595, MTh 1603
Pomen
1. ed., v enoboštvuvsemogočno, nesmrtno nadnaravno bitje, ki ga verniki častijo, molijo;SODOBNA USTREZNICA: Bog
Potle ye Bug oblubill vſem Iudom de ye hozhe is te Aegiptoue deſhele iſpelati inu dati nim ano dobro deſheloTC 1550, 53(35a) VTim ſazhetku ie bila ta Beſſeda, inu ta Beſſeda ie bila per Bugi, inu ta iſta Beſſeda ie bil Bug, Leta ie bila utim ſazhetku per BugiTT 1557, 255 Tu Piſmu vdoſtih meiſtih gouori, De Bug ie en Oſter ſerdit Rihtar, is kateriga ozhi inu oblizhie en gorezh poshiraiozh ogen greTT 1557, q1a Odgouori Tomash, inu praui knemu, Mui Goſpud, inu mui BugTT 1557, 326 lubi Bratie, Bodite veſſeli, bodite cely, troshtate ſe, bodite ene misli, shiuite Smyrom, Inu Bug te lubesni inu tiga myru bo ſuamiTL 1561, 73a Inu bo is tih ſe nauuzhil to prauo Staro Kerſzhansko Vero, Leto Vero ieſt prauim, Katera ie od ſamiga Goſpudi Boga poſtaulenaTAr 1562, 22b Ampag ta ſueti Duh tu ſuetu pyſmu, od tiga drigazhi ſodi inu gouori, de nom tedai dobru gre, inu te nashe rizhy dobru ſtoye, kadar nas Bug pod te oſtroge uſame, nas vte boleſni, reue, nadluge inu teshke telleſne iskushnaue vershe inu poſtauiTO 1564, 146a Bug ieſt hozho tebi eno Nouo Peiſam peitiTPs 1566, 255a inu ûpanie imei na Boga, inu shivi ſtvoim blishnim kakòr ie pravKPo 1567, LXX Sakai nei drusiga pota, po katerim bi mogli brumni, ſveti, Bogulbi inu isvelizhani biti, tàmuzh le ſamuzh ſkusi Beſedo Boshijo inu ſvete SacramenteKPo 1567, XCVIIIb Satu oni godo, poyo inu Bogu zheſte, inu hualio, koker ſo ty Iudi, kadar ſo tu erdezhe morie preshliTT 1577, 406 Bog ie pred Otroci Israelskimi shal ponozhi viednim Ognienim Stabru, po dneui pak viednim OblakuJPo 1578, II,207a Troshtai ô Bog te iſte vſe ſtuoim Suetim DuhomJPo 1578, I,)()(2a Moio Dusho sheia po Bugi, po tim shiuim BoguTkM 1579, 124a Bug ie en Duh, inu ty kir nega molio, moraio vtim Duhu inu vti riſnici molitiTT 1581-82, I,375 en vſakoteri mej vami vej ſvojo poſsodo ohraniti v'ſvetuſti inu nikar v'poteleſnih luſhtih, kakòr Ajdje, kir Boga nesnajoDB 1584, III,112a Abrahamou, Isaakou inu Iacobou Bug, ta Bug naſhih Ozhetou, je ſvoje Déte, Iesuſa, zhaſtniga ſturil, kateriga ſte vy isdali inu satajiliDB 1584, III,62b Inu je Baalu ſlushil, inu ga molil, inu je reſſerdil GOSPVDA, Israelſkiga BogaDB 1584, I,202a Ali ony ſo Boga, tiga nar viſhiga ſkuſhali inu reſſerdili, Inu neſo njegovu prizhovanje dèrshaliDB 1584, I,299b Kaj je vſhe Bug? On nej en Merdrar, temuzh en stvarnik, od kateriga vus leben ſemkaj prideTPo 1595, I,185
/Ta Shkoff ga sakolne per Bugom[!] viſokimTfC 1595, CXCIIII
/Sa dobriga della volo my tebe [Kristusa] s'kamenjem nevbiamo, temuzh sa volo tiga ſhentovanja, inu ker ſi ti en zhlovik, de ſe ſam h'Bugu delaſhDB 1584, III,53b
/taku bi my tedaj mogli pravi Theologi ali vBugi vuzheni Karſzheniki biti, kateri bi snali od Chriſtuſa govoriti, inu vſe druge Vukuve ſoditiTPo 1595, II,94
1.1 v krščanstvuvsemogočno, nesmrtno nadnaravno bitje, ki ga verniki častijo, molijo in obstaja v treh osebah, ki se med seboj razlikujejo, a so hkrati eno;SODOBNA USTREZNICA: (troedini) Bog
Taku, ta Ozha ie Bug, Syn ie Bug, S. Duh ie Bug. Inu uſai ne ſo trye Boguui, temuzh ie le en ſam BugTR 1558, O3a Tim kir Boga uti, S. Troyci prou ne ſnaio inu ne ueido, ſakai ie Criſtus prishal na ta ſueit terpil inu umerl, ſo te Euangeliske Pridige zhudne inu NoueTAr 1562, 107b Kateri pak potle dajle vpraſha, koku ſe takou edin Bug imenuje, tukaj my odgovorimo po tem S. Piſmi, inu pravimo Njemu je ime Bug Ozha, Bug Syn, inu Bug Sveti DuhTPo 1595, II,99
/Letukaj on da GOSPVDV Chriſtuſu tu ime, inu ga imenuje eniga Angela .. Sposna taku stem klizanjem ali molenjem, de je leta Angel pravi naturſki Bug, Satu pak on njega imenuje eniga Angela, de on ſvojga Bitja ali stanu nikar vſelej nejma pelati, kakor ta nevidezhi BugTPo 1595, II,100
/s prilastkom, protestansko, slabšalno Kaj je vshe tedaj Papeshou Cerkouni Bug, Maſhni Bug, ali Mauſim? On nej Bug, inu nemore tudi oben Bug biti. Sakaj timu edinimu pravimu Bogu ſe s'Maſho neſlushi, temuzh Papeshniki ſhentujo inu shmagajo shnjo naſhiga GOSPVDA Iesuſa CriſtuſaDB 1584, II,89a[=90a] Bog, kakor ga pojmuje Katoliška cerkev in ga časti z mašo
1.2 v krščanstvuBog kot stvarnik in oče
Eden ſam ie Bug, inu en Sam ie tudi Oduetnik inu Spraulauiz vmei Bugom inu vmei ludmi, ta iſti ie ta zhlouik Ieſus Criſtus, kateri ſe ie dal kanimu Plazhillu inu Odreshituu ſa vſeTR 1558, c2b Criſtus ie glaua sledniga Mosha, ta mosh pag ie glaua te Shene, Bug pag ie tiga Criſtuſa glauaTL 1561, 44a Criſtus ie ta Rauenpild oli tu Rauenoblizhie tiga neuidezhiga BogaTAr 1562, 8a Inu ta Bug vſe Gnade, kateri ie vas poklyzal hti ſuy vezhni Glori inu Zhaſty, skuſi Criſtuſa Ieſuſa, ta vas .. podpri, vas poterdiTO 1564, 99b Letu ſo taku ty imenitiſhi Artikuli naſhe Karſzhanſke vere, od katerih letu ſvetu Piſmu povſod enaku vuzhy, inu nas vuzhy koku imamo Boga prou ſposnati, njemu po njega voli ſlushiti, inu koku imamo ſkusi vero na njegoviga lubiga Synu, naſhiga Isvelizharja Iesuſa Criſtuſa vekoma isvelizhani bitiDB 1584, I,cVIIa MY sahvalimo Bogá, inu Ozheta naſhiga GOSPVDA Iesuſa Criſtuſa, inu vſelej sa vas molimoDB 1584, III,109a IEſt vas pak opominam, lubi Bratje, ſkusi naſhiga GOSPVDA Iesuſa Criſtuſa, inu ſkusi lubesan tiga Duhá, de vy meni pomagate ſhtritati, s'molitvo h'Bugu sa mene, de bom obranjen pred témi nevernimi v'IudeiDB 1584, III,88a
/Sakai ieſt veruiem vtiga prauiga Boga, kateri ie Bug ozha, Bug Syn, Bug ſueti Duh, leta try Imena oli try perſone vtim Bogaſtui ſo te en ſam praui, shiui, vezni, dobri inu vſigamogozhi BugTC 1555, B6b Koker luzh odluzhi gre, Solnze ſuoio ſuetluſt puſti, Vuner vnim oſtane, Taku Bug od Buga gre, Bug Ozha ſinka rodi*P 1563, 73
1.3 v krščanstvuBog kot učlovečeni božji sin
Peter ie is tiga zaihna Ieſuſa ſpoſnal, de ie on ta praui Sueti BugTR 1558, Q1b Kai k'enimu celimu Teſtamentu ſliſhi? PERVIZH. Teſtator, ta kijr teſtira alli sapuſti, ta ie pàr letim Teſtamentu IESVS CHRISTVS naſh Goſpod, Bog inu ZhlovikKPo 1567, CXLIb My pak imamo inu moramo od takovih rizhy govoriti po S. Piſmi .. Slaſti, de je Chriſtus pravi Bug, de je ta Sveti Duh pravi Bug, inu de vener neiſo trye Boguvi, ni try Boshja Bitja ali StanuviTPo 1595, II,98 Prizhovainje de je Chriſtus Bug vtem Starim TeſtamentuTPo 1595, II,100
/Sakai ieſt veruiem vtiga prauiga Boga, kateri ie Bug ozha, Bug Syn, Bug ſueti Duh, leta try Imena oli try perſone vtim Bogaſtui ſo te en ſam praui, shiui, vezni, dobri inu vſigamogozhi BugTC 1555, B6b
1.4 v krščanstvuBog kot božji duh, ki usmerja, vodi ljudi v veri
My pak imamo inu moramo od takovih rizhy govoriti po S. Piſmi .. Slaſti, de je Chriſtus pravi Bug, de je ta Sveti Duh pravi Bug, inu de vener neiſo trye Boguvi, ni try Boshja Bitja ali StanuviTPo 1595, II,98
/Sakai ieſt veruiem vtiga prauiga Boga, kateri ie Bug ozha, Bug Syn, Bug ſueti Duh, leta try Imena oli try perſone vtim Bogaſtui ſo te en ſam praui, shiui, vezni, dobri inu vſigamogozhi BugTC 1555, B6b
Frazeologija
– Bog je priča / Bogu zaupam
izraža podkrepitev trditve
Sakai mi ne ſmo nigdar ſperliſauskimi beſſedami okuli hodili, koker vi veiſte, ne ſa lakomnoſt rodili, Bug ie pryzhaTL 1567, 44b Is tiga, Bogu ſeuupam, bo vſaki dobri zhlouik, kir riſnizo inu prauizo lubi, inu po ni is ſerza vprasha, ſe nauuzhil inu ſaſtopil, lozhiti inu pro ſpoſnati, katerih ludi, Luterskih oli Papeshouih Mashouane, ie prouTC 1575, 188
– Bog ne daj
izraža strah, vznemirjenje
Kai bode tedai ta Goſpud tiga Vinograda tim iſtim ſturil? On pride inu pogubi te iſte Delouce, inu ta Vinograd bode drugim dal, Kadar oni tu slishio, prauio, Ne dai BugTT 1557, 234
– Bog obari
izraža upanje, željo, da se kaj ne uresniči
Kada bi Papeshoua trygubna Krona .. Fariova Plata, Nunske Plinice tako hualo imele, kakor ta Shenska Pezha, Alli ta Meniskki[!] petlarski Shakal, kako Adomoua Matika, Bug obari, Ony bi skakali, vkaliJPo 1578, I,50a
– Bog z nami
pozdrav ob zaključku, slovesu
Natu berite zhestu nih [jogrov] Piſma, ſmuio Islago, to peruo inu ſadashno Predguuor zhes noui Teſtament is tih bote dober ſaſtop pryeli. Bug ſnami, AmenTT 1581-82, II,*b
– Bog zna
izraža negotovost, dvom
Koker guishnu ie ta Criſtuſeua risniza umeni, taku leta huala ſe meni ne mora ſamashiti utih Ahaiskih deshelah. Sakai tu? Aku kir uas ne lubim? Bug sna. Kar pag ieſt deim, inu bom dial, tu ieſt ſatu deim, de odſecam ta urshah, Tim, kir urshah iszheioTL 1561, 69b
Is tiga Catehiſma pag mogo vſi shlaht ludie, ſe prou nauuzhiti te potrebne shtuke te Vere kerszanske, katere malu ludi, Bogu ſe ſmili, Vſlouenski desheli, sdai prou snaioTC 1555, A3
– čast Bogu
izraža spoštovanje, zadovoljstvo
Gledai pak, da ta zhaſ letiga dela ſ'hvalo pruti BOGV vshivaſh. ZHAST BOGV. KONAZKPo 1567, CLXXIIII
– hvala (bodi) Bogu
izraža hvaležnost, zadovoljstvo
druge Boshye slushbe, kir bi oni bili vuzhili oli Verouali, ne naidemo, koker leta Vuk inu leto Vero, katero mi ſdai, Huala Bogu, vuzhimoTT 1557, ff4b LETEIH SLOVENskih peiſni huala bodi Bogu konez*P 1563, 205
– pomagaj Bog / Bog daj dobro jutro/dober dan/dober večer / Bog vi zdravje
pozdrav ob prihodu
Vtih iſtih dneh, Vſtane gori Maria, inu gre hitrim hodum na gure utu Meiſtu Iuda, inu gre noter uto Zahariouo hisho, inu praui hti Elizabeti, Pomagai BugTT 1557, 158 Inu on sdaici perſtopi Kieſuſu, inu praui, Pomagai Bug Moiſter. Inu nega puſshaTT 1557, 83 Blishniemu praueio, Bog dai dobro Iutro, dobar Dan, dobar VezherJPo 1578, II,57b Latin. ſalve, ave. Germ. Gott grüß dich. Sclau.bug vi ſdrauieMTh 1603, II,457
– skozi Bog
1.izraža zaskrbljenost
mi bi tebe iméli te ſkèrbi prevseti, inu te ldy s'ijdio oſkèrbeti. Alli ſzhim, ſkusi Bog, kàr neimaio pàr rokah vezh kakòr pet hlebov, inu dvei ribiKPo 1567, CXXVIb
2.izraža podkrepitev prošnje, zahteve
Poberiſe, neſmo li my poprei Goſpodnyga pota snali inu perprauliali? Molzhi skusi Bog, Ako to budo Ludie od nas ſlishali, poreko, skusi Bog: Kai ishe nei bil Chriſtus per nas, alli mey namiJPo 1578, I,21a
3.izraža podkrepitev trditve
Poberiſe, neſmo li my poprei Goſpodnyga pota snali inu perprauliali? Molzhi skusi Bog, Ako to budo Ludie od nas ſlishali, poreko, skusi Bog: Kai ishe nei bil Chriſtus per nas, alli mey namiJPo 1578, I,21a
– tako nam Bog pomagaj
izraža zavest hude ogroženosti
Inu zhe ſe ta zhas terdno Chriſtuſa ne popademo inu ne dershimo, kakor ta Kananeiska Shena, tako nam Bog pomagaiJPo 1578, I,90b
– biblijsko letukaj vkasuje ta GOSPVD nikar le timu Ceſsariu dati, kar je tiga Ceſsarja, temuzh tudi Bogu, kar je BoshjeTPo 1595, II,287 naj vsakdo dobi tisto, kar mu pripada
– – biti z Bogom / biti storjen v Bogu
biti v skladu z božjo voljo, naukom
Inu de taku zbiulane na miloſti Boshy inu na Odpuſzhanu tih grehou nei prou inu nei Sbugom, pryzhuie nerpoprei ta Iogerska vera, vkateri mi prauimo, Ieſt veruio tu Odpuſzhane tih GrehouTO 1564, 23b Kateri pak Reſnizo della, ta pride na Suetlobo, da ozhitouana budeio della niegoua, Sakai ona ſo vbogu ſtoryenaJPo 1578, II,72b
– – priti k Bogu
priti do spoznanja pravega Boga, v nebesa
ſteim ie S. Duh te Iude vuzhil, de skuſi nih slushbe Boshye, ne mogo Hbugu pryti, Temuzh Criſtus ie ta praui pot HbugiTT 1577, 62
2. v mnogoboštvuvsako od (vse)mogočnih, nesmrtnih nadnaravnih bitij s posebnim področjem delovanja, ki ga verniki častijo, molijo;SODOBNA USTREZNICA: bog
rekla ye pag ta Kazha hti ſheni/ ſhnikako ſmertyo ne vmeryete/ ſakai Bug vei/ da/ na kateri dan od nega bote ieilli ſe bodo odperle vaſhe ozhy/ inu bodete koker Boguui/ bote veidili dobru inu huduTC 1550, (7a) Kadar ſo pag ty ludie uidili, kar ie Paulus bil ſturil, uſdigno nih ſtymo, inu ſo po Lycaonisku diali, Ty Boguui ſo uti zhloueski shtalti doli knom prishli. Inu ſo tiga Barnaba imenouali, Iupitra, inu Pauluſa, MercuriaTT 1557, 378 Socrates en Aydoski velik moder Vuzhenik ie dial, Sledni Bug ſe ima taku zheſtiti, koker ie ta iſti Bug ſam ſapouedalTAr 1562, 16b Kada Pilatuſ ie lete beſede ſliſhil, ſe ie tim vezh vſtraſhil, inu ſe bal. Kàr ie ménil, da ie ky réſ Chriſtuſ tih Bogov SynKPo 1567, CLXI Aydouski Boguui inu Papeshki Suetniki zhes te Stuare odlozheni, ſo ſturieni MalikiTC 1575, 488 AYDOVSKI BOGVVI zhes Elemente. Zhes Ogen imaio tiga Boga Iouem, zhes lufft Iunonem, zhes Murie Neptunum zhes Pekel PlutonemTC 1575, 271 Aſsyrerſki krajli ſo Ajde s'Mezhom pobyli, inu nyh deshelo, inu ſo nyh Boguve v'ogin vèrgli: Sakaj ony neſo bily Boguvi, temuzh zhlovezhkih rok delluDB 1584, I,216a ISraelſki otroci ſo supet hudu ſturili pred GOSPVDOM, inu ſo ſlushili Baalu, inu Aſtarotu, inu tém Bogum v'Syrij, inu tém Bogum v'Zidoni, inu Moabiterſkim Bogam, inu Bogum Ammonovih otrukDB 1584, I,139a Ajdje bodo h'tebi priſhli od kraja Svitá, inu poreko: Naſhi Stariſhi ſo krive inu nizhemèrne Boguve iméli, kateri néſo niſhtèr h'priduDB 1584, II,35b Inu Krajl je djal h'Danielu: .. Ieſt ſim od tebe ſliſhal pravezh, de ti imaſh teh ſvetih Bogou Duhá, inu reſvejzhenje, saſtopnoſtDB 1584, II,98b Meni ſe pak sdy, de je on [Tamus] bil Bachus, Ajdouſki Bug, kakòr je pèr Papeſhnikih S. VrbanDB 1584, II,63a Tu das epulis accumbere divum. Ti mi daſh k'Bogou misi ſeſtiBH 1584, S9 Ta perva inu nar vekſha Sapuvid ſe pravi: Ti neimaſh drusih Bogou imejtiTPo 1595, II,243
/kakor nam tu piſmu naprej pravi, Slaſti, de je Chriſtus pravi Bug, de je ta Sveti Duh pravi Bug, inu de vener neiſo trye Boguvi, ni try Boshja Bitja ali Stanuvi, Kakor trye Moshje, trye Angeli, try Sonza, try uknaTPo 1595, II,98
/ v zvezi gorski bogovi Sakaj Syrerſkiga Krajla Hlapzi ſo djali k'njemu: Nyh Boguvi ſo Gorſki Boguvi. Satu ſo ony nas premogli, ó de bi ſe nam shnymi na rauni bilu bojovatiDB 1584, I,199a vsemogočna, nesmrtna nadnaravna bitja, ki delujejo v gorah
2.1bitje, stvar, pojav, ki se mu pripisuje nadnaravna moč in ga verniki častijo, molijo
Sakai ty Aydi ſo lizhkakih Bogou inu Pildou okuli Trideſſeti taushent imeiliTL 1561, 38b Neuerniki Stuare imaio ſa BugaTPs 1566, 209b Ty Aydi Sõce, Luno, Ogẽ, ludi, kazhe inu druge Stuari molio, ſa Boguue imaio, nim slushioTC 1575, 221 Ty Aydi, kir ſo modri vuzheni, kunshtni oblaſtni bili, ſo is ſami ſebe veliku tiſſuzh od neſramnih mertuashkih ludi, od ſuirin inu kazh Hbugom poſtauili, nim offrouali, nekar ſamuzh shiuino, temuzh te ludi tudiTT 1581-82, II,*3a
2.2kip, predmet, ki predstavlja (vse)mogočno, nesmrtno nadnaravno bitje in ga verniki častijo, molijo
Tih Aydou Boguui ſo ſrebu[!] inu slatu, Od zhloueskih rok ſturieniTPs 1566, 241b ta Rahel tiga Ozhaka Iacopa Shena, ie bila ſuimu Ozhetu Labanu nega Boguue vkrala, inu pred nim vto Slamo oli meruo pod te Kamele skrilaTC 1575, 259 ty Aydi eno ſtaro Verbo, Lypo oli kak drugi ſtarhnil leiß vſamo, ga obtesho, per nih terskah kuhaio, Is tiga drugiga liſſa, ſebi eniga Boga ſture, ga molio, zheſte, inu pomuzhi per tim liſſenim, slepim perbienim Boguui IſzheioTC 1575, 262-263 TI ſi neimash slitih Bogou delatiDB 1578, 79b Aſsyrerſki krajli ſo Ajde s'Mezhom pobyli, inu nyh deshelo, inu ſo nyh Boguve v'ogin vèrgli: Sakaj ony neſo bily Boguvi, temuzh zhlovezhkih rok delluDB 1584, I,216a
/Kadar Malarij Boga malaio, taku ga malaio, kakor eniga ſtariga moshaDPa 1576, 61a[=62a] upodabljajo krščanskega Boga Očeta
3.človek, ki zapoveduje komu v imenu Boga;SODOBNA USTREZNICA: bog
GOSPVD je bil britku ſerdit zhes Moseſſa, inu je djal: Nevém li jeſt, de tvoj Brat Aaron, od Levitove shlahte, sna dobru govoriti? .. On ima tvoja uſta biti, inu ti imaſh njegou aBug biti <aBug) tu je Aaron bo pruti Pharaonu inu Israelſkimu folku govuril: ti pak boſh njemu sapovedaval na moim mejſti, kaj ima v'moim imeni govoriti>DB 1584, I,36a
3.1 protestanskočlovek, ki mu papež, Katoliška cerkev pripisuje nadnaravno moč glede določenih stvari;SODOBNA USTREZNICA: zavetnik, priprošnjik
S. Anton ie Bug zhes ſuine, ie vidil ſuine per Altaryh, kai pomenioTC 1575, 488 ſo ty Papeshniki S. Niclausha, kanimu Bogu poſtauili, de ima te boge bogate ſturitiTC 1575, 283
3.2bitje, ki se mu pripisuje božja moč, lastnosti;SODOBNA USTREZNICA: najvišji oblastnik
Ampag ta Neuerni, nepokorni neſueiſti inu nehualeshni zhlouik .. ſe ie tebi ſubper poſtauil, on ie hotel tudi biti en bug inu tebi glihTT 1557, pb Ty Rymski inu Papeshoui Perlyſauci/ So is Papesha eniga Poſemliskiga Boga/ kir ima Oblaſt nekar ſamuzh vſem kralem inu ludem/ Temuzh tudi tim Angelom inu Sludiem ſapouedati .. ſturiliTAr 1562, 89b-90a BVg ſtoy vti Gmaini Boshy, On ie Rihtar vmei teimi Boguui <Bug gleda vedan na Goſpoſzhino inu na to Gmaino>TPs 1566, 150b Inu kadar ta Goſpoſzhina ſo nashi Boguui, Starishi inu Varihi, Satu imamo no lubiti, zheſtiti, ſtrah na no imeiti inu ſa no ſueiſtu molitiTC 1575, 324 Kay imaio ſtoriti poſuetna Goſpoda inu Oblaſtniki? Imaio miſliti, da ſo na Boshyem meſtu: Sato ſe vſuetem Piſmu Bogoue, Pſalm 82. ImenuioJPo 1578, II,199a Sakaj gdu more v'oblakih GOSPVDV enak biti? Inu GOSPVDV glih biti mej otruki téh *Bogou <*mozhnih ali Iunakou>DB 1584, I,302a
/Sakaj ta Papeſh je ta pravi Pluto ali Bug tiga Blaga, kateri ſvoje Hlapze bogate ſturyTPo 1595, II,45 mogočen lastnik, imetnik česa
3.3kdor s pomočjo posebnih sposobnosti napoveduje prihodnje ali razlaga pretekle dogodke;SODOBNA USTREZNICA: vedeževalec
ty ſedem tanki klaſſuui ſo posherli te ſedem debele Klaſſuue: Inu ieſt ſem letu *Zopernikom prauil, ali ony nemogo meni tiga isloshiti <*Boguuõ>DB 1578, 38a
4. slabšalnokar ima zelo veliko moč, vpliv
On [Mamon] ie grosan inu shkodan Bog, Tatinski Kapitan ali Voiuoda: On vkrade Zhlouiku, to nai bolshe kai ima, slaſti, niegouo SarzeJPo 1578, II,157b
4.1 slabšalnokar komu največ pomeni;SODOBNA USTREZNICA: bog
S. Paul daie tim falsh Vuzhenikom leta garda imena, De ſo Pſi .. De nih Trebuh imaio ſa BugaTR 1558, Rb Imaio eniga drusiga ſvoiga Boga, na kateriga ſe vezh saupaio, vezh ga lbio, vezh ſlushiomu, to ie, Blago, oblaſt, modruſt, laſtna ſvetuſt inu pravica, inu ûni krivizhni Mammon alli trébuſhni BogKPo 1567, XXXVIIIb
Oblike in zapis
OBLIKE:– ed. im.: b |u/o | g/d[!] (TR 1558, aa)/b[!] (*P 1563)/k (DB 1584, I,17a); – rod.: b | o/u/ò (DB 1584, II,+IVa)| g | a/á/à; – daj.: b | o/u | g/d[!] (TL 1567, 60a)| u/i/o (JPo 1578, III,92); – tož.: b | o/u | g | a/u/e[!] (DB 1584, I,)((1)IVa)/o[!] (DB 1584, I,)((1)IIIa); – mest.: b | u/o | g | i/u/uvi (TC 1575, 263)/om[!] (TfC 1595, CXCIIII); – or.: b | u/o | g | om/um; – dv. im.: boguva; – tož.: boga; – mn. im.: bog | uvi/i; – rod.: bog | ov/uv; – daj.: b | o/u | g |um/om/uvom/am; – tož.: b | o/u | g | uve/e/ove/é (DB 1584, I,132a); – mest.: bog | eh/uvih/ovih; – or.: b | o/u | g | uvi/i/y/uvih (TPs 1566, 156b)
ZAČETNICA: prevladuje velika
Avtorstvo: J. N.
Opis oblik: M. Č.
1 -a (bug, bog) samostalnik moškega spola
1. ed., v enoboštvu vsemogočno, nesmrtno nadnaravno bitje, ki ga verniki častijo, molijo;SODOBNA USTREZNICA: Bog
1.1 v krščanstvu vsemogočno, nesmrtno nadnaravno bitje, ki ga verniki častijo, molijo in obstaja v treh osebah, ki se med seboj razlikujejo, a so hkrati eno;SODOBNA USTREZNICA: (troedini) Bog
1.2 v krščanstvu Bog kot stvarnik in oče
1.3 v krščanstvu Bog kot učlovečeni božji sin
1.4 v krščanstvu Bog kot božji duh, ki usmerja, vodi ljudi v veri
2. v mnogoboštvu vsako od (vse)mogočnih, nesmrtnih nadnaravnih bitij s posebnim področjem delovanja, ki ga verniki častijo, molijo;SODOBNA USTREZNICA: bog
2.1 bitje, stvar, pojav, ki se mu pripisuje nadnaravna moč in ga verniki častijo, molijo
2.2 kip, predmet, ki predstavlja (vse)mogočno, nesmrtno nadnaravno bitje in ga verniki častijo, molijo
3. človek, ki zapoveduje komu v imenu Boga;SODOBNA USTREZNICA: bog
3.1 protestansko človek, ki mu papež, Katoliška cerkev pripisuje nadnaravno moč glede določenih stvari;SODOBNA USTREZNICA: zavetnik, priprošnjik
3.2 bitje, ki se mu pripisuje božja moč, lastnosti;SODOBNA USTREZNICA: najvišji oblastnik
3.3 kdor s pomočjo posebnih sposobnosti napoveduje prihodnje ali razlaga pretekle dogodke;SODOBNA USTREZNICA: vedeževalec
4. slabšalno kar ima zelo veliko moč, vpliv
4.1 slabšalno kar komu največ pomeni;SODOBNA USTREZNICA: bog