Ta stran uporablja piškotke zato, da lahko razločujemo med uporabniki, štejemo njihovo število in tako izboljšujemo delovanje strani.
Uporabljamo tudi piškotke partnerjev Google Analytics,
ki analizirajo vaše vedenje na spletnih straneh. Več o posameznih piškotkih si lahko
preberete tu.
Če ne dovolite uporabe piškotkov za izboljšanje portala Fran, kliknite sem.
Piškotke uporabljamo za:
analitične namene – spremljamo vedenje uporabnikov, zato da lahko izboljšamo delovanje strani.
vaše preference – da si zapomnimo, kako želite, da vam deluje naš portal.
VIRI:TR 1558, KB 1566, KPo 1567, TC 1575, TT 1577, JPo 1578, TT 1581-82, DB 1584, TPo 1595, ZK 1595
Pomen
1.zemlja, voda, zrak ali ogenj kot osnovni življenjski prostor ali naravni gradnik;SODOBNA USTREZNICA: element
PREDAN Bog Zhloveka ſtvari inu poprei vſo potrebo ſhafa po vſim ſvétu, inu vſe Elemente inu ſtranij napolni s'blagom, luft ſ'pticami, Morie s'ribami, Semlio svirinoKPo 1567, CXXVIIIb Nam mora Salnce ſuetiti podneui, Luna inu Suesde ponozhi. Nam moraio vſi Elementi inu ſtuari ſlushitiJPo 1578, II,120b Ty elementi pag, bodo od vruzhoſti taieli iuu[!] ta Semla inu ta della kir ſo vni, bodo ſgorelaTT 1581-82, II,346
/AYDOVSKI BOGVVI zhes Elemente Zhes Ogen imaio tiga Boga Iouem, zhes lufft Iunonem, zhes Murie Neptunum zhes Pekal Plutonem. TY SVETNIKI pag ſo. Zhes Ogen S. Agata inu S. Florian. zhes Murie inu vode S. Niclaush. zhes Lufft, Veitre, oblake, zhes Tozho inu Tresk, ſo ty Suetniki, katerim prauio Samomaſtnike, tim iſtim po leitu praſnuio, Gorne Mashe bero, Shcryshi po Cerquah inu po Puli hodio <Elemẽtou Maliki .. Elemẽtou Suetniki>TC 1575, 271
2.kar je vidno, snovno, otipljivo;SODOBNA USTREZNICA: stvar, reč
Ioannes inu uſi slushabniki ty kerſtuio le ſto vodo, tu ie, oni slushio tei Cerqui ſto vunano slushbo, ſteimi Elementi inu ſto beſſedoTR 1558, Bb Sakai piſmu ie ena ſtvar, inu prasàn element, alli rézh. ne ſpodobiſe kàrſcheniku, da on veliku na ſtvari viſſiKB 1566, F Ta videzha ſtuar ali Element, ta Voda: Boshya Beſeda inu obliuba rauan tiga Elementa, inu Boshye porozhenie: Ta Sacrament ſtoreJPo 1578, III,27b v'Criſtuſevi vezherji je ta vunani element le kruh inu Vinu, inu tuiſtu obuje, inu nikar le enu ſamuDB 1584, I,cIIb k'ſlejdnimu Sacramentu v'Novim Teſtamenti, (prou od tiga govorezh) ſliſhita dva potrebna ſhtuka. Narpoprej Criſtuſeva, inu nikar zhlovezhka, beſſeda, h'kateri je pèrſtaulena obluba tiga obpuſzhenja naſhih grehou. Potle inu h'drugimu tudi en Element, tu je, ena vunanja videzha tàr poteleſna rezh, kakòr enu videzhe tàr ozhitu snaminje Boshje, kateru je ſam Criſtus h'timuiſtimu poſtavil inu s'imenom odlozhilDB 1584, I,cIIb S. Sakon néma obeniga vunaniga elementa ali snaminja, od Buga h'timu pèrſtauleniga: inu néma obene oblube, de bi ſkusi taiſti iméli ali mogli odpuſtik grehou dobitiDB 1584, I,cIIIa Sakaj voda je voda, ta je en Element inu Stvar, katera ſama ſe tiga ſerza nemore dotaknitiTPo 1595, II,110
/Ta kruh, kateri mi lomimo, neli taiſti tu vkup podilenje Chriſtuſoviga Teleſsa? Is leteh beſsed ſe saſtopi, de Apoſtel od obadvuiga, kruha inu vina, inu tudi od tega praviga telleſsa inu krij Chriſtuſove, kateru bo kmalu sred temi Elementi, inu nikar le ſam prid ali muzh inu te dobrute tiga teleſsa inu krij Goſpodnje, prejetu, govori, Kakor ſe tem Norzom ſanjaZK 1595, 29
/IEſt pravim pak, kakòr dolgu je erbizh enu Déte, taku nej mej nym inu enim Hlapzom obeniga reslozhka, najſi je on zhes vſe blagu Goſpud, temuzh on je pod Odvetniki inu Gerabi, do tiga zhaſsa, kateri je od Ozheta poſtaulen: Raunu taku tudi my, kadar ſmo bily Otroci, ſmo bily vjeti pod vunajnimi *naredbami <*elementi ali poſtavami>DB 1584, III,103a