Zadetki iskanja
samostalnik srednjega spola
Slovarski sklop
Delu, la, labor, opus, Arbeit, werck BH 1584, 61Deutſch. Arbait. Latinè. labor. Windiſch. dellu, muja. Cr: shafovanje, rovnanje. Italicè. fatica, facenda, travaglio MD 1592, A3b
Deutſch. Werck. Latinè. opus. Windiſch. delu. Italicè. opera MD 1592, V2b
Deutſch. That. Latinè. factum. Windiſch. diajnie, dejlu. Italicè. fatto, impreſe, geſti MD 1592, P8a
Actio. Germ. Werck/ Handlung. Sclav. dulgovanie, delu. Carinth. Shafovanie, Rounanie MTh 1603, I,31
Pomen
1. zavestno uporabljanje telesne ali duševne energije za pridobivanje dobrin; SODOBNA USTREZNICA: deloDe ſe ſto prodaio, kupilõ, ſto Vago, Mero, inu ſo vſem dellom, ſe dershimo po prauici, inu koker bi mi radi vidili, de bi ſe nom tudi gialu TC 1555, F4b
Inu S. Duh skuſi Salomona .. te brumne ſaſtopne Goſpodine kir vſgudo vſtano, delaio, predo, drushino hdellu perganeio, otroke oblazhuio inu per prauim zhaſu Ieiſti dado, ſylnu huali TR 1558, g2a
Ta ſmert ie en Gmain dolg te zhloueske nature inu enu Odreshituu od vſiga della, reue inu muye tiga ſuita TO 1564, 164b
de bi ſe ui bili Boga bali, grehou uarouali .. Temuzh uash Kruh ſuashim dellom inu ſuashimi rokami dobiuali, Taku bi ui pres ſramote ſuasho natursko Smertio, poshtenu umerli TO 1564, 157a
Taku ie delo ena lepa rézh? Ia ti povem da ie. Delo Zhloveku vsame mnoge hude miſli, dianie inu gréhe. Delo obſtoiezhe blago sadobi, delo Zhloveka pàr sdravim shivotu ohrani: Delo dobro Ime inu hvalo pàr Bogi inu Ldih dobi KPo 1567, LXVIb
Synuui inu Szhere ſo shli vſak na ſuie dellu, vshtale inu na pule, Potle ob zhaſſu tiga koſſyla, ſo vkupe prishli TC 1575, 299
ty Starishi inu Goſpodary, ſo dolshni per veliki Boshy shtraifingi, te ſuie Otroke inu Mlaishe od mladoſti vaditi na dellu, Inu nee vuzhiti oli puſtiti vuzhiti, enu poshtenu pridnu dellu, kmetishtuu oli en dober Antuerh, oli potrebno kunsht vtih Shulah, skaterim ſe bodo ſdobro viſtyo, mogli shiuiti TC 1575, 360
Ty Preroki tudi ſilnu vpyo zhes Goſpoſzhino inu Goſpodarie, kir te boge ludi dero, Hlapcem inu Deloucem nih dellu ne plazhaio TC 1575, 385
Kateri ſe ſuoijm delom shiuij, inu na tim sadoſti ima, ta ima en leip pokoin leben, tu ſe rezhe en shaz zhes vſe shaze naiti DJ 1575, 176
Veliko ie Liudye, kateri nemaraiu ni sa Boshyo beſedo, ni sa ſuoie poklizanie, nym ſe sdi da vas vshitak inu Tek is tega nyh vſagdannoga dela pride: Sato ſe trude dan inu nozh, nimaio nijednoga pokoia, ſe tudi neshonaio Prasdnika JPo 1578, II,112a
Sakai kadar ie Bog ſam Goſpod inu ſtuarnik vſeh ſtuari: Tako on nepripuſti, dabi ie my ſtim nepreſtannim delom inu Rabotu celo saterli JPo 1578, II,169a
Sakaj pred letémi dnevi, je téh zhlovekou dellu sabſtojn bilu, inu te Shivine dellu nej bilu nizh DB 1584, II,128a
Iaram inu ſhtrik pèrpogno vrat: Hudiga hlapza pak klada inu paliza. Pèrganjaj ga h'dellu, de neprasnuje: Prasnovanje veliku hudiga vuzhy DB 1584, II,166b
Sakaj ta zhlovik ne more prejd inu prejd dellati, on more tudi ſvoj pokoy imejti, pres kateriga nihzhe ne more dolgu shiveti ali terpejti. Satu je Bug tudi nikar le ta dan kdellu, temuzh to nuzh kſpainju, inu hpokoju ordnal, inu de my obpoldne jejmo TPo 1595, II,170
Ali h'timu je ta Nedella sa ta gmajn folk ordnana, de bi en vſakateri suſseb na taiſti dan Boshjo beſsedo imel poſluſhati inu ſe je vuzhiti, inu po teiſti shivejti, Sakaj te druge ſheſt dny, more ta gmain zhlovik ſvojmu dellu ſtreizhi, inu tu sadobivati, od kateriga on shive TPo 1595, II,240
Satu nej prou de bi ſe hotel en Menih, karthauſer ordna ali kakiga drugiga, do ſmerti poſtiti inu moliti: timu Shivotu je ja tu dellu gori naloshenu, de bi ne imel pres dela okuli hoditi, temuzh veden delati inu nikar prasnovati TPo 1595, II,170
PIshi timu Angelu te Efeſiske Cerque, Letu praui ta, kir te ſedem ſueiſde vſuy deſnici dershi .. Ieſt veim tuie diane, inu tuie dellu, inu tuie volnu terplene TT 1577, 272
Htakovimu je vſhe urſah dalu, de je ta Sakonſki Stan taku gmain, inu veliku pred teim Svitum ne velja. Satu ſo Papeſhovi ſhegnani ali duhouni, takou ſhleht, gmain leben sapuſtyli, inu ſo nekai suſsebniga naprej vseli, kateru bi vezh imejlu velati, kakor de bi en Purgar s'ſvojo sakoinsko sheno goſpodinel, s'ſvoje[!] Otrozhizhe steſhkim dellom shivil, inu drugu vezh timu glih ſturil TPo 1595, III,180
En vſakateri miſli, de mora ſvojo ſheno inu otroke omiſliti, ſteim on ima doſti della TPo 1595, I,156
Nesnateli, da nihzhe nemore kuelikim rizham priti, kakor skosi veliko delo inu trud JPo 1578, III,67a
néſmo tudi od nikogar sabſtojn kruh jemali, temuzh ſmo s'dellom inu trudom, nuzh inu dan delali, de bi my komu mej vami preteſhki nebili DB 1584, III,113b
Pole, taku na mnogotero visho mogo ludje vletej edini rejzhi, miloſt iskasati, ker ſo ſe ty Menihi takovo mujo inu dellu beiſhati, vte Kloſhtre saperli, inu ſo ſdrugimi delli okuli hodili, katera neiſo nikoger pobulſhala TPo 1595, III,151
AMpak Neverniki bodo ſhtrajffani .. Sakaj kateri Modruſt inu Shibo ferrahta, ta je neſrezhen, inu nyh vupanje niſhtèr nej, inu nyh dellu je sabſtojn, inu nyh djanje nej niſhtèr vrejdnu DB 1584, II,140b
Tej Gmajni v'Teſſalonihi .. MY vſak zhas sa vas vſe, Boga sahvalimo .. inu s'miſlimo na vaſhe dellu u'veri, inu na vaſhe dellu v'lubesni, inu na vaſhe potèrplenje v'tem vupanju, kateru je naſh GOSPVD Iesus Criſtus pred Bugom naſhim Ozhetom DB 1584, III,111a
Glih taku vtim 1524. leitu, ie vus Rimski inu nemshki Raih, duhouski inu deshelski .. kir ſo bili tedai vtim Meiſtu Renſpurgi sbrani, ſo doſti praſnikou doli diali inu prepouedali praſnouati, Sa volo kir vſi shlaht ludie ob praſnikih neruezh greshio, liny, pres dela ſyde, Iegraio .. vſo shlaht lotryo inu Curbaryo dopernashaio inu obhaieio TC 1575, 255
Kaj della pak Chriſtus osgoraj? .. Ie li on pres dela, praſnuje le ali dela on kaj? TPo 1595, II,67
Ocior. Germ. Müſſig gehen/ müſſig ſeyn. Sclav. pres della byti MTh 1603, II,156
Nejli onu pak enu zhudu, zhes vſa zhudeſsa, de ſo ty ludje taku veliku fliſsa, muje jnu della na tu nalushili, koku bi ony mogli Bogu ſlushiti, inu njemu k'dopadeinju shiveti? TPo 1595, III,150; po tuji prevodni predlogi Iſt es aber nicht ein wunder vber alle wunder/ das die Menſchen ſo viel Fleyß/ mühe vnd arbeyt daran gewendet haben/ wie ſie köndten Gott dienen/ vnd jhm zugefallen leben? LH 1566, III,LXXXVIII
En Antuerhar oli Delouez, ſui Antuerh inu nega dellu ſueiſtu dela. En kmetizh perprauim zhaſu ſuie nyue inu polle gnoy, orye copa, ſeye, shane, koſsi, gradi inu ſui shiuini ſtreshe. Ena Goſpodina dobru, ſueiſtu inu brumsku goſpodini TR 1558, T3a
En kmetizh napuli, En Antuerhar per ſuim ſtolu, En Syn, hlapez, Ena Szhi, dekla, vti hyshi, ima tu ſuie dellu inu slushbo per prauim redu ſueiſtu inu dobru dokonati, En Purgar oli kupez prou kupouati, prodati, vagati inu meriti TR 1558, Z4a
Sakai ene Verne Shene hyshnu dellu, kir moshu, otrokom inu drushini ſtreshe, oskerbi inu omisli, Bogu vezh dopade, koker tu Menishku inu Nunsku dellu vtih Closhtrih. Pres hishniga della inu poslouane ne mogo ty Sakoniki ne obeni ludie na ſueitu vkupe prebiuati, Pres Menihou inu pres Nun moremo dobru biti, shiueti inu Vnebeſſa priti TR 1558, g2a
tudi tu Goſposku, Rotaushku, Purgarſku, Antuerharsku, kmetishku, Otrozhku, Hlapzheuu, Poslousku, Delousku, Domazhe in una[!] Puli Dellu, Rounane inu Oprauilu, Bogu dopade TC 1575, 287
Pole, taku na mnogotero visho mogo ludje vletej edini rejzhi, miloſt iskasati, ker ſo ſe ty Menihi takovo mujo inu dellu beiſhati, vte Kloſhtre saperli, inu ſo ſdrugimi delli okuli hodili, katera neiſo nikoger pobulſhala TPo 1595, III,151; po tuji prevodni predlogi Sihe/ ſo mancherley weiſe kan man in diſem einigen fall/ barmhertzigkeit beweiſen/ da die München ſolche mühe vnd arbeyt zufliehen/ ſich in die Klöſter verſchloſſen/ vnd mit andern wercken ſind vmbgangen/ die niemand gebeſſert haben LH 1566, III,LXXXVIIIb
Ia to ſo sgol Otrozhya dela, kakor kadar Otrozi na Palizah leisdeio, inu deklize ſe Zhazhizami Igraio: Vſih drugih ſtanou delo, kakor Kmetizhko, Purgarsko, Antuerharsko &c. To pride Liudem kdobrimu: Teh Papeshnikou delo pak, nijednomu Zhlouiku kakor le nyh Bogu, timu nyh Trebuhu ſlushi JPo 1578, II,125a
Naloshi mu dellu, kateru ſe Hlapzu ſpodobi DB 1584, II,166b
obvje je Farſku dellu, offrovati inu moliti TPo 1595, I,289
kadàr vſakateri v'ſvoim poklicaniu inu delu ſtoij, inu ſe dèrshi po Boshij volij inu sapovedi, taku ôzhe Bog vſakiga dobrò povſod shivéti inu omiſliti KPo 1567, CX
Ampak ti bodi povſod trejsiu, tèrpi, ſturi dellu eniga Evangelſkiga Predigarja, opravi tvojo ſlushbo prou popolnoma DB 1584, III,117b
ta Karſzhanſka Cerkou opraula nee dellu ali ſluſhbo ſkusi pomuzh nje Glave inu GOSPVDA Chriſtuſa .. ſkusi to Pridigo inu S. ſacramente inu tiga Hudizha vniegovim pregreiſhnim rounanju veden ſvary TPo 1595, I,168
Satu ſo ty Papeshniki S. Pollonio ſa ſobe, inu S Otilyo ſa Ozhi poſtauili, de imaio tim ludem ſa ſobee inu ſa Ozhi, kadar na nee klizheio, nim slushio inu offruio, pomagati .. Glih taku te druge Suetnike, ſo vſakiga kanimu ſuſeb dellu, rounanu, pomaganu, odlozhili inu poſtauili, inu vſem ludem ſapouedali, de na nee klizheio TC 1575, 284
Sakaj pred letémi dnevi, je téh zhlovekou dellu sabſtojn bilu, inu te Shivine dellu nej bilu nizh DB 1584, II,128a
Criſtus, is kateriga je vſe tellu vkupe ſklenenu, inu en vud na drugim viſsi, ſkusi vſe ſklepe, ſkusi kateru eden drugimu pomaga, po deli vſakoteriga vuda, v'njega meri, inu ſtury, de tellu raſte k'ſvojmu laſtnimu pobulſhanju DB 1584, III,105b
Tiga Neba dellu je pak, de daje desh, roſſo, ſnég, mras, led, simo vrozhuſt, luzh, ſvitluſt, inu vſe shlaht vreme DB 1584, II,49b
Kateri na Moryu ſteimi zholnmi ſe voſsio, Inu nih dellu na velikih Vodah delaio TPs 1566, 198b
Potehmal doſehmal ſe nei Vcerqui ne doma vuzhilu, De bi tu domazhe, hishnu inu vunane mallu oli veliku dellu, ie od Buga poſtaulenu, inu de ſe ſtakim dellom od tih Vernih .. Bogu slushi. Obtu ſem hotel tukai is S. Piſma ſprizhati ſadoſti, Inu te dobre ſtare inu Mlade ludi ſriſnizo nauuzhiti, de taku nih dellu, koker kuli shleht, lahku oli teshku ſe vidi, koker hisho pomeitane, pomiuane, poslouane, pokladane shiuini, paſſene, vſaku pridnu potrebnu doma, na puli, oli vgoſti dellu, Bogu dopade <Sledne domazhe pohishnu mahinu veliku dellu tih Vernih ſo slushbe inu dopado Bogu> TC 1575, 404-405
Hishnu vſaku mahinu, veliku, teshku, lahku oli preproſtu Dellu, od verne pokurne Drushine, doma, ushtali oli napuli ſturienu, dopade Bogu, shnim ſe nemu slushi TC 1575, 501
Ne kradi ne vhrai ne norri, dobitak tiga deila vuſs ti ſgori, tuoi kruh dobiuai vſem ludem pres skode *P 1563, 9
ta Boshja ſlushba ne ſtoji vtem delli, temuzh vtej beſsedi, inu sapuvidi Boshji. Onu ima enu veliku velajnje pred tem Svitum, de ſe en Menih vſiga salubi, inu gre uven Kloſhter, pela tukaj en oſter, terd leben, ſe poſti, zhuje, moli .. Tukaj na delli ne manka, ali na sapuvidi manka, de Bug njemu takoviga nej sapovedal TPo 1595, II,224
Obtu ui imate tako martro inu ſmert volnu preterpeti, inu Bogu to Pokorſzhino iskaſati .. Inu taka Pokorſzhina, Potehmal ie ena slushba inu Dellu, kir dopade Bogu, bode tudi nee ſaad inu prid pernesla TO 1564, 162a
vas .. ſueiſtu proſſimo, de kadar vi beroz[!] letiga Euangeliſta, kai kriuiga oli neſaſtopniga vletim nashim Tolmazheuanu ſagledate, de vi tu iſtu nom sdaici puſtite veiditi .. Mi dobru na ſebi pozhutimo de htakimu viſokimu dellu ſmo shibki inu nekar ſadoſti TE 1555, A4a
Inu ie li vletim ſadashnim oli vtim peruim nashim piſmu inu Tolmazhenu, zhaſi kai temnu inu neſaſtopnu, oli kai preuezh oli premalu gouorienu tar piſſanu, tu vi na bulshe isloſhite, Inu proſsite Goſpudi Boga ſa me, de on, ſa uolo .. nuza tar goriiemlena te nega boge Slouenske Cerque, meni naprei htakimu teshkimu nuznimu dellu inu piſſanu vegsho Gnado inu pomuzh da inu poſſodi TT 1557, f3b
Oli mi utakih Boshyh rizheh, poſtauah, delih inu slushbah, nemamo le na tu vunane uidezhe dellu, na tu obreſane, na to vodo, kruh inu vinu, gledati, temuzh na Buga, Du ie ta kir ie take rizhi poſtauil TR 1558, Cb
Sakai obenu nashe dellu oli oprauilu nei ſadoſti, ne tulikain vrednu, de bi mi tu iſtu pruti Boshymu ſerdu, pruti tei oſtri Boshy praudi, mogli poſtauiti, shnim te nashe Grehe platiti, inu ſaslushiti ta Nebeſſa TAr 1562, 47b
Sakai ty ludi ſo menili inu Verouali, De .. kadar ſo kei enu potrebnu dellu na en Praſnik ſturili, oli Vſoboto prali, Taku oni groſſouitu naglaunu inu ſmertnu greshio TAr 1562, 95a
TY ſturieni oli doperneſſeni Grehi, ſo uſa ta Della oli Diana, kir ſe deio oli ſture, tei Boshy Sapuuidi ſubper, Is notra uti Dushi inu utim ſercei, Inu iſuuna ſteim Telleſſom, inu ſteimi Vudi TO 1564, 9b
Satu kar on dei vnega ſtanu po Boshy voli, bodi mahinu oli veliku, teshku oli lahku oprauilu inu dellu, koker pridigouane, na praudi ſedene, molene, hishnu dellu, Taku dellu vſe, od eniga Verniga, skuſi to Vero Vieſuſa Sbugom ſprauleniga zhloueka, ſturienu, Goſpudi Bogu dopade TC 1575, 302
Obtu ſem hotel tukai is S. Piſma ſprizhati ſadoſti, Inu te dobre ſtare inu Mlade ludi ſriſnizo nauuzhiti, de taku nih dellu, koker kuli shleht, lahku oli teshku ſe vidi, koker hisho pomeitane, pomiuane, poslouane, pokladane shiuini, paſſene, vſaku pridnu potrebnu doma, na puli, oli vgoſti dellu, Bogu dopade. Sakai taka vſa della inu slushbe, ſo vti zheterti Sapuuidi, Poshtui inu slushai tuie Starishe, ſapopadene, Satu Bogu dopado TC 1575, 405
Kateri pri potu Sida ali Cimpra: Ta veliko moiſtrou ima. Ta Sidar ali Cimperman pak, ker ie ktemu delu poſtaulien, sa obeniga vezh nemara, tamuzh dabi le ſamemu temu, ker ga ie kdelu vdinial, mogal dopaſti, inu mu niega delo vshezh ſtoriti JPo 1578, I,)(4a
kadar ſe ie vshe Petar poprei Sribizheuaniem shyuil, tako ie vpotrebi ſpet ktemu Rozhnimu delu ſsegal: Sakai on ie dobro snal da edan Karſzhenik neima sa obſtoin ſedeti ali nedelauan biti, tamuzh ima delati, ali Srokami ali Suſtmi, to kay ie prau inu poshteno JPo 1578, II,23b
Iudom ie Sobota bila tako terdno sapouedana, da niſo ſmeli nijednega suunaniega dela ta iſti dan ſtoriti JPo 1578, II,168b
Kadar ie vshe pak reſniza, da nijedno Zhlouesko delo nei popolnoma celo: Ktemu ie tudi tako, da nei edno tako lahko delo, is edniga Iesika vta drugi kakouo rezh prau ſtolmazhiti: Sakai vſelei edan Iesik ima to shego ali naturo, katere ta drugi nema JPo 1578, I,)(4b
On [Gospod] ie niu ſerza smodruſtio napolnil hdelainu vſe shlaht delu, kresainu, htkainiu, hpiſſainu sgelimi Shydami, Shkarlatom, Karmeshinom, inu sbeilimi Shydami, inu ſtkainem, de vſe shlaht delu ſture DB 1578, 81a
GOSPVD Chriſtus .. ſprizha .. ſvoje vſigamogozhe Bogaſtvu vtem, de on seno beſsedo tu Morje vtolaſhi, inu ſtury, de ta Vejter vleshe, kateru nej enu zhloveſku dellu, onu ſliſhi ena Boshja krafft htimu, timu nepokoju tiga Morja seno beſsedo braniti TPo 1595, I,113
bode nam GOSPVD Chriſtus .. letukaj tudi naprej namalan, kakor en pravi naturſki zhlovik, kateri Tellu inu Duſho ima, inu sa tiga volo jejdy, pytja, ſpainja, inu drusih naturſkih dell, katera ſe pres greiha ſgode, potrebuje, kakor my TPo 1595, I,113 življenjsko nujnih opravil
Stem vunanym nemoremo glih biti, Sakaj tu ſo neunglih ſtanuvi, aku ſe tyſti prou pelajo taku ſo tudi ta dela neunglih. En Kmet drugazhi shive kakor en Viuda, inu s'drugimi deli okuli hodi, Ena Goſpodinja v'Hiſhi s'drugim dellom okuli hodi, kakor ena Dekla, Taki reslozhki moraio v'unanym lebni oſtati TPo 1595, I,192; po tuji prevodni predlogi Euſſerlich können wir nit gleich ſein/ deñ da ſind vngleiche ſtende/ ſol man die ſelbigen recht füren/ ſo müſſen auch vngleiche werck folgen. Ein Bawr lebt anders deñ ein Fürſt/ vñ gehet mit andern wercken vmb. Ein Fraw im hauß gehet mit andern wercken vmb/ deñ ein magd LH 1566, I,CXIIIb
Tedaj je nehalu tu dellu Boshje Hiſhe, v'Ierusalemi, inu je taku oſtalu, blisi do drusigà lejta, Daria, Perſianſkiga Krajla DB 1584, I,253a gradnja
Poglejte GOSPVD je s'ymenom poklizal Bezaleela .. inu ga je napolnil s'Boshjim Duhum, de je modèr, saſtopen inu vmejtaln k'vſimu dellu, h'kunſhtnimu dellu v'slati, v'ſrebri, inu v'kuffri, inu shlahtnu kamenje resati inu vſtaulati, Lejs zimprati, inu de sna delati vſe shlaht kunſhtnu dellu DB 1584, I,59b
Sedem dny imate GOSPVDV offrovati, ta oſmi dan ima tudi ſvet imenovan biti, de ſe vkup ſnidete, inu imate vaſhe offre GOSPVDV ſturiti. Sakaj tu je ta dan tiga vkups'hajanja, obeniga ſlushabniga della némate ſturiti DB 1584, I,75a
Spet nasaj ſe ena ſhleht reizh vidi, de ena Dekla vhiſhi kuha, pomyva, pomejta, inu drugu hiſhnu dellu della TPo 1595, II,224
Vtim petim [kapitulu], pishe [sv. Pavel] od Sodniga dne, de hytru inu naglu pryde, de zhuio inu veden na Sodni dan zhakaio, de ſe brumsku dershe, pred temnimi Delli, tu ie, pred Grehi varuio TL 1567, 43a
Predigari .. Imaio ozhito na ſnanie dati, inu prau te rezhi reslozhiti, taku rekozh: Mi kratko ne prepoueduiemo dobra dela. Temuzh mi tih zhlouekou veſti od kriuih del inu Boshyh ſlushbi reshimo, Karſcheniki nimaio .. hudo ali dobro po ſuoi hudi voli ſturiti, temuzh ſtuprau, skuſi Euangeli inu Chriſtuſa Boshy dolshniki poſtati, Nikar potem Meſu, temuzh po Duhu JPo 1578, I,5a, podobno tudi KPo 1567
Criſtus ie ta pot vnebeſſa Nasha dobra della bruma inu slushbe nas vnebeſſa ne perprauio Satu kir ne ſo zhiſta, cilu inu popolnoma ſturiena TR 1558, d2a
Inu leta Vera nei pres dobrih dell, pres lubeſni pruti Bogu inu pruti ſuimu blishnimu, pres poshteniga lebna, Taku malu, koker tu Sonce pres Suitlobe, inu koker ta ogen pres toplute oli vrozhuſti TT 1560, 2a
TY nashi ſo kriuu obrezheni inu obdolsheni, De bi oni dobra della prepouedali. Sakai nih Pyſma inu Islage zhes te Deſſed Sapuuidi pryzhuio, de oni od tih Kerſzhanskih Stanou, od tih dobrih dell, od tih prauih Boshyh slushbi, katera inu kakoua dobra della od eniga vſakiga Stanu inu Zhloueka Bogu dopado, prou nuznu pridnu inu ſaſtopnu pisheio inu vuzhe TAr 1562, 44b
Vtim Kerſzhanſtui obuy Vuk, od te Vere, inu od dobrih dell, ſe ima prou, zhiſtu, ozhitu ſaſtopnu po vuki tiga.[!] S. Pyſma tim ludem naprei dershati inu poſtauiti, De te dobre Vyſtij bodo potroshtane inu ſaguishane, de nih Vera ie prou, inu nih della inu slushbe dopado Bogu TAr 1562, 45b
Inu vtih nashih Cerquah ſe vuzhi, De ta Zhlouik nei Prauizhin ſa volo tih dobrih Dell, aku glih vti Veri, vtim Druguzh royſtuu ſo ſturiena, Temuzh le ſa volo Ieſuſa Criſtuſa skuſi to vero TO 1564, 21b
LEta dobra Della inu lete Boshye slushbe ſe imaio delati inu dopernashati, katera ſo vtih deſſetih Sapuuidah ſapouedana TO 1564, 25b
To ſe ima védit, po manungi te Katholiſke Cerkve da imaſe na dobra dela, katera ſe ſkusi Gnado Boshio ſture, tako upanie poſtaviti, da ſo célu potrebna inu pridna ktimu, da shnimi sa naſhe Grehe sadoſti ſturimo, ſèrd Boshij vtolashimo, inu vezhni leben dobimo KB 1566, G3b
on [sv. Pavel] ta dobra della vletih trieh puslednih Capitulih dili na try delle. Nerpoprei na ta Cerkouna. Potle na Purgarska. Htretimu na ta hyshna oli domazha dobra della TL 1567, 6a
Dobra dela, kakòr ie tudi poſt alli tresovſt, molitva inu v'Cerkov hoienie, ſe ne sametaio .. tàmuzh kadàr ſe ûpanie inu Vera na laſtna dobra dela poſtavi, inu zhlovik meni, da ſkusi dolge molitve, inu drugo delo ſebi pàr Bogi ſam ta vezhni leban inu odpuſtke saſlushi, Inu tako Iesuſa Chriſtuſa .. posabi inu sataij .. To ni prav KPo 1567, XLV
Naſhi Supèrniki bi sdai inu bodo en shlak ſhe vſe te Artikule dopuſtili, le ſàmuzh ta od Vere, da naſ ſama Vera v'Iesuſa Chriſtuſa zhiſtò pres naſhih dobrih del isvelizha, tiga ne bodo nikuli dopuſtili. Taku britkò ie Hudizh Iesuſu Chriſtuſu, inu ti pravi Veri ſovraſh KPo 1567, LXXX
odpuſzhania Grehou my nesadobimo skosi nasha dobra dela ali saſlushenie: Tamuzh skosi Chriſtuſouo vmiranie inu Krij prelitie JPo 1578, III,28b
skuſi to prauo shiuo Vero Vcriſtuſa, katera ſe ſto lubeſenio inu ſdobrimi delli iskashuie, ſmo brumni, Pauizhni[!] inu Sueti ſturieni pred Bugom, ſabſton, is Gnade Boshye ſa volo Ieſuſa Criſtuſa, pres vſiga nashiga diane inu ſaslushene TT 1581-82, II,***b
Kaj ſo pak dobra della, od tiga vuzhy letu S. Piſmu, de néſo letu dobra della, katera ſe zhlovekom aly nyh pameti dobra sde .. temuzh imajo merkati, kaj Bug nym sapoveda, de ony po temiſtim ſturé DB 1584, I,bVa; eliptično Taku tedaj vidimo, de ſama Vera, pres vſeh dell pravizhne dela, inu vſaj satu nevelá, de bi sa tiga volo obeniga dobriga della neiméli delati, temuzh de ta prava dobra della vuni neoſtaneo, od katerih Samopravizharji niſhtèr nevejdo DB 1584, III,80a
Dobra della Boshja ſlushba, S'prave vere svirajo :/: Ker je pak poſvitna drushba, Ty rejs Vere nemajo. Sakaj della ſo snaminja, Kakòr je ſad tiga Drevja, Kadar ga zhlovik vshiva DC 1584, CCXXVIII
Evangelium dobrih del ne prepoviduje temuzh tu savupainje na ta della on prepoviduje TPo 1595, I,18
Leta dobra della tiga Sakonſkiga Stanu, oſtanejo vhiſhi mej temi Sakoiniki, inu mej nyh otruzhizhi. Potle pridejo ſtuprou ta prava dobra dela, de is letiga Stanu, kakor is eniga ſtudenza ali isvirka, vſe ſhlaht Perſone pridejo, ſkusi katere Deshele inu ludje bodo regirani, inu obdershani, te Cerkve s'Pridigarji, inu s'drugimi ſlushabniki oſkerblene, inu te Slushbe na tem Svejtu, inu naſhiga GOSPVDA Chriſtuſa Krajleſtvu bode obſtaulenu TPo 1595, III,184
Inu per tih Papeshnikih ta Satis factio, tu ſadoſtidiane oli Pokura, ſe imenuio ta dobra della, katera nei Bug rekal, ne poſtauil, ne ſapouedal, temuzh ta della katera ta Iſpuuidnik ta Far od ſam ſebe, timu kir ſe nemu Iſpoueda, nalaga inu ſturiti ſapoueda TO 1564, 36b; iron. PAPISTI .. pak uzhio .. da ie Chriſtuſ réſ naſh Odréſhenik inu Isvelizhar .. Alli taku, de en vſakateri po ſebi, kateri ozhe od Gréhov reiſhen inu popolnoma isvelizhan biti, more tudi .. ſvoemi laſtnimi dobrimi deli, almoshnio, molitvo, rumaniem, Maſhami .. ſy Boshio Miloſt inu ta vezhni leban saſlushiti .. Inu aku ie kateri kai samudil .. ta bi imel od Munihov inu Fariov ſi kupiti nijh dobra dela, katerih oni taku obylu imaio, da kateri le denarie alli blagu knijh Cerkvom inu Kloſtrom pèrvoli saſhafa, ta popolnoma odpuſtak, tudi sa naprei dobode KB 1566, G2b-G3a
ti Iuſticiarij ſamoſvetci, delaûzheniki, ti naprei teko, inu veliku pravio snapihnenimi ûſtmi od dobrih del, prangaio ſvoiemi Ceremonij inu proceſioni, Papeshovimi odpuſtki &c. KPo 1567, CIIIIb
Eni ſe s'dobrimi delli sgovarjajo, de nezheo sa Criſtuſom hoditi, ali verovati. Ali Criſtus taka della imenuje, mertva inu sgublena della DB 1584, III,6b
Nu taku morajo ja ty Papeſhniki ſami ſposnati, de GOSPVDA Chriſtuſevu Terpleinje inu Smert je nekaj drusiga, kakor moja Molitou, moja dobra della, moj marter, moje Almoshne dajenje, moje poſteinje, kateri pak meni, de ſtakovim djainem mora odpuſzhanje teh grehou inu vezhni leben ſaſluſhiti, ta nebode niſhter opravil TPo 1595, I,292
Ia vſa ta dela te lbesni, katera ie Bog sapovedal, ſi moreio [zakoniki] pruti ſvoim laſtnim Otrokom inu poſlom iſkasati KPo 1567, LXVIIb
Sakai Bug nei kriuizhin, de bi on poſabil tu vashe diane inu dellu te lubesni, kateru ſte iſkaſali pruti nega Imenu, vtim kir ſte slushili tim Suetnikom inu she ſdai slushite TT 1577, 37
Sakai ta Bogati ie sa Vbosiga volio, inu ſpet ta Vbogi, sa Bogatiga volio, da edan na drugim skosi dela te Liubesni inu Miloſti, ſuoio Vero ſprizha JPo 1578, II,93b
Tu Zhlouek skosi Vero Boga huali inu zhaſti sa vſe dobrote katere mu poſodi. Potle tudi ſuoiemu Blishniemu ſadoue te Vere, dela te Liubesni inu ſmilienoſti skashe JPo 1578, II,182b
KAteri ſvojmu blishnimu poſſodi, ta ſtury enu dellu te miloſti DB 1584, II,164b
Ta pokorszhina, ali ta lubesan inu ta dela te lubesni, ſluſhio h'timu, de ſe my kakor pokorni Otroci iskaſhemo, inu Boga dajle ne reſserdimo, inu eno dobro Veiſt ohranimo TPo 1595, II,123
Sakai aku bote po tim meſſei shiueli, taku vmeriete, Aku vi pag ſteim Duhum, ta della tiga teleſſa moryte, taku bote shiui TAr 1562, 38b
GRéh ſe rezhe v'ſvetim Piſmi, nikar le tu vunanje dellu na teleſsi, temuzh vſe tu djanje, kateru ſe shnym gible inu naklanja h'timu vunanimu dellu, slaſti, tiga ſerza grunt, sovſo mozhjo DB 1584, III,79a
Htimu ima ſhe en ſhtuk priti, ſlaſti, de ludje pravi ſad ali della te Pokure ſture, de ſe en vſakateri fliſsa te pokorszhine pruti Bogu, inu v'ſvojem poklizainju oſtane TPo 1595, III,54
Moyseſove ſtatute inu poſtave, dela poſtavna inu Ceremonie ſo ſkusi prihod inu ſmèrt Chriſtuſovo minule inu rasdèrte: inu ne mogo obenimu kàrſcheniku k'vezhnimu shivotu pomagati, ni tudi obeniga verniga na Chriſtuſa vesati inu pogubiti, kateri lih poſtavo Moyseſovo ne dèrshi KPo 1567, CLXVb
Ampak Poſtavo dopolniti, ſe rezhe, s'luſhtom inu s'lubesanjo nje della ſturiti, inu ſlabodnu, pres permoravanja te Poſtave, en Bogu dobrudopadezh leben pelati, kakòr de bi nebilu obene Poſtave ali ſhtrajfinge DB 1584, III,79a
Sakaj kadar Ajdje, kir némajo Poſtave, inu vinèr po naturi te Poſtave della délajo, tijſti, kir Poſtave némajo, ſo ſami ſebi Poſtava, de iſkashujo, de della te Poſtave ſo v'nyh ſercih sapiſsana DB 1584, III,82b
My dershimo, de ta zhlovik ſkusi to Vero, inu nikar ſkusi te Poſtave della pravizhen bode TPo 1595, II,269
Sakaj kir tiga Svetiga Duha nej, tukaj oſtane tu ſerze krivizhnu inu vgreihih. Satu aku lih ta vunaina dela te Poſtave ſe ſture, taku je vſaj le ena Hynauſzhina, na kateri Bug obeniga dopadenja ne more imejti TPo 1595, II,215
KADAR IE PAK DOBRVTA INV PRIASEN BOSHIA, naſhiga Isvelizharja, pruti zhlovékom, ſe iſkasala: Nikar sa volo del te pravice, katera ſmo my ſturili, temuzh po ſvoji miloſti, je on nas isvelizhane ſturil DB 1584, III,118b, podobno tudi TO 1564
Fariseerſka praviza ſtojy, le v'unanih dellih inu v'hinauſzhini. Criſtus pak hozhe tudi tiga ſerza brumo iméti DB 1584, III,5a
Ampak tu je krivu bilu na teh Fariseeryh, de ſo ſe sa takovih vunainih dell, zhiſtoſti inu poſhtenja volo offertovali, inu ſo brumni inu pravizhni pred Bugom ſkusi tuiſtu hoteli biti TPo 1595, II,160
Criſtus ie ta pot vnebeſſa Nasha dobra della bruma inu slushbe nas vnebeſſa ne perprauio Satu kir ne ſo zhiſta, cilu inu popolnoma ſturiena, Ampag criſtuſeua della inu oprauila ſa nasho uolo ſturiena, ta ſo obilna inu popolnoma TR 1558, d2a
Ako ôzh vſe po Chriſtuſovim delu ſturiti, taku ti ie trèbi tudi tako v'puſchavo ijti, inu ſtirideſet celih dnij niſtar ieſti inu piti KPo 1567, CVIIIb
Sakaj Chriſtus je imel s'eno novo sapuvidjo priti, satu, kir ſo ta della, katera je on na Semli ſturil inu opravil, tudi nova della, katerim glih ſe poprej na tem Svejtu nikuli nejſo ſgudila, de je Boshji Syn terpil, inu od teh mertvih supet gorivſtal TPo 1595, II,23
Sakaj taku bodejo ta della te ſvete Troyze vnaſhi Veri reſlozhena, kpodvuzhenju teh mladih inu priproſtih ludy, de je Bug ta Ozha nam Tellu inu leben dal, inu nas kſvojmu Krajleſtvu ſtvaril .. ta Syn Boshji zhlovik poſtal .. inu nas .. od te vezhni Smerti odreiſhil, Takovu odreſheinje neſse ta Sveti Duh vſimu Svitu naprej TPo 1595, II,80
Vi Israelski Moshie, poslushaite lete beſſede Ieſuſa Nazarenskiga, tiga Mosha poterieniga od Buga vmei vami ſteimi ſylnimi delli inu zhudeshi inu zaihni, katere ie Bug skuſi nega vſredi vas delal TT 1557, 334
Bog ie velika inu zhudna dela ſtoril, letu na semly, ali nei obeniga vekshega inu zhudneishega, kakor Chriſtuſouo Zhloueſtuo JPo 1578, III,56a
Apoſtoli inu Iogri .. ſo tudi niegoua [Kristusova] Velizhna dela inu zhudeſa videli, katera ie na Slipzih, Kruliauih, Hromih, Gluhih, Mutaſtih, Gubauih inu Mertuih ſtoril JPo 1578, III,96a
VY Moshje od Israela, poſluſhajte lete beſsede, Iesuſa od Nazareta, tiga Mosha, od Buga, mej vami, s'ſilnimi deli, inu zhudeſsi, inu zajhni s'vishaniga, katere je Bug ſkusi njega, mej vami delal (kakòr tudi vy ſamy vejſte) DB 1584, III,62a
Ieſus ne tim ſuetu niega deilu doſtal, ſa nashe delge na krish ſe dal *P 1563, 119
Takovu je tiga Svetiga Duha Slushba inu dellu, de on vnas eno novo, pravo inu ſerzhno pokorszhino pruti Bogu sazhne, inu my timu greihu suparſtojimo .. inu ſkusi to Vero odpuſzhanje teh grejhou sadobimo TPo 1595, II,81
Sa tu ſe imamo zhiſti dershati, Grehou varouati, Sakai ta Greh ie Hudizheuu dellu TT 1577, 196
Syrerji ſo h'tebi hodili po tvoje dellu, kar ſi ti delela, inu ſo Rubine, Shkarlat, Tebihe, Shide inu Shamet, inu Kriſhtal na tvoje Synme pèrnaſhali DB 1584, II,73a
Preklet bodi kir Malika ali en slyt Pild dela, nad katerim ſe GOSPVDV gnuſsi, enu dellu Antverharſkih rok, inu je poſtavi na enu ſkriunu mejſtu DB 1584, I,114a
Taku tudi Tiſhlarji inu Zimmèrmani, kateri nuzh inu dan delajo, inu Pilde sresujo, inu ſe fliſſajo mnogoteru dellu ſturiti, ty morajo miſliti, de tuiſtu prau bode, inu ſo pèr nym sguda inu posnu, de je dodelajo DB 1584, II,168b
Taku kadar Bug enu lejtu letimu ali enimu drugimu purgarju, Andtverharju ali kmetu, dobro ſrezho da, de doſti ſhita dobi, ali tu ſvoje dellu dobru proda inu isvede, Takou ſhegen, ſe ima s'fliſsom ſhparati, inu nikar miſliti, de bi ſe imejlu satu stejm vezh verzerati inu gori puſtiti yti TPo 1595, I,180
Moses, Aaron, Nadab inu Abihu .. ſo vidili Israelskiga Boga. Pod negouimi nogami ie bilu, kakor enu dellu is Saffyrouiga kamina, inu kakor Nebu kadar ie iaſnu DB 1578, 70a
Obtu ſmo mi letu nashe dellu vta Crainski Ieſig hoteli poſtauiti, ſa doſti rizhi uolo TE 1555, A2a
Inu rejs, de je vezh imenovani Doctor Luthra Katechiſmus, en tak shlahtèn viſsok inu vredèn Shaz, ſprizhajo raven tega della inu iſkuſhne, tudi, tu tikiſh inu ſubtil naprejvsetjé, ſkaterim ta pregnani Sludi, taiſti shlahtni klajnot .. falſhati, ali natu nar manſhe oſtuditi ali omersiti, ſkusi ſvoje poſsode ali inſtrumente ſe podſtopi ZK 1595, 7
Ti [Gospod] ſi poprej Semlo gruntal: Inu Nebeſſa ſo tvoih rok dellu DB 1584, I,305a
Bug je od sazhetka ſvoja della dobru ordnal, inu vſakimu ſvoje laſtnu opravillu dal DB 1584, II,159b
Ta Nero inu Caligula, inu nih veliku Tyrannou, oni ſami ſa ſe, ſo ſgul sludieue Iame, Ampag tu Goſpoſtuu inu Ceſſarſtuu, kir ſo oni vkupe dershali, ie enu Dellu Boshye TO 1564, 62b
tu Deshelsku Goſpoſtuu inu Rounane, ie enu dobru Boshye Dellu, Sakai onu ie od Buga poſtaulenu inu ſapouedanu TO 1564, 63b
Vera je enu Boshje dellu notri v'nas, kateru nas preminy inu snou rody is Buga DB 1584, III,79a
Inu ſa tiga volo mi tudi veden molimo ſa vas, de vas nash Bug vredne ſturi letiga poklizane, inu dopolni vſe dobru dopadene te nega dobrute, inu tu dellu te vere ſto mozhio, de tu Ime nashiga Goſpudi Ieſuſa Criſtuſa bode skuſi vas zheſtzhenu, inu vi skuſi nega TT 1581-82, II,225
Aku pak gdu pravizo lubi? Nje dellu je sgul dobru djanje: Sakaj ona vuzhy zhednoſt, rasumnoſt, pravizo inu muzh, kateru je tu nar pridniſhi v'zhlovezhkim lebni DB 1584, II,142a