Ta stran uporablja piškotke zato, da lahko razločujemo med uporabniki, štejemo njihovo število in tako izboljšujemo delovanje strani. Uporabljamo tudi piškotke partnerjev Google Analytics, ki analizirajo vaše vedenje na spletnih straneh. Več o posameznih piškotkih si lahko  preberete tu.  Če ne dovolite uporabe piškotkov za izboljšanje portala Fran, kliknite sem.

Samostojni izpis sestavka

božji2 -a -e
pridevnik
RAZLIČICE IZTOČNICE: božji, bužji
USMERJEVALNA REKONSTRUKCIJA NAGLASA: 'bo:žji -a -e nepopoln podatek
FREKVENCA: približno 14000 pojavitev v 49 delih
VIRI: TC 1550, TA 1550, TA 1555, TC 1555, TE 1555, TM 1555, TT 1557, TR 1558, TT 1560, TL 1561, TAr 1562, *P 1563, TO 1564, TPs 1566, TA 1566, KB 1566, TC 1567, TL 1567, TP 1567, TPs 1567, KPo 1567, TC 1574, TP 1575, TC 1575, DJ 1575, DPa 1576, TT 1577, JPo 1578, DB 1578, TkM 1579, TPs 1579, DC 1579, DBu 1580, DPr 1580, DC 1580, TT 1581-82, DB 1584, DC 1584, DM 1584, BH 1584, DAg 1585, DC 1585, TtPre 1588, MD 1592, TPo 1595, TfM 1595, TfC 1595, ZK 1595, MTh 1603

Pomen

1. ki bitnostno pripada Bogu; SODOBNA USTREZNICA: božji
Koku ſe pa ty duei Naturi, ta Boshya inu ta zhloueska Vcriſtuſu, veni Perſoni vkupe glihaio, tu iſtu Bug vei TR 1558, B4b
temuzh ſo le try Perſone, katere ſo vſe eniga ſamiga Boshjiga bitja ali Bogaſtva, eniga vezhniga velizhaſtva, modruſti, pravize DB 1584, I,aIIIa
Od Boshjih ozhy. Boshje ozhy vſelej odpèrte ſtoje, zhes vſe zlovezhke poti DB 1584, I,)((1)Vb
Od Boshje ſape pride mras, inu velike vóde DB 1584, I,278a[=277a)
Poglejte GOSPVD je s'ymenom poklizal Bezaleela, .. inu ga je napolnil s'Boshjim Duhum, de je modèr, saſtopen inu vmejtaln k'vſimu dellu DB 1584, I,59b
INu kadar je GOSPVD bil nehal s'Moseſſom govoriti, na tej Gorri Sinai, je on njemu dal dvej Table tiga prizhovanja, te ſo bilé kamenate, inu piſſane s'Boshjim pèrſtom DB 1584, I,56a
Boshja roka je tudi priſhla v'Iuda, de je on nym dal enaku ſerce, ſturiti po Krajlevi inu téh Viudou sapuvidi, is beſſede tiga GOSPVDA DB 1584, I,247a
Chriſtus odgovori, Hudizh, nekar taku, ta zhlovik nei ſamuzh od kruha ſhiu, temuzh od ſledne Beſsede, katera gre is Boſhyh vuſt TPo 1595, I,155
onu pride, kadar je [hudič] ta Greih prou vſerze poſſadil, de ſe ljudje ne hote puſtiti troſhtati, temuzh pred Bugom ſe boye inu beiſhe. Ampak kadar bi Boshje ſerze pruti tem greiſhnikom takovu bilu, taku bi ſe ja Chriſtus drugazhi pruti Tomashu dershal TPo 1595, III,11
Taku ſo te try Perſone lipu inu prou vtem Symbolu ali Iogerski Veri sapopadene, uvenim edinim Boshjim ſtanu TPo 1595, II,104
/ Inu te Vſhy ſo bilé na zhlovékih inu na shivini. Tedaj ſe Zuperniki djali k'Pharaonu: Letu je Boshji pèrſt DB 1584, I,39a to kaže moč, voljo Boga
Kadar pak tiga Hudizha vunkaj isganjanje ſe ſtury, de ſe ima Boshji Perſt viditi, inu tu Nebeſku Krajleſtvu blisu imejti, tukaj ſe ta Hudizh vpyra, inu ſe brani, kakor dolgu on more TPo 1595, I,174
/ Vſe ſtvari ſo v'Boshijh rokah, inu ſe nam ne more niſtar hudiga nameriti, tàmuzh kadàr ie naſh zhaſ KPo 1567, CXXXV so odvisne od volje Boga
Néli zhlovéku bulſhe, jeſti inu pyti, inu s'ſvojo duſho dobre vole biti v'ſvoim delli? Ali tu ſim jeſt tudi vidil, de tu od Boshje roke pride DB 1584, I,329a
Kadar je pak ſhe vupanje tukaj, inu ta rejzh, vBoshih rokah ſtoji, taku ſe ima nekaj nad tem vagati inu terpejti TPo 1595, I,239
/ gori gre uta nebeſa, Sidi na deſnici Boshy tiga Ozheta Vſigamogozhiga, Od tot on pride ſoditi te shiue inu te mertue TA 1555, A3b v časti Boga
Angel Criſtuſa eniga Viuda imenuje .. ker je on ſkus ſvoje terplenje v'ſvojo zhaſt ſhal, inu na Boshjo deſnizo ſedèl DB 1584, II,86b
/ Nu je vſhe pak Chriſtus ſkusi to deſnizo Boshjo poviſhan, inu je prejel to oblubo tiga Svetiga Duha od Ozheta TPo 1595, II,80
/ Criſtus ie shal gori Vnebeſſa, de ſe sdai ſa nas iskashuie pred tim Boshym oblizhiem TR 1558, d4a
dua Sakoinika takovu pred Boshjim oblizhjem riſnizhnu morajo hvaliti, de ſta venim ſtanu, kateri Bogu dopade TPo 1595, III,181
/ Is letiga vſiga vſaki more dobru ſaſtopiti de ta Adamou Greh nei ena mahina rezh bila pred Boshyma ozhima TT 1557, m3a
Sakaj greh je ena takova gnuſnoba, inu taku en prevelik dolg pred Boshjima ozhima bil, de my neſmo mogli, ni ſkusi slatu ni ſrebru .. temuzh le ſkusi to drago rejſhno kry Boshjiga synu .. odreſheni biti DB 1584, I,bIa
kateri pred Boshymi ozhyma vſelej ſtoje, njega radi poſluſhajo, inu gledajo TPo 1595, III,160
/ Ta Euangeli ſe nema Hynausku falsh ſercem, ſa blaga oli ſa praſne huale uolo, temuzh zhiſtu, is prauiga celiga ſerza, is Boshyh uuſt, koker bi ſam Bug .. upryzho bil, ſaſtopnu pridigati TL 1561, 57a avtentično
1.1 ki je lasten Bogu; SODOBNA USTREZNICA: božji
Take rizhi vſe, ſe imenuio, Gnada Boshya, ſakai take dobre, lipe inu nuzne rizhi prido inu bodo dane le od Buga TT 1557, r4b
S. Paula Lyſti ſo ſueliko Boshyo kunshtio inu modrushtio[!] piſſani TT 1560, cb
ta iſti ie dal eno ſuitlo ſuitlobo vta nasha ſerza, de skuſi nas vſtane tu reſuizhene od tiga ſpoſnane te Glorie Boshye vtim Oblizhye Ieſuſouim Criſtuſeuim TL 1561, 60a
Obtu kadar ta nasha ſerza ſo ſto Vero skuſi S. Duha potroshtona inu obeſſelena .. Taku ſtuprou ſpoſnaio prou, To myloſt Boshyo, To Boshyo Ozhino miſſal inu Volo pruti nom TAr 1562, 33b
taku tudi ta, kateri zheſtu krat priſega, inu ymenuie Boshie yme, nei zhiſt od grehou DJ 1575, 95
Vtem ſe ie rasodela Liubesan Boshya proti nam, da ie Bog ſuoiega iedinoroyenega Synu poſlal na ta Suet, da skosi niega shyuemo JPo 1578, II,73a
lete ſame Buqve .. letu gviſhnu inu riſnizhnu Boshje prizhovanje imajo, de ſo one Boshje, inu de od ſamiga Boga ſvetiga Duha ſemkaj prideo DB 1584, I,αVIa
Oblejcite ta Arnoſh Boshji, de bote mogli obſtati pruti timu kunſhtnimu satékanju tiga Hudizha DB 1584, III,105b
Boshje ime ſe néma nepridnu imenovati DB 1584, I,47b
Sakaj onu je bulſhe, aku je Boshja vola, de vy tèrpite, sa dobriga djanja volo, kakòr sa hudu djanje DB 1584, III,121b
V poteleſnih rizheh imamo my naſho voljo vBoshjo volo poſtaviti TPo 1595, I,104
is vode Vinu ſturiti. Takova kunſht, je le Boshja kunſht, kateri je en GOSPVD zhes vſo ſtvar, ty zhloveki je nesnajo <Chriſtus ſe iskaſhe, de je on Bug> TPo 1595, I,96
Stephanus v'Nebu gori gleda, inu vidi tukaj to zhaſt Boshjo, inu Iesuſa njegoviga Synu na deſnizi Boshji TPo 1595, III.30
jeſt [se] vſem Bogabojezhim brumnim Karſzhenikom vnyh Molitou, inu nas vſe kmallu tej Gnadi inu Miloſti Boshji ſvejſtu porozhim TPo 1595, I,):():(6a
on [je] ta pravi vezhni Far, kateri satu na ta preklet Leiſs pride, inu ga ſebi k'ſvetimu Altarju ſtury, de my od Greihou proſty k'Boshji Gnadi pridemo, inu Boshji otroci bodemo TPo 1595, I,287
Sa tiga volo ſe ne prevsamo nihzhe obene gnade ni darou, ſi li ti vuzhen, snaſh vezh kakor en drugi, taku nuzaj takovih darou Bogu hzhaſti, inu tvojmu Bliſhnimu h'pridu. Zhe ſe ti pak nyh prevsameſh, taku ti Boshjo nemiloſt na tebe nakladash TPo 1595, I,136
TA GNADA NASHIGA GOSPVDA Iesuſa Chriſtuſa, inu ta lubesan Boshja, inu ta dar inu muzh Svetiga Duha bodi ſvami vſejmi, Amen TPo 1595, III,206
ta GOSPVD .. pravi on potle: Poberi ſe Sathan od mene, tiſi meni v'pohuiſhainju, Sakaj ti ne meiniſh kar je Boshje, temuzh kar je zhloveſku TPo 1595, III,102
/ Criſtus je Boshja Modruſt DB 1584, I,)(IIIb
Kadar ſe je Chriſtus ta syn Boshy taku poniſhal, inu vſo ſvojo zhaſt na tu vbogu Meſsu obernil, inu ta Boshja Majeſteta, pred katerim ty Angeli trepezhejo, ſe je taku ſem doli puſtila TPo 1595, I,32
/ Boshja norroſt inu ſhibkuſt je ta S. Evangeli, kateri je pred tymi modrimi inu ſvetimi tiga Svitá nor inu kezarſki DB 1584, III,90a
/ Obto sa vbushtua ſtran obedan ne beshi pred Sakonom, Le ſesi kniemu Vboshym imenu, inu ſe potle dershi Vboshym ſtrahu vtoym delu, ali ſtanu JPo 1578, I,51a
Ty brumni ſo tudi pèr Boshjim imeni pèrſegali DB 1584, I,)((1)VIa
/ Elimas) leta beſseda ima vIudouſkim jesiki takou glas, kakòr de bi ſe on bil imenoval, Eli Meſsia, tu je, Boshji Krajl, ali Boshji shalbani. Sakaj Iudje, inu suſseb taki ludje, imajo to navado, de ſe ſtakimi viſsokimi Boshjimi imeni imenujo DB 1584, III,68b
kadar ta falſh Cerkou enu ſtury, inu hozhe stem imenom Boshjim, to pravo Cerkou vpan devati inu ferdamnovati, tukaj vela gorigledainja, de ſe ti ne puſtiſh ſtraſhiti TPo 1595, II,75
Eden je en Goſpud, ta drugi en Hlapez. Tiga ſe ne puſty en Karſzhenik motiti, temuzh pravi: Boſhim Imeni, na Semli onu nejma drugazhu biti, inu yti, aku jeſt lih en teſheſhi Stan imam, kakor Goſpud inu frava vHiſhi TPo 1595, I,22
/ vy niſhter ne hozhte odpuſtiti, inu bi hoteli vſe taku gladku rajtati? Neſturite ga sa Boshjo volo, poloshite vaſhe greihe na eno vago, inu vaſhiga bliſhniga tudi, inu ne ſturite vezh, kakor je vaſh Nebeſki ozha svaſhimi veliku inu velikimi greihi ſturil TPo 1595, II,279 nikar ne storite tega
/ Ariel ſe rezhe Boshji Leu. Taku ſo Iudje tu Méſtu Ierusalem imenovali, satu, ker je onu od Buga mogozhe bilu. Sdaj pak ima onu Boshji Leu imenovanu biti, satu, ker Bug hozhe super tuiſtu vojſkovati DB 1584, II,11b
/ vſe Meſsu bo Isvelizharja Boshjiga vidilu DB 1584, III,31b
Taku on vſaj tu ime prou inu lipu sadene, inu karſty tu Diteze raunu kakor ta Angel, De je onu Isvelizhar, inu en takou Isvelizhar, katerimu ſe pravi Boshji Isvelizhar, tu je, kateriga je Bug ſam kIsvelizharju poſtavil, inu ferordnal TPo 1595, I,141
/ v zvezi božje bukve lebna ino živih OD BUQVI BOSHIH tiga Lebna inu Shivih. Od teh kir ſo vBuqvi teh Shivih sapiſsani, inu kateteri[!] neſo v'nje sapißani, temuzh v'Semlo, inu morajo is nje satreni biti DB 1584, I,)(IIb o knjigi, kjer so zapisana vsa človeška dejanja
/ v zvezi v božje ime Deutſch. Allmüſen. Latinè. eleemoſina. Windiſsch. vboshje imè, almoshen. Italicè. elemoſina MD 1592, A2b miloščina
1.2 ki je v zvezi z delovanjem, dejanjem Boga; SODOBNA USTREZNICA: božji
Potle ta Verni .. Nikomer ne dei hudu/ on ſe na vſim derſhi/ le po boſhym inu Iogrouim vuki TC 1550, 238(127a)
Sakai Bug, kateti ie vkaſal to luzh is te temme naprei ſueititi, ta iſti ie dal eno ſuitlo ſuitlobo vta nasha ſerza, de skuſi nas vſtane tu reſuizhene od tiga ſpoſnane te Glorie Boshye vtim oblizhye Ieſuſouim Criſtuſeuim. Inu mi imamo leta Shaz vtih glinouih poſſodah, de ta preuiſſoka muzh, bode Boshya, inu nekar od nas TL 1561, 60a
tako ſai Boshij Sigilli inu potèrienie néſo nikuli obenimu Zhloveku fallili, Ako ie le on oblübi Boshij veroval KPo 1567, XLVIIIb
Inu nim ie bilu porozhenu, de ne imaio shkoditi tei traui na ſemli, ne obenimu ſelennu .. temuzh ſamuzh tim ludem, kateri ne imaio Boshyga ſnamina na nih zhelih TT 1577, 325
Praude ſo ſame na ſebi ena poſtava Boshja, kakòr Iosaphat pravi, de je Prauda tiga GOSPVDA DB 1584, III,91b
Sakaj gdur ſe Goſpoſzhini supèr ſtavi, ta ſe supèr poſtavi Boshji ordnungi DB 1584, I,cVIb
H'puſlednimu ſo lete Buque ena prava islaga inu Exempel te pèrve Sapuvidi Boshje: Sakaj ti vidiſh letukaj, de on ſkus inu ſkus vuzhy Boga ſe bati, inu na njega savupati DB 1584, II,139b
letu je obuje Boshje dellu, beſséda inu vera, satu more odpuſzhainje teh greihou, tudi Boshje dellu biti, aku je lih Bug le ſkusi te zhlovéke opravi TPo 1595, II,255
Ali niſhter s'tem mainje, ſi bodi ta reslotik sa tiga vunainiga lebna volo mej nami, kakor hozhe, kadar my pred Boshjo ſodbo pridemo TPo 1595, III,113
Sakaj my ſmo vſi vBoshji Praudi, inu vferdamnanju bily, sa naſhih greihou volo TPo 1595, II,146
Aku je lih ta Hudizh en suſsebni Moiſter na tu, inu nas prejd inu prejd s'tem iskuſha, de my naſhiga GOSPVDA Boga radi na lashe ſtavimo, tu je, de my Boshji oblubi neradi verujemo TPo 1595, II,251
ta pervi Shtuk od lete Legende Svetiga Paula, katera ſe mej temi Karſzheniki .. ima pridigovati .. Nikar satu, de bi my hoteli S. Paula moliti, inu eniga Boga is njega ſturiti, kakor ty Papeſhniki ſture, temuzh, de ludje Boshja zudeſsa[!] ſliſhio, inu ſe vuzhe, koku ſe ony is nje pobulſhajo TPo 1595, III,49
ty Papeſhniki nikar ne vejdo, kaj ſe pravi, te Sapuvidi Boshje dershati TPo 1595, II,54
De ſe ludje takoviga vuzhe inu vejdo je viſsoku potreba sa teh ſramotnih prekletih Rotyrarſkih duhou volo, kateri .. pravio: voda je voda .. Tiga pak ony nevejdo, de je per takovi vodi ta beſseda Boshja, satu ona nej vezh ſhleht voda, temuzh ena Boshja voda TPo 1595, II,255
denarij inu Blagu, ſdravu Tellu, inu tem glih reizhy, ſo Boshji Daruvi inu ſhegen TPo 1595, II,118
Kadar vy takovu ſturite, taku nejma pomankainja imejti, ſi vas tedaj ta Sodni dan najde per Misi, ali vpoſteli, v'Cerqvi ali na Tergu, zhujozhe ali ſpezhe, taku onu vſe glih vela, Sakaj on vas najde v'Boshy brambi TPo 1595, I,13
/ vuzhite ſe tih beſed boſhyh is vuna de kadar bote vnadlugah oli merli/ bote doſti lepih troſhtou imeili pred ſebo TC 1550, 89(53a)
Mi ſe tudi is danashniga Euangelia vuzhimo, de imamo radi od Buga gouoriti, tu S. Piſmu brati, inu te beſſede Boshye resmishlouati TR 1558, c4a
Isvelizhani ſo ty, kateri ſo h'tiga Iagneta Vezherji povableni .. Letu ſo riſnizhne Boshje beſsede DB 1584, III,149a
Boshye beſsede, oblube, preden ſe doperneſso, ſe vidio norſke TPo 1595, I,149
/ ekspresivno Tako ſe iſhe povſod pravim kàrſchenikom danaſhni Boshij dan godi KPo 1567, CLIb danes
/ Sakaj my ſmo Boshji pomozhniki, vy ſte Boshja ral, inu Boshje ſesydanje DB 1584, III,90b
/ Kateri bo premogel, timu ieſt hozho dati ieſti od tiga dreuia tiga lebna, kir ie vſredi tiga Boshyga Paradisha TT 1577, 273
/ my imamo letu tèrdnu véditi, de is letih ſamih ſvetih Buqvi, kakòr is eniga shlahtniga Boshjiga Studenza, isvira, inu ſemkaj pride, vſe tu, kar more en Zhlovik ſvetiga govoriti, piſſati ali ſturiti DB 1584, I,αVIb
/ v zvezi božje kraljestvo Sakai tu kraleuſtuu Boshye nei ta ſpisha inu tu pytie, temuzh ta prauiza, inu ta myr, inu tu veſſelie vtim ſuetim Duhu TT 1560, 23a nebesa
Boshje Krajleſtvu nepride, de bi ſe svunaj posnalu, inu ſe tudi neporezhe: Pole, letu ali letam je. Sakaj pole, Boshje krajleſtvu je snotraj u'vas DB 1584, III,41b
Iudje bi tudi radi hoteli eno neglihoto vtem Krailejſtvi Boshym imejti TPo 1595, I,123
My Ajdje ſmo ptuji inu ne ſliſhimo h'Boshjimu Krajleſtvu, Ampak ty trydeſseti Srebernikou, sa katere je naſh lubi Goſpud Chriſtus prodan, ty sadobe tem ptujim tudi eno pogrebſzhino TPo 1595, I,259
1.3 ki izhaja iz Boga; SODOBNA USTREZNICA: božji
Neuerni ne ſmislio inu ne ſaſtopio, menio de oni ſami od ſebe, pres shegna Boshyga .. ſui kruh inu ſuie blagu dobe TC 1555, C7
Myr Boshy ie tih Vernih ner tu vegſhe blagu TR 1558, Lb
Puidite ſdai vſag na ſui dum ſmyrom Boshym TO 1564, 106a
Sakai oni imaio to prauo luzh Boshyo vſebi inu pred ſebo, ſatu bodo tudi shnim Kralouali inu vshiuali to Vezhno dobruto TT 1577, 502
My noſsimo takou ſiln shaz, tu ſposnanje te svitlobe Boshje, vperſtenih poſſodah, de je ta neſmaſna kraft Boshia, inu nikar od nas TPo 1595, III,17
Taku kadar Bug enu lejtu letimu ali enimu drugimu .. dobro ſrezho da, de doſti ſhita dobi, ali tu ſvoje dellu dobru proda inu isvede, Takou ſhegen, ſe ima s'fliſsom ſhparati, inu nikar miſliti, de bi ſe imejlu satu stejm vezh verzorati inu gori puſtiti yti, Ne, Boshji Shegen ima vſelej vzhaſti dershan, inu na eno prihodno potrejbo ſhparan biti. Kadar ſe pak tu ne ſtury, temuzh ta Shegen Boshji ſe taku ſramotnu k'grejhom inu k'ſramoti hudu nuza inu potrati, taku ludje Boga ſteim reſerde TPo 1595, I,180
Frazeologija
božja njiva / božji žegen
posebej določen prostor za pokopavanje mrličev; SODOBNA USTREZNICA: pokopališče
Gdo ie letukaie ta vàrt, v'katerim ie Chriſtuſ pokopan bil, shegnal? Boshij shegan alli Freithof alli Nijva, bode shegnana ſkusi beſedo Boshio inu ſkusi Molitov kàrſhanſko KPo 1567, CLXIXb
Ampak ſkusi te trydeſseti Srebernike, katere je Iudesh is Chriſtuſa ſkupil, pridemo my tudi keni Boshji Nyvi, inu kenimu takovimu Grobu, ker nas naſh GOSPVD Chriſtus na ſodni dan ſpet vunkaj bode Klizal TPo 1595, I,259
božja šiba
velika nesreča kot kazen za greh proti Bogu; SODOBNA USTREZNICA: šiba božja
On pak prerokuje tako neſrezho, nikar le Iudu, temuzh tudi vſem okuli leshezhim deshelam inu Soſſedom .. Sakaj Babelſki Krajl je imèl Boshja ſhiba biti, zhes vſe deshele DB 1584, II,122a
Nyh Hiſha ima myr pred ſtrahom, inu Boshja ſhiba nej nad nymi DB 1584, I,272a
biblijsko letukaj vkasuje ta GOSPVD nikar le timu Ceſsariu dati, kar je tiga Ceſsarja, temuzh tudi Bogu, kar je Boshje TPo 1595, II,287 naj vsakdo dobi tisto, kar mu pripada
– – pregovor Onu ie lesheishe, eni kameli puiti skuſi uusheſa ene igle, koker enimu bogatimu puiti vtu kraleuſtuu Boshye TT 1557, 129 bogati bodo težko zveličani
– – pregovor Onu ie piſſanu, de ta zhlouik ne bode shiu na ſamim kruhu, temuzh od sledne beſſede Boshye TT 1557, 169 človek potrebuje za življenje tudi Boga/božjo besedo
Ta Zhlouik ne shiui ob ſamim Kruhu, tamuzh ob vſaki Beſedi, katera gre is vſt Boshijh JPo 1578, I,85a
Terminologija
versko božja skrinja/arka / skrinja božje zaveze
skrinja, ki je bila znamenje zaveze Boga in izraelskega ljudstva; SODOBNA USTREZNICA: skrinja zaveze
Inu kir ſe ie ta Tempel (oli Cerkou) vnebi odperl, inu ta Arca oli skryna Boshya ſe ie vnim vidila TT 1577, 355
INu on ſi je hiſhe ſturil v'Davidovim Méſti, inu je Boshji Skrini enu mejſtu naredil, inu je zhes eno Vtto reſproſtèrl. Taiſtikrat je David djal: Boshjo Skrinjo néma nihzhe noſsiti, kakòr le Leviti DB 1584, I,227a
INu pole, Zadok je bil tudi ondi, inu vſi Leviti, kateri ſo pèr njemu bily, inu ſo neſli Skrynjo te Savese Boshje DB 1584, I,176a
on [David] kZadoku timu Farju pravi, kadar je on njega sto Skrynjo Boshjo supet vkasal vIeruſalem yti: Pojdi ti tjakaj inu perneſsi to Skrynjo supet vtu Mejſtu TPo 1595, II,48
versko božje dolžne bukve / božji register
knjiga, v katero so zapisana človekova dejanja, med katerimi so grešna dejanja tista, ki so zanj obremenilna
enu pravu ſerzhnu nedopadenje na naſhih greihih imamo, inu odpuſzhainje teh iſtih, ſkusi naſhiga GOSPVDA Chriſtuſa vupamo, kateri je sa nas plazhal, inu nje is teh dolſhnih Bukou Boshyh, ſkusi ſvoje terpleinje inu Smert, isbriſſal TPo 1595, III,115
Tu je tu pervu od lete priglihe, de ſe nihzhe nejma zhiſtoſti, poſhteinja, ali drusiga prevseti, temuzh ſe en vſakateri pred Bugom dolshan dati, inu ſposnati, on ſtoji v'Boshjim Regiſhtru, inu je veliku dolshan, en pak nemore plazhati, ni ſam ſebi is teh dolgou pomagati TPo 1595, III,113
versko božji duh
tretja oseba troedinega Boga; SODOBNA USTREZNICA: Sveti duh
inu moy Duh, kateri ie Sboshym Duhom rasſuezhen inu ie edna rizh shnym ratal, ſe vnijednoi drugoi ſtuari neima veſelit, kakor vtem da ie meni sdai ſuoiu miloſt tako obilno podelil JPo 1578, III,59a
nihzhe Iesuſa nekolne, kir govory ſkusi Boshjiga Duha: Inu nihzhe nemore rezhy, Iesus je ta GOSPVD, ſamuzh le ſkusi ſvetiga duha DB 1584, III,94a
Vèrni tudi dobrih dell ſe satu fliſſajo, de eno dobro vejſt ohranio, inu dé nereshalio S. duha Boshjiga, s'katerim ſo sapezhateni, h'timu dnevi tiga odriſhenja DB 1584, I,bIVb
aku je leta Duh, Boshji Duh, inu od Buga vunkaj gre, inu pak niſhter v'Bugi nej, kar bi nikar vezhnu, vſigamogozhnu, ſvetu, modru, dobru inu nepoginezhe ne bilu, kakor je on, taku more ijti, de je ta Duh Boshji vezhni Bug, inu vſaj ena reslozhena Perſona od Ozheta inu Synu TPo 1595, II,102
on [hudič] pride knam .. vouzhijm gvantu. Sakaj nerpoprej govore taki Boshjo beſsedo, inu tu S. Piſmu, hvalio veliku od Chriſtuſa, od Boshijga duha, vejdo vſe bujle kakor drugi TPo 1595, II,175
versko deset božjih zapovedi
zapovedi, ki jih je Bog dal Mojzesu na gori Sinaj; SODOBNA USTREZNICA: deset božjih zapovedi
TV ſo te deſed ſapuuidi boſhye/ teiſte tudi Moiſes piſhe TC 1550, (12a)
on govory, od Poſtave Boshjih deſſet sapuvidi, katerih oben zhlovik, kir je od Adama ſemkaj po naturi rojen, nemore popolnoma dèrshati, veliku majne ſkusi ſvoja della v'Nebeſſa priti DB 1584, I,bIIb
versko sin božji / božji sin
druga oseba troedinega Boga; SODOBNA USTREZNICA: Sin božji
On ie ſnal prou inu Veroual, de Criſtus ie praui Bug inu praui zhlouik, ta praui Meſſias, Boshy inu Dauidou Syn TR 1558, E1b
Da ta zhlouik uei, ſna inu Veruie, de utim Bogaſtui ſo try Perſone, inu de tu Bogaſtuu te S. Troice hozhe uſim Vernim ſa volo te druge Perſone, kir ie Syn Boshy, ſa nega Martre vole biti miloſtiu TO 1564, 18a
Kateri pak neueruye, ta ie vshe obſoyen. Sakai on nei Veroual vto Ime tiga iedino royenega Synu Boshyega JPo 1578, II,72b
Letu ſim jeſt vam piſsal, kir verujete v'Boshjiga Synu Ime, de bote vejdili, de imate vezhni leben, inu de verujete v'Boshjiga Synu Ime DB 1584, III,126a
Aku on pak ima isvelizhan biti, taku more narpoprej ſkusi tiga Synu Boshjiga odpuſzhainje vſeh ſvojeh greihou imejti TPo 1595, II,215
Ie li ta Syn Boshji ta ravenpild tiga Ozheta, taku on mora ſkusi uvenim Boshjim Bitju ali ſtanu biti stem Ozhetom TPo 1595, II,98
od Adama noter do Abrahama, ſe je ta Syn Boshji imenoval te Shene Sejme, Potler ſe mu je djalu en Syn Abrahamou, Iacobou, Davidou, inu taku naprej, je pak vſaj ta edini zhlovik, Iesus Chriſtus TPo 1595, II,103
Gdu bi ne hotil Boga is ſerza satu sahvaliti, de ta Syn Boshji na Krishu visi, inu to prekletvo, katera je sa greihou volo na nas ſliſhala, zhes ſe vsame TPo 1595, I,286
ja tudi ferdamnani zhloueki, danas taku kveliki zhaſti pridemo, de ſmo my enu Meſſu inu Kry s'tem synum Boshym poſtali TPo 1595, I,31
versko tri božja imena/božje persone
tri osebe krščanskega Boga; SODOBNA USTREZNICA: tri božje osebe
Vtih Dauidouih beſſedah imamo Try Boshja Imena oli Try Perſone, Beſſedo, Goſpudi, Duha TT 1557, k4b
– – božji žlak/udarec
naglo prenehanje delovanja ali okvara življenjsko pomembnih organov zaradi krvavitve ali zamašitve žile; SODOBNA USTREZNICA: kap
Criſtus osdraui eniga od Boshyga shlaka udarieniga TE 1555, A6b
Crajnſki Boshji shlak Slovénſki oli Besjázhki Boshji vdaraz DB 1584, III,CcIIIb
Deutſch. Schlag. Latinè. paralyſis. apoplexia. Windiſch. boshji shlak. Cr. boshji udarac. Italicè. apopleſsia, paraliſia, il cuder della goccia MD 1592, N2b
Takovu je hotel ta GOSPVD letukaj suſseb nasnanje dati, s'tem od Boshjiga ſhlaka vdarjenim, kateri je tukaj leshal, na tej poſteli, po tej naturi inu ſhegi te bolesni, inu je vſhe vſe ſhtiri, roke inu noge od ſebe istegnil TPo 1595, II,257
komulz ali roka, inu drugi vudi lipu raunu inu gviſhnu ſtoje, katere ta od Boshjiga ſhlaka vdarjeni poprej ne mogel kſebi s'kerzhit TPo 1595, II,257
Apoplexia. Germ. der Schlag/ der Tropff/ die Handt Gotes. Sclav. boſhyſhlak[!] MTh 1603, I,104
2. ki je, si prizadeva biti v skladu z nauki, zapovedmi Boga; SODOBNA USTREZNICA: božji
Ti pak menio inu uzhio, da ſo oni ta ſama edina Katholiſka Boshia Cerkov: sunai katere bi ne bilu ni Boga ni isvelizhania KB 1566, H2b
Kateri mogo vBoshio Gmaino priti, ali nikar, inu poleg tiga koku ſe vſakateri vKampiſzhi ima sa ſuoio ſtran zhiſtu dershati DB 1578, 168a
LEtu je ta shegen, s'katerim je Moses, ta Mosh Boshji Israelſke Otroke pred ſvojo ſmèrtjo shegnal DB 1584, I,118a
pred tém Stollom je ſedem bakèl s'ognjon[!] gorelu, katere ſo ty ſedem Duhuvi Boshji DB 1584, III,139a
PAVL APOSTEL IESVSOV Criſtuſou, ſkusi Boshjo volo, inu Timoteus naſh Brat. Tej Boshji Gmajni v'Korinti, sovſemi Svetniki red, po vſej Ahaji DB 1584, III,96b
Sakaj bi ſe ti hotel tedaj pred to nadlugo preſtraſhiti inu bati .. onu le na tem faly, de ty inu tvoj Sakonſku drushe, kakor ena prava ceila Cerkou Boshja satu proſsiſh? TPo 1595, III,191
Taku govory Paulus, Act. 20. merkajte ſamy na ſebe .. de imate paſti Boshjo Gmaino, ketero je on [Kristus] ſkusi ſvojo laſtno kry dobil TPo 1595, II,99
Onu je prejd inu prejd vſem Boshjim ſvetim ludem hudu ſhlu .. Ampak Bug je nje hpuſlednimu odtell TPo 1595, II,37[=47]
Ty Iudje neiſo taku v'groſoviti temmi tjakaj ſhli, kakor ty Ajdje, Sakaj ony ſo Boshjo Beſsedo imejli, inu ſo Boshji folk imenovani TPo 1595, I,146
ludje vuzhe, de ſo vſelej dvej Cerkvi. Ena ta falſh Cerkou, katera vſaj tu Ime ima, inu ſe imenuje Cerkou inu Boshji Folk, kir vſaj nej TPo 1595, II,75
aku bi bilu kej kaj .. vletej tiga Boshyga Mosha Martina Lutherja rainciga Hiſhni Poſtili pregledanu .. de bi hoteli is Karſzhanſke lubesni ſam popraviti TPo 1595, I,):():(5b
my ſkusi Chriſtuſa Erbi tiga vezhniga lebna, inu teh lubih Angelou, Patriarchou, Prerokou, inu Apoſtolou, inu vſeh Svetnikou Boshyh .. tovariſhi do vekoma bomo oſtali TPo 1595, III,201
/ Inu de nas regira, visha inu pela po tei praui ceſti Boshy TT 1557, n2b
Chriſtuſa imenuio Moiſtra, ali neshelio niegoui Mlaishi biti: Tudi praueio da ie prauizhan, inu da Boshij Pot prau vzhi JPo 1578, II,197a
Frazeologija
– – vinograd božji / božji vinograd
skupnost ljudi, ki verujejo v Boga; SODOBNA USTREZNICA: Gospodov vinograd
O vy hudi fary, kay vy delate, Chriſtuſa moryte inu preganate. Ta vinograd Boshy, doli tarete *P 1563, 114
Potehmal ker nei od Buga obena guishna vra k'nyh preobèrneniu poſtaulena: temuzh more enu vbogu ſapelanu ſerce tudi, ob puſledni vri v'Boshji Vinograd priti, inu k'ſuoji puſledni vri, kakòr shahar na krishi, h'Criſtuſu preobèrnenu biti TtPre 1588, 50
3. ki je v določenem odnosu do Boga; SODOBNA USTREZNICA: božji
koker S. Paul vuzhi, Rom. 8. kir praui, Mi ſmo dolshniki Boshy, inu nekar tiga meſſa TT 1557, aa1a
Ta iſti vei inu more is eniga velikiga Greshnika en nebeski ſuetnik, is Hudiga Brumen, is eniga Boshyga ſouurashnika, en Boshy Periatel ratati TT 1557, f2b
Ieſt ſem en Iudouski mosh .. inu ſem sfliſſom vuzhen vti Ozhetoui poſtaui, ſem bil en aiffrar Boshy, koker ſte tudi ui uſi denashni dan, inu ſem leta pot noter do te ſmerti preganal TT 1557, 406
Ty Pridigary ſo Legati inu Sli Boshy, skuſi te iſte Bug te ludy proſsi de bi ſe shnim ſmirili inu ſprauili TO 1564, 60b
Sakaj my ſmo Boshji pomozhniki, vy ſte Boshja ral, inu Boshje ſesydanje DB 1584, III,90b
IACOB BOSHII INV GOSPVDA IEsuſa Criſtuſa Hlapez DB 1584, III,133a
Svelizhan inu ſvet je ta, kateri ima dejl na tem pèrvim gori vſtajanju: Zhes take nema ta druga ſmèrt oblaſti, temuzh ony bodo Boshji inu Criſtuſevi Farji, inu bodo shnym krajlovali taushent lejt DB 1584, III,150a
Betulia .. ſe rezhe ena Dezhla, h'pomenenju, de ſo v'témiſtim zhaßi ty brumni Verni Ludje, bily, ta zhiſta Dézhla Boshja, pres vſiga Malikovanja inu nevere DB 1584, II,132b
szhim saſlushi ta Svejt takovo lubesan inu ſheinkingo Boshjo, kateri je tiga Hudizha Boshji Sovraſhnik, inu ta nar vegſhi Boga shentavez? TPo 1595, II,92
Ioseph pred Pilatuſha gre, inu sa GOSPVDI Chriſtuſevu Tellu, kateriga je on kakor eniga Puntarja inu Boshjiga Shentauza bil obſodil, proſsi TPo 1595, I,307
Suſseb pak ſtury tu nam enu veliku pomiſhleinje, kir ſliſhimo, koku je od takoviga Diteta ta Angel Boshji pridigoval, prejden je vMaterinim teleſsu bilu pozhetu TPo 1595, III,82
En Hlapec v'shtali, ena dekla vkuhejni, en hlapzhizh vShuli, ty bi bily ſgul Boshji hlapzi, kadar bi ony takovu sfliſsom ſturili, kar nym od Ozheta inu Matere, od goſpudou inu fravv vhiſhi ſturiti bode naloshenu TPo 1595, II,246
Paulus pravi, Rom. 13. Ta Goſpoſzhina je Boshja slushabniza, tebi h'dobrimu TPo 1595, III,141
Lakomniki ſo tudi veliki Malikouzi Boſhy, inu shentovauzi TPo 1595, I,44
/ De le ſa uolo te Vere Vieſuſa, mi ratamo inu poſtanemo ty Otroci inu Erbizhi Boshy TT 1557, sb
/ Taku je Chriſtus is te zhrejde Boshje teh Iudou ſemkaj priſhal .. satu tu Ime ima, inu ſe mu pravi en Syn Abraamou, Davidou &c TPo 1595, I,299
Frazeologija
– – Boſhje Ouze le Boſhyo beſsedo poſluſhaio TPo 1595, II,32 verniki
Terminologija
– – božji človek
kdor dela po navdihu Svetega duha; SODOBNA USTREZNICA: božji človek
S. Pyſmu, praui S. Paul, ie prydnu .. Inu ſturi tiga zhloueka vuzheniga htimu Iſuelyzhanu, inu vezhnimu lebnu, skuſi to Vero Vieſuſa Criſtuſa, Inu de en Boshy zhlouik poſtane popolnom inu pernaredin vſakimu dobrimu dellu TPs 1566, 4b
nu S. Peter ozhitu, od vſeh Prerokou k'mallu prizhuje, de ſhe nikuli nej obenu prerokovanje is Zhlovezhke vole naprej pèrneſſenu: temuzh de ſo ty ſveti Boshji Zhloveki govorili, pèrgnani od ſvetiga Duhá DB 1584, I,αVIa
– – božji otroci / božje dete/detece
verni človek/ljudje v odnosu do Boga Očeta; SODOBNA USTREZNICA: božji otrok, božji otroci
Inu leta ſami Vuk inu Vera, lozhi te praue Verne kerſzhenike inu otroke Boshye, od tih Neuernih inu falsh hynauſkih kerſzhenikou. Ty otroci Boshy, ty ſe troshtaio tiga ſamiga ſaslushene Ieſuſeuiga TT 1557, z4b
Kateri pak Boga ne Liubi, niegoue Beſede nepoſlusha inu niegouih sapouedi nedarshi .. Ta nei Boshye Detetce, Tamuzh ie Chriſtuſou ſourashnik, inu Hudizheuo Dete JPo 1578, II,68a
kateri bodo vrejdni uniga drusiga Svitá, inu tiga od ſmèrti vſtajenja, ty ſe nebodo ni shenili, ni moshili: Sakaj ony nemogo vezh vmréti: Sakaj ony ſo Angelom glih, inu ſo Boshji otroci, ker ſo otroci tiga gorivſtajenja DB 1584, III,43b
enu hudu dejte, kateru Boshjo Sapuvid ferrahta, Ozhetu inu Materi nej pokornu, kaj ſe timu huiſhiga more voſzhiti, kakor de je onu enu Hudizhevu nikar Boshje deite TPo 1595, I,186
puſti ſi takovu terplenje enu gviſhnu snameinje biti, de ſi ti en Ioger ali Maliſhi Chriſtuſeu, inu enu Dejte Boshje TPo 1595, II,46
Otrozi Boſhy ſe derſhe po Boſhji beſsedi TPo 1595, I,185
Vy ſte vſi otroci Boshji, skusi vero v'Iesuſa Chriſtuſa ZK 1595, 25
4. ki je namenjen Bogu; SODOBNA USTREZNICA: božji
Ena boshia Huala po Ieidi TA 1555, A5b
Tedai ta Viſshifar resdere ſuio ſukno, inu praui, kai potrubuiemo mi uezh pryzh? Vi ſte slishali tu Boshie shentouane TT 1557, 147
Sakai nih Pyſma inu Islage zhes te Deſſed Sapuuidi pryzhuio, de oni .. od tih prauih Boshyh slushbi .. prou nuznu pridnu inu ſaſtopnu pisheio inu vuzhe TAr 1562, 44b
Taku je bila pèrpraulena vſa Boshja ſlushba tiga GOSPVDA, na tajſti dan, kadar ſo Paſſah dèrshali na Altarju tiga GOSPVDA DB 1584, I,250a
H'timu vſhe my tudi vidimo, koku ty Otroci te luzhi, tu je, ty Karſzheniki ſo liny, vtraglivi, nemarni, nefliſsig vBoshjih rizheh, ker vſaj vejdo, de na tem Bug enu dobru dopadenje ima, inu tiga imajo vekoma vshyti, vener tako steſhko yh ſtane dobru ſturiti TPo 1595, II,185
kar bode y[!]'Imeni Chriſtuſevim proſsil, de tuiſtu njemu bode doſhlu, aku je onu kBoshji Zhaſti, inu knaſhimu isvelizhanju sluſheiozhe TPo 1595, II,61
Po tem Pridigarſtvi, je Bug tudi ordnal Ozheta inu Mater, Goſpuda inu Fravvo vhiſhi .. ty neiſo le sa ſvojo volo tukaj, temuzh ſide na Boshjim meiſtu, te imaſh ti .. tudi poſluſhati, inu vejditi, kadar ti teiſte poſluſhaſh, taku ti Boga poſluſhaſh TPo 1595, II,206
Taku je tu vbogu Ierusalem satrenu, inu ga nej niſhter resdjalu, kakor ta velik Titul, de je Boshje Mejſtu, njegova laſtna hiſha, inu njegovu laſtnu prebivaliſzhe bilu imenovanu TPo 1595, II,194
Onu je ena Ajdouſka navada bila, de ſo sgorezhimi Svejzhami, ta pervi dan tiga Meiſza Sezhna, vteh Meiſtih inu Vaſseh okuli tekali, tu je ta Papeſh Sergius premeinil, inu hpravi Boshji sluſhbi odlozhil TPo 1595, I,146
en vſakateri je mogel rezhj: Ej, ej, on tiga Ioannesa nej rad muril .. ali kadar je on bil priſsegel, je on moral naprej pujti, on bi bil ſicer raiſhi veliku taushent slatih ſgubil &c. O ti ſveti Sanct Erodeſh, koku eno veliko Boshjo slushbo ti ſturiſh, de ti taku terdnu nad tvojo priſsego dersiſh? TPo 1595, III,95
Kadar pak ty Iudje taku terdnu na ſvojej mainingi ſo obſtali, inu taku ſylnu ſteim Templom inu ſvojemi Boſhymi ſluſhbami ſuper Chriſtuſa inu njegovo beſsede truzali inu offertovali, Natu je S. Stephan nje oſtru ſvaril TPo 1595, III,30
nejma nihzhe ſebi inu tem ſvojem, Malikovanje inu falſh Boshjo slushbo puſtit gori naloshit, temuzh ſe tudi sſylo supar tuiſtu braniti, kakor dolgu on more TPo 1595, I,239
/ Ty Papeſhniki tiga ne ſmejo rezhi, de ſo nyh della, Ordni, inu Boshje ſlushbe Chriſtus TPo 1595, III,149
/ v zvezi božji ajfer S'dobrimi, gladkimi, leipimi beſsédami pridejo, dajo naprej, koku nje ta aifer Boshji shene, inu de ony na tem vbogim folki tiga jamra inu reve ne mogo dajle viditi .. Takovih beſsed ta gmain Mosh na hudih lotreh nej navajen, sa tiga volo ſdaici na tuiſtu pade TPo 1595, II,178 gorečnost za življenje po pravem krščanskem nauku
/ Potler boſh priſhàl na Boshji Hrib, ker je téh Philiſterjeu Kampiſzhe DB 1584, I,154b
inu je ſhàl v'mozhi teiſte Shpishe, ſhtirideſſeti dny, inu ſhtirideſſeti nozhy, notèr do te Boshje Gorre Horeb DB 1584, I,198a
/ INu David je rekàl v'kup ſpraviti te ptuje .. inu je poſtavil Shtamezarje, de bi kamenje resali, de bi ſe Boshja hiſha sydala DB 1584, I,230b
Ker ſe kuli Boshja beſſeda vuzhy inu poſluſha, tu Bug prebiva, inu tu je Boshja hiſha, tiga ſe je dobru veſſeliti DB 1584, I,312a
Tu ſo bilé te andohtlive Vduve inu shene, katere ſo s'poſtom inu s'molitovjo pred Boshjo Vtto ali Cerkovjo Bogu ſlushile DB 1584, I,60b
Letukaj ſkusi Tempel poméni Boshjo Vtto v'sili: sakaj taiſti zhas ſhe nej bil tempel ſturjen DB 1584, I,149a
KAdar tedaj, my, lubi Bratje, imamo to ſlobodnoſt notèr pojti v'tu Svetu ſkusi Iesuſovo kry .. inu imamo eniga viſhiga farja zhes Bosho hiſho: Taku pojdimo tedaj tjakaj, ſpravim ſerzem DB 1584, III,130b
ſo bily vſi Iunazhki Moshje. Ty ſo ſe vsdignili inu ſo gori ſhli h'Boshji Hiſhi, inu ſo Boga vpraſhali, inu ſo djali: Gdu ima pred nai gori pojti DB 1584, I,146a
my na S. Stephanu letukaj ſliſhimo, de on takovo ſilno odguvor ſtury, na teh Iudou toshbo, inu ſprizha, de ta Tempel v'Ieruſalemi nej ena takova Boshja hiſha, de bi on bil na toiſto pervesan TPo 1595, III,30
dvej prizhe naprej ſtopio inu pravio: On [Kristus] je dal: Ieſt snam ta Tempel Boshji resdrejti, inu taiſti vtreh dneh ſesydati TPo 1595, I,243
/ Inu ſtrah Boshy ie prishel zhes ta Meſta, katera ſo okuli nih leshala, de neſo ſmeili Iacobouih Synou goniti DB 1578, 32b
/ Puſhzhave ſo ty Papeſhki Boshji poti, inu S'tiffte, ker vuzhe de bi Zhlovik pèr eni Cerqui vezh odpuſtka imèl kakòr pèr tej drugi DB 1584, III,15b
Frazeologija
(stati) v božjem strahu
(živeti) pošteno, čednostno
Tamkaj pak na unim Svejti bodo ty brumni, kateri ſo na letim Svejti v'Boshjim ſtrahi shivel DB 1584, I,bVa
Sakaj aku lih kaj dobriga imamo, taku je tu vſaj vſe naſhiga GOSPVDA Boga dar, ta ſe ima od tiga hvaliti .. imaſh tiga iſtiga vshivati, s'ſahvaleinjem, inu vtem ſtrahu Boshjim, sakaj on nemore obeniga offertovainja, obeniga ſhugainja, ni truzainja terpejti TPo 1595, II,200
Satu nej obenu hudu snameinje, kadar ti v'Boshjim ſtrahu ſtoiſh, tvoje greihe ſposnaſh, bi rad brumen bil TPo 1595, II,309
S. Paul Heb. 2.5. ſapoueda, de imamo ſcelim ſeuupanem vſeh shlaht Nadlugah pred ta ſtol Boshy ſtopiti in proßiti ſa pomuzh inu ſa odreshituu TC 1575, 233 pred Boga, ki odloča, razsoja
kar ſe vtem Imeni Criſtuſevim proſsi, de takova proſhna takovo muzh ima, de ſkuſi rine inu poprej ne pozhiva, dotle pride pred ta boſhy ſtol tu ima ſkusi drejti, inu nikar poprej pozhitka imejti, noter de onu pride Bred[!] Boshji Stol, inu tu Ia inu amen nad tem bode rezhenu TPo 1595, II,61
Terminologija
– – božji pot
pot, potovanje k romarski cerkvi, v sveti kraj; SODOBNA USTREZNICA: božja pot
Sakaj taiſta della, kir ſe ludem k'sadoſtiſturjenju sa grehe nakladajo, ſo vekſhi dejl taka, katera néſo od Buga v'njegovih sapuvidah sapovedana, kakòr poſti, Roshenkranci, Boshji poti etc. DB 1584, I,bVIb
Taku je Papesh Ludy v'gréh sapelaval na dvujo visho. Narpoprej ker je on veliku novih Boshjih ſlushbi gori poſtavil, kakòr .. téh Svetnikou inu Svetniz ſlushbo, Rumanje inu Boshje poti DB 1584, II,89a
gdu more vſe Papeshke zhlouezke poſtaue po redi ſeshtéti? s'katerimi ſo ony téh ludy véſty ſaueſali, kakòr s'tém ſmishleni hinauskim poſtom, kateri ie na guishni reslozhik téh shpish poſtaulen, s'Bushjimi poti, s'vizami, s'Rimskimi odpuſtki, inu kar ie tacih rizhy vezh pres zhisla TtPre 1588, 11
5. ki je v zvezi z drugo božjo osebo, Jezusom Kristusom; SODOBNA USTREZNICA: božji
Kar vezh od tih Criſtuſeuih Boshyh zaihnou ſe ima vuzhiti inu veiditi, Tu iſtu vi naidete odſpred vti Poſtilli TR 1558, S4a
Glih taku ſo ty eni Vuzheniki, ſuſeb S. Ieronim, ſo hodili Vieruſalẽ, htimu Boshymu grobu inu po tei Iudouski desheli, de ſo gledali, kod ie Ieſus na tim ſueitu shnega Iogri hodil TC 1575, 253
/ v zvezi mati božja Tu pak je tu nar huiſhe inu farlihiſh, de ſo takovu v'Nebuhojenje satu kPrasniku poſtavili, de bi ludje imejli to Divizo Mario zhaſtyti inu na njo klizati, kakor vtem Reſponsu poyo: Te aſſumptam, nobis promptam fore petimus, &c. O ti bogata Mati Boshja, my proſsimo, de ti, kir ſi gorivseta nam miloſtiva bodeſh, inu nas ſturiſh Purgarje vNebi TPo 1595, III,24 Marija
letukaj vidimo, de leta Dekliza, katera je Boshja Mati, inu ta nar vegſha fravva vNebi inu na Semli, taku cilu vſiga Blaga more inu sna posabiti TPo 1595, III,127
/ Sakai ſliharniga karſzhenika Dusha ie duhouna Diuiza, inu Boshya neueſta, po tei Veri, Chriſtuſu sarozhena JPo 1578, III,106b
/ Ta Vezheria tiga nashiga Goſpudi Ieſuſa Criſtuſa, ie en Sacrament, tu ie, ena Boshya Suetina, oli enu Boshye ſnamine, poſtaulenu od ſamiga Ieſuſa Criſtuſa TC 1555, I6
ta Kerſt ie ena Boshya Ceremonia, inu en Sacrament, skuſi kateri bomo mi tiga nashiga poklyzane, de ſmo Otroci Boshy, ſaguishani TO 1564, 86b
/ on ſashpotuie ſa nishter dershi ta Boshy Teſtament, kateri ie ſto Kryo Criſtusheuo poterien inu ſapezhaten TO 1564, 24a
Terminologija
versko božje jagnje / jagnje božje
Kristus kot žrtev za spravo med človeštvom in Bogom; SODOBNA USTREZNICA: Jagnje božje
kir ye na Ieſuſa kaſal tar giall: pole tu ye tu Iagne boſhye kir noſi vſiga ſueidta greh TC 1550, 85(51a)
De ga on [Janez] nikar le enu Iagnje, temuzh Boshje Iagnje imenuje, hozhe ſteim nasnanje dati, de je on en tak offer, kateri je od ſamiga Boga poſtaulen, inu nad katerim Bug enu dobru dopadenje ima. Hozhe taku ſkusi leta Shaz (Boshje Iagnje) naſho vero obuditi, de ſe my imamo takiga Offra an vseti TPo 1595, I,212
– – božja večerja
verski obred, pri katerem se vernikom v podobi kruha in vina delita Jezusova telo in kri; SODOBNA USTREZNICA: obhajilo
My Ajdi ſmo na meiſtu teh Iudou is gnade hti Boſhy vezhery priſhli TPo 1595, II,131
Kir hBoshji vezherji ne hodio, neiſo verni TPo 1595, II,273
6. v zvezah božja beseda / beseda božja besedilo, nauk, ki ga je navdihnil, sporočil Bog; SODOBNA USTREZNICA: božja beseda
ſakai le ta ſama beſeda boſhya/ kir ye od Buga/ ſkuſi te Angele/ Ozhake/ Preroke/ ſkuſi nega Synu Chriſtuſa/ inu te Iogre/ gouoriena/ inu vto Biblio ſepiſana TC 1550, 221(118b)
Letu ie enu guishnu inu riſnizhnu Snamine na enim zhloueku, de on bode po tim lebnu Iſuelizhan inu ohranen, kadar on .. rad poslusha oli ſam bere to Boshyo Beſſedo, inu hti iſti ſuio uolo perda inu perloshi TR 1558, G4a
Na koliko delou ſe deli Boshya Beſeda? Na dua: Slaſti, Vpoſtauo, inu Euangelium. Poſtaua kashe Grehe inu preſtrashi te Veiſti: Euangelium odpuſzha te Grehe inu troshta te Veiſti JPo 1578, III,133a
taku de oben pravi Kàrſzhenik, (ſamuzh de bi bil cillu od Hudizha obdan) nemore ſpodobnu toshiti, de bi Boshja beſſeda temna ali nesaſtopna bila DB 1584, I,cVIIb
Boshja beſſeda ſe néma premejnjati, ni popraulati. Ona ſe nepuſty premejnjati DB 1584, I,158a
H'beſſedi Boshji ſe nema niſhtèr pèrloshiti, ni prozh odvseti DB 1584, I,)(IIa
kateri tej Boſhy beſsedi veruje, ta ima ta vezhni leben TPo 1595, I,156
Raunu kakor ſdaj ty Papeſhniki pravio: Kadar bi naſha beſſseda Boshje beſséda bila, taku bi nym Bug nikar takoviga velikiga premagainja super nas ne dal TPo 1595, II,46
kateri sa Boshjo beſsédo ne mara, je preſhern, ſvojevolen inu offerten, inu ſe poleg tiga nikar poſhtenu ne dershy, more vgreih inu ſramoto priti TPo 1595, III,139
Bug tudi gviſhnu bode grosovitu ſhtrafal .. inu bode Rottyrarſke duhove s'mozhio puſtil priti, kateri bodo ta Evangelium prozh vseli. Kakor v'Garſhki desheli, inu drugih deshelah ſe je ſgudilu, ker ſdaj ta Mahomet regira, ta nje vuzhy na Hudizhou drek verovati, ker ſo poprej Boshjo beſsedo imejli TPo 1595, II,262
/ kaj hozhe GOSPVD od tebe iméti, slaſti cBoshjo dbeſſedo dèrshati <cin Ebr. Facere iudicium> <dBoshjo beſſedo dèrshati) tu je, verovati, lubiti inu tèrpeti> DB 1584, II,118a
/ Boshja beſſeda pak je priſhla k'Semaju, timu Boshjimu Moshu, rekozh .. Taku pravi GOSPVD: Vy némate tja gori pojti, inu supèr vaſhe Brate te Israelſke otroke bojovati DB 1584, I,192b
/ Ta druga Prigliha pak od te Shene, gre na to Karſzhanſko Cerkou .. Ta ſe tudi veſsely .. kadar ta groſh najde, vushge eno luzh, tu je Boshjo beſsedo, inu pometa to hiſho, Tu je, vuzhy, koku ludje imajo brumni biti TPo 1595, II,140
6.1 v zvezah božja beseda / beseda božja obredna uporaba tega besedila
Kadar vidua hozhta uta ſueti Sakon ukupe ſtopyti, tiga vidua nemate diati pres Boshye Beſſede, koker ty Aydi inu neuerniki TO 1564, 131b
Sakai pres Beſſede Boshie ie Voda le shleht Voda: Ampak sBeſſedo Boshio ie ona en Kerſt, tu ie, ena miloſti polna Voda tiga Lebna DC 1580, C8a
Boshja ſlushba pres Boshje beſſede je Hudizheva ſlushba DB 1584, II,+IVb
6.2 v zvezah božja beseda / beseda božja oznanjanje, razlaga tega nauka, verske resnice
Vom bi ſe imeila nerpoprei prauiti ta beſſeda Boshya. Ampag ſatu kir ui to iſto prozh odganete .. mi ſe oberneua htim Aydõ TT 1557, 376
Kadar ſo pag ty Teſſaloniski Iudi ſueidili, de ta beſſeda Boshya ſe ie tudi uti Beroi od Pauluſa oſnanouala, prideio, inu ſo tudi undukai ta Folk gori uſdigouali TT 1557, 389
Obtu sledna Goſpoſzhina, ie dolshna ſo uſo mozhio inu oblaſtio pomagati, ſuetouati inu naprei poriuati, te praue slushbe Boshye, de ſe pouſod vnih deshelah, meiſtih, farah, prou ta beſſeda Boshya pridiguie TC 1575, 318
KVNIMV ZHASV, SE IE ta mnoshiza Liudy rinila Kiesuſu, da bi slishali Boshyo Beſedo JPo 1578, II,109a
Ne skerbio sa Boshyo beſſedo, dershe ſe Papesha inu tyh ſtarih Ozhakou, Conciliou, inu ſtarih Zhloueskih poſtau JPo 1578, I,73b
Sakaj takou greih, kateri ſe pravi Boshjo beſsédo, inu Karſzhenike pregainati .. ſe ne puſty letukaj na Semli plazhati, onu ſliſhi ta Paklenſki ogein h'timu TPo 1595, III,40
aku ti hozh Bogu prou ſlushiti, taku oſtani vtvojem poklizainju inu ſtanu, on ſi bodi ſhleht kakor hozhe, inu poſluſhaj h'pervimu Boshjo beſsedo vCerkvi TPo 1595, II,225
/ kir bi vy sdauna iméli Vuzheniki biti, supet potrebujete, de vas supet te pèrve puhſhtabe Boshje beſsede vuzhimo DB 1584, III,128b namesto da bi vi oznanjali božjo besedo, jo moramo mi vam znova
/ On [Metuzalem] je mimu drusih s'Boshjo beſſedo flisig okuli hodil, inu je bil en Prerok, kir je povſod ludem Boshji ſtrah predigoval DB 1584, I,4b
6.3 v zvezah božja beseda / beseda božja Jezus Kristus kot božja prisotnost med ljudmi
Ta beſeda boſhya tu ye Syn boſhy Ieſus Chritus[!] ye zhlouik poſtall ſa naſho uolo TC 1550, (15a)
Per tim on vuzhi, de ta iſta vezhna Beſſeda Boshya, ie Meſſu poſtala, Tu ie tu prauu zhloueſtuu htimu ſuimu Bogaſtuu peruſela TR 1558, B4a
Criſtus je Boshja Beſseda DB 1584, I,)(IIIb
7. ki je v zvezi z bogovi; SODOBNA USTREZNICA: božji
ANtiohus je .. sapovedal, de bi iméli téh Ajdou Boshje ſlushbe gori vseti, inu te Shgane offre, Spishne offre, offre sa Gréh, Svetinje, Sobbote inu druge Prasnike, doli djati, inu je .. puſtil Altarje, Temple inu Malike narediti, inu Svinſku meſſu offrovati DB 1584, II,179a
Od krive Boshje ſlushbe, iſzhi Malikovanje DB 1584, I,)(IIb
Nebéſku, boshje pitjé, kiga, shjiga, tja, Nectar, tranck der Götter BH 1584, 62 pijača bogov, nektar

Oblike in zapis

OBLIKE: m. ed. im.: b | o/u | žji; rod.: bož | jiga/jega/iga/jga; daj.: bož | jimu/imu/jemu (Juričič)/ymi (TC 1555, A4b); tož.: bož | ji/jiga/jega (Juričič)/iga/i/jga; mest.: bož | jim/jem/im/jm/y (TR 1558, V3a); or.: bož | jim/im; dv. im.: božja; rod.: božjih; mn. im.: bož | ji/i/je (TPo 1595, II,91); rod.: bož | jih/ih; daj.: bož | jim/im; tož.: bož | je/jé (DB 1584, II,172a); mest.: bož | jih/ih; or.: b | o/u | žjimi; ž. ed. im.: bož | ja/je (Trubar); rod.: b | o/ó (DB 1584, III,137b) | ž | je/y (Trubar)/jé (DB 1584, II,198a); daj.: b | o/u | ž | ji/i/jej; tož.: bož | jo/ju (Juričič)/ja (TPo 1595)/je (Trubar)/o/jò (DB 1584, III,6a); mest.: bož | ji/i/je/jej; or.: božjo; dv. im.: božji; mn. im.: bož | je/y (Trubar); rod.: b | o/u | ž | jih/ih/y (Trubar)/jh; daj.: bož | jii/im/jem; tož.: bož | je/e; mest.: bož | jih/jh/jeh; or.: bož | jimi/imi/jemi; s. ed. im.: božje; rod.: b | o/a[!] (*P 1563, 45) | ž | jiga/jega/iga/jga; daj.: bož | jimu/jemu (Juričič)/imu/jmu; tož.: božje; mest.: bož | jim/jem/im/jm/ymu (TAr 1562, 105b); or.: bož | jim/jem; dv. or.: bož | jima/ima; mn. im.: božja;
ZAČETNICA: prevladuje velika

Povezano geslo

PRIMERJAJ: božji1
Avtorstvo: J. N., M. Č.
Slovar slovenskega knjižnega jezika 16. stoletja