Ta stran uporablja piškotke zato, da lahko razločujemo med uporabniki, štejemo njihovo število in tako izboljšujemo delovanje strani. Uporabljamo tudi piškotke partnerjev Google Analytics, ki analizirajo vaše vedenje na spletnih straneh. Več o posameznih piškotkih si lahko  preberete tu.  Če ne dovolite uporabe piškotkov za izboljšanje portala Fran, kliknite sem.

Zadetki iskanja

cerkev -kve
samostalnik ženskega spola
RAZLIČICE IZTOČNICE: cerkov, cerkav, cerku, cirkov
USMERJEVALNA REKONSTRUKCIJA NAGLASA: 'ce:rkev -kve
FREKVENCA: približno 3500 pojavitev v 46 delih
VIRI: TC 1550, TA 1550, TA 1555, TC 1555, TE 1555, TM 1555, TT 1557, TR 1558, TT 1560, TL 1561, TAr 1562, *P 1563, TO 1564, TPs 1566, TA 1566, KB 1566, TC 1567, TL 1567, TP 1567, TPs 1567, KPo 1567, TC 1574, TP 1575, TC 1575, DPa 1576, TT 1577, JPo 1578, DB 1578, TkM 1579, TPs 1579, DC 1579, DC 1580, TT 1581-82, DB 1584, DC 1584, DM 1584, BH 1584, DAg 1585, DC 1585, TtPre 1588, MD 1592, TPo 1595, TfM 1595, TfC 1595, ZK 1595, MTh 1603

Slovarski sklop

Eccleſia. Germ. ein verſamlung/ Gemeine/ Kirch. Scla. zerkov. Carinth. zirkou MTh 1603, I,456

Pomen

1. posvečena stavba za javno opravljanje krščanskega bogoslužja; SODOBNA USTREZNICA: cerkev
Na tu vas .. opominam tar proſſim/ de vy Vcerqui/ Vſhuli/ Doma inu kir vkupe prydete/ te preproſte vuzhite/ lete ſtuke naſhe praue kerſzhanſke vere TC 1550, (4a)
Glih taku ena druga Baba ie hotela imeiti, de bi ſe bila ta Tretya Cerkou gori na Bruniki per tih Tryeh Kralih sidala TR 1558, R3a
Ne vodijo ijh [starši otrok] v'Cerkov k'predigam, ne poſhleio ijh v'ſhulo, alli ako lih premoreio doma ijm Pedagoge ne dèrshe KPo 1567, XLVIb
De, ker Maſhe v'Cerqui nej (kakòr vtém zhaſſu te prepuvidi) tu ſtojy ta vboga Cerkou, kakòr de bi Cerkou nebila, temuzh ena puſta grubla kamenja DB 1584, II,89a
Takovo Sapuvid je ta Papeſh naſhim otrozhnizam tudi gori naluſhil, de ſo ſe one po Otrozhji poſteli, pred Cerkouvjo morale puſtit vpelavat ali ſhegnat TPo 1595, I,133
PRIZHOVANIE DE TV PETIE V'CERKVI, KADAR SE SAſtopnu is serza poje, Bogu dopade, inu je pridnu tem mladim Ludem TfC 1595, Ba
/ v zvezi hoditi v cerkev De ty ludie, kir malikõ slushio, falsh vero imaio, shentuio, kriuu perſeguio, ne Molio, ne hodio Vcerkou, Starishẽ ne ſo pokorni TC 1555, I1b se ne udeležujejo verskih obredov
kadar en zhlouik ie kerſtzhen, rad Vcerkou hodi, moli, ſe obhaie .. ta bo od ludi shazan inu dershan ſa brumniga TL 1561, 76a
Dokler Zhlovik ſimu ſvétu hofira inu ſtréshe, mu gre vſe po niega miſli, Kakòr pak iame v'to pravo Cerkov hoditi, prave Vere ſe dèrshati, taku vſa nadluga nain pade KPo 1567, LXXVIIIIb
/ Ali ſo lete Beſede celo preobarniene in ſpazhene, Ceſsariu ſlishi: Dinarij, Blago .. Ali ſe ozhito vidi da ie to takouo obarnieno na te Shkofie, velike Cerkue, Kloshtre, Kapele JPo 1578, II,198b katedrale
/ Smeſſom, Skryo, Scerquami, Saltary, ſe ne mogo ty grehi te dushe ſprati, tu ſama Criſtuſa kry ſturi, tu pryzhuio vſi Iogri inu Preroki TT 1581-82, II,287 z gradnjo cerkva
/ Klagujte vy, kir dv'Malini prebivate <dv'Malini) tu je, vy lakomniki, kir trebuhu ſlushite inu is Cerqve malin delate, tu je kir s'vaſho Boshjo ſlushbo le poteleſnu blagu yſzhete> DB 1584, II,122b
/ Tacih inu tim glih zaihnou, ſe ie veliku per tih Malikouskih Cerquah, od tih Hudizheuih Bab inu ludi ſgudilu TC 1575, 241 v katoliških cerkvah
preneseno kei Chriſtus prebiua, kir ie nega Cerkou oli Tempel, nekar na ſemli Vieruſalemu .. Temuzh vnebeßih per Bugi Ozhetu TC 1575, 53
1.1 ed. verniki, ki se zaradi božje službe zbirajo v cerkvi; SODOBNA USTREZNICA: občestvo
Ta Cerkou tudi taku moli inu poye, Pridi knom Sueti Duh, inu napolni ta ſerza tih tuih vernih ludi TR 1558, Ob
Natu ima ta noui pridigar poklekniti, shnim red tudi vſa Cerkou. Inu ta Superintendens ima ſto Cerkouio moliti TO 1564, 76b
Kadar je ta Molitou Bogu taku prijetna .. taku jeſt hozho tudi htej Cerkvi ſtopiti, inu shnjo moliti, kulikur je meni mogozhe TPo 1595, II,63
Frazeologija
– – pregovor Key ſe kuli Boshya beſſeda prau pridiguie, tukai ſe Hudizh ſuoim ſtrupom permesha inu ſe godi, kako Nembzi gouore. Wo Gott ein Kirchen bawet/ da .. bawet teufel ein Capellen. To ie, kyr kuli Bog eno Cerkou dela, tukai Hudizh eno Kapellizo gori sida JPo 1578, I,62b, podobno tudi KPo 1567
Inu tu sa tiga volo, kir dobru vej, de kir naſh GOSPVD Bug eno Cerkou syda, tu ſyda ta Hudizh eno Kappello poleg TPo 1595, II,174
2. s prilastkom posvečen prostor za čaščenje boga/bogov; SODOBNA USTREZNICA: svetišče
vſi preroki te falsh od ludi ſmishlene inu nareiene Boshye slushbe, te hribske, pulske inu goſdenske Cerque, Capele inu Pilde, duhousku Curbane inu shrebsko nezhiſtoſt imenuio TT 1577, 432
Moses Israelske Otroke opomina, de bi ſuoi volan Offer pernesli htei Vtti tiga Prizhouaina ali Cerqui DB 1578, 80a k prenosnemu svetišču starozaveznih Judov, ki je imelo obliko šotora
TEdaj je vus deshelſki folk notèr ſhàl v'Baalovo Cerkou, inu ſo njegove Altarje podèrli, inu ſo njegove Pilde prece dobru reſtrupali DB 1584, I,210b
/ Lety duei pryzhi, pomenio, de pod Anticrishtom is tiga ſtariga inu Nouiga Teſtamenta, kateri ſe tudi vtih Anticrishtouih, Papeshkih inu Turskih Cerquah bero, poio inu bero, bo malu prauih Pridigarieu TT 1577, 346
/ Inu ie govoril CHRISTVS od ſvoiga teleſa, nekar od sidaniga Ierusalymſkiga Templa alli Cerkve, kakòr ſo mu Iudy po ſilli niegovo beſedo obrazhali KPo 1567, CLIIIIb razkošno grajenega svetišča (templja)
Kadàr ſo ſtariſhi s'veliko shaloſtio ſkèrbeli inu iſkali to dete Iesuſa, na puſlid ſo ga v'Cerkvi mei zhenijki ſedozhiga naſhli KPo 1567, LXIb
Tedai ta sludi vſame nega vtu ſuetu Meiſtu, inu nega poſtaui na verh Cerque in pravi knemu. Si li ti Boshy Syn, puſti ſe dolli TT 1581-82, I,10
NIkar dolgu potle, Je Krajl poſlal eniga ſtariga Moshá is Antiohie, de bi Iude pèrmoral .. de bi ta Tempel v'Ierusalemi imèl k'nezhaſti ſturiti, inu ga imenovati tiga Olimpiſkiga Iupiterja Cerkou DB 1584, II,198a
/ Potle ſa Corom, vſredi, ie bila ta Cerkou ali hisha, to ſo imenouali Sanctum, to Suetuſt, Vtei ſo bile, Myſe, Lampe, ty ſueti kruhi TT 1577, 62 središčni, najpomembnejši prostor v templju
3. ed., navadno v zvezi s krščanski hierarhično organizirana skupnost pripadnikov krščanske veroizpovedi; SODOBNA USTREZNICA: Cerkev
ta moſh ye glaua te ſhene/ koker ye Chriſtus tudi glaua te cerque .. koker ye ta Cerkou pokorna Chriſtuſu/ taku tudi te sakonice ſuym moſhem bodite pokorne na vſim TC 1550, 136(76b)
Ta Cerkou od ſazhetka tiga ſuita, inu koker she ſdai, ie vſelei velike nadluge imeila od Tyranou TT 1557, cc4b
Ty iſti ludi ſe imenuio, ta ſtara Cerkou, ty ludie tiga ſtariga Teſtamenta, oli Sakona. Ty drugi ludie pag, kir ſo bili potle kar ie Criſtus royen .. bodo imenouani ti ludie tiga Nouiga Teſtamenta, inu ta kerſzanska[!] Gmaina oli Cerkou TT 1557, h3b
Obtu bi potreba bilu, de bi ſe ta Kerſzhanska Cerkou reformirala inu poprauila, inu Luter prou gouori inu pyshe TAr 1562, 19a
[Evangelij] NAM pravi od Vinograda Goſpodnijga, od kàrſhanſke Cerkve alli Gmaine, od kralevſtva Chriſtuſoviga, kako ſe shnim rovna KPo 1567, LXXXIX
Inu ti ſo tudi ti pravi, kijr ſo vſelei od sazhetka, inu ſhe sdai Criſtuſa inu niega Cerkov preganiali inu naivezh sléga Kàrſzhenikom sadeli: Ti viſoki, Veliaki TC 1567, CII
Se ie tako Vkarſzhanski Cerkui shtimalo ali dershalo, da Otrozhnice neiſo Glidy te Cerkue: Temuzh da ſo vtem zhaſu (Votrozhi poſteli buduzh) odresane od tih vernih JPo 1578, III,29b
Slouenski ſe Cerkou rezhe Mnoshiza ali edno ſprauiſzhe Liudy, ter ſi budite Iudye ali Aydye JPo 1578, III,97a
Sueti Paual shenam ne prepoueda od Chriſtuſa vzhiti inu ga ſposnati: ſamuzh hozhe de ſe vkarſzhanski Cerkui alli ſprauishzhu vſe rizhi lepo po ordningi raunaio JPo 1578, II,9b
Tu ladanje ali regiranje lete ſvete Kàrſzhanſke Cerqve neſtoji v'tem, de bi ty, kir ſo v'ozhiti Cerkouni ſlushbi .. zhes druge Goſpodovali DB 1584, I,cIIIb
my vſi moramo rezhi, inu ſposnati, de imamo en Karſt, eno mater to Karſzhanſko Cerkou, eno Vero, beſsedo inu Sacramente, taku ne more noben tiga drusiga ferrahtati TPo 1595, I,137
Vti Cerkvi Gmaini Kerſzheni, bodo grehi odpuſzheni, vſem tem kir Grehe shalujo TfC 1595, XXVI
/ Ti karſcheniki v'pèrvi Cerkvi ſo vſelei ſe obhaiali, v'nadlugah inu v'uelikih ſkèrbih KPo 1567, CXLIII v času nastanka skupnosti kot celote
/ protestansko, navadno v zvezi s pravi KAI IE TA KERSZHANSKA CERKOV, kei ie, skuſi kakoua ſnamina ſe more ta praua Cerkou ſpoſnati. TA Kerszhanska Cerkou, na tim ſueitu, Ie enu videzhe kardelu inu vkupesbrane vſeh tih ludy kateri ta praui zhiſti Nauuk tiga S. Euangelia gori vſamo, primo inu ga slushaio TO 1564, 37a krščanska skupnost, kot jo pojmujejo protestanti
ty ſadashni Papeshi, ti eni Shcoffi, Fary inu Menihi deio, inu vſi ty, kir shnimi dershe, ne ſo ta praua Sueta Cerkou Boshya, Temuzh ta huda Caijneshka falsh Cerkou TO 1564, 38a
Potle vſtaneio ti napihneni Samohvalniki .. inu bodo ſovſo ſylo tei pravi Cerkvi, Evangeliu inu pravim Vernim Kàrſzhenikom ſe pruti ſtavili KPo 1567, XLIIIIb
Per tim prerokuie, de ta praua ſueta Kerſzhanska Cerkou, ty Evangelish ludie, bodo mnogetera leita od Papeshnikou inu Turkou terpeli TT 1577, 345
ker ſe ty S. Sacramenti taku dilé inu prejemlò, kakòr je Criſtus nje gori poſtavil, ondi GOSPVD Bug ſebi eno Kàrſzhanſko Cerkou vkup sbira, katero on letukaj na tém Svejti, ſkusi ſvojga S. Duha, reſvejti, inu tamkaj vekoma isvelizha DB 1584, I,cIIIa
Per zhim ſe posna ta prava Karſhanſka Cerkou? .. Narpoprej. Ker ſe Boshja beſseda zhiſtu pridiguie ZK 1595, 159
/ protestanti o katoliškem, v zvezi s pravi Ne ôte drugako rezhi inu verovati, tàmuzh le nih ſama Rimſka ſadaſhna Cerkov ie ta prava Katholiſka kàrſhanſka Cerkov, katere glava bi bil Papeſh KPo 1567, CIIb krščanska skupnost, kot jo pojmujejo katoliki
/ Ieſt veryo vſuetiga Duha. Ano ſueto kerſzhanſko Cerkou. Ana gmaina tih ſuetikou TA 1550, 12
Povej mi ta tretji Artikul od poſvezhenja? Odguvor. Ieſt verujem v'Svetiga Duha, eno ſveto Karſhanſko Zerkou ZK 1595, 95
/ Obtu ſamezhuiemo inu kriuu damo tim Donatiſtom inu Bidertaufferiem inu vſem tim, kir hote tukai na tim ſueitu eno tako Cerkou inu Gmaino tih kerſzhenikou imeiti, vkateri bi obeniga Greshnika ne bilu TAr 1562, 36b
3.1 ed. pripadniki te hierarhično organizirane skupnosti; SODOBNA USTREZNICA: cerkev
Obtu kateri tei Gmaini oli tei Cerqui slushi, Ta iſti ima tudi od te Gmaine oli od te Cerkue reyen biti TO 1564, 79a
Onu ie riſniza, de vmei tako Cerkouio, ſo tudi Hynauci inu nepokurni ſmeshani TC 1575, 89
Aku on pak tebe ſhe nepoſluſha, taku povej Cerqvi: aku on Cerkou nepoſluſha, taku ga dèrshi kakòr eniga Ajda inu Zolnarja DB 1584, III,12
Nerpoprei, koku tém Karſzhenikom, ali tej Cerkvi letukaj na Semli gre, de ony pregaineni, inu sa tiga sposnainja volo v'morjeni bodo TPo 1595, III,25
En Pridigar ſlushi tej Cerqvi vezh, kakor en andtverhar, kateri le svojei ſami hiſhi naprej ſtoji TPo 1595, I,129
3.2 s prilastkom vsak od delov te skupnosti na določenem območju, ki so nastali v zgodovini
TEI PRAVI CERQVI Boshy tiga Slouenskiga Iesika, Miloſt inu Myr od Buga ozheta skuſi Ieſuſa Criſtuſa naſhiga Ohranenica, proſſimo TE 1555, A2a
Inu proſsite Goſpudi Boga ſa me, de on, ſa uolo te zheſti inu huale ſuiga ſuetiga Imena, inu nuza tar goriiemlena te nega boge Slouenske Cerque, meni naprei htakimu teshkimu nuznimu dellu inu piſſanu vegsho Gnado inu pomuzh da inu poſſodi TT 1557, f3b
Inu leta glas od nih ie bil priſshal na ta vsheſa te Cerque, kir ie bila Vieruſalemu, Inu oni poshleio Barnabaſa TC 1557, 369
De taku S. Paul to Filippersko Cerkou tim drugim Cerquom inu Kerſzhenikom, vſem kanimu Exemplu inu Nauuku, koku tudi oni vſeh rizheh .. ſe imaio dershati, napreiſtaui TL 1567, 24a
Skuſi kateru tolmazhouanie ie nikar le v'Krainski Desheli Boshia Cerkou rasla, inu gori iemala, temuzh tudi mei Hèruati TtPre 1588, 129
/ OD CERKOVNIGA GVANTA. KOker utih enih Euangeliskih Cerquah, she ta mashni Guant, ſuezhe inu druge Ceremonie nuzaio TO 1564, 129a
/ Ta iſti ie nemu rekal tim ſedmim Cerquom, tu ie, tim kerſzhenikom, kir ſo vtih Meiſtih vti manshi Aſy, vkaterih ie tudi S. Paul inu drugi Iogri pridigali, prebiuali, piſſati TT 1577, 268 pripadnikom krščanskih skupnosti v Mali Aziji
3.3 ed. predstavniki te hierarhično organizirane skupnosti
[Kristus] tei Cerqui da ner to Vegsho Oblaſt TO 1564, 70b
Ieſt ſem tei Cerqui piſſal, ampag Diotrefes, kir hozhe vmei nimi ta perui biti, ta nas gori ne vſame TT 1577, 225
Diakon ie Cerkueni ſlushabnik, od Cerkue isuolien inu poklizan: Da Vbosim Kerſzhenikom naprei ſtoij JPo 1578, III,69b
Ta falſh Cerkou pak vsame Mezh vroko, inu pregainja to pravo Cerkou, kakor Chriſtus letukaj pravi, de ony bodo vas vpan devali, inu gdu vas vmory ta bode meinil, de on steim Bogu eno Slushbo ſtury TPo 1595, II,76
je tedaj Chriſtus ſvoji Cerkvi ta dva kluzha, k'odvesanju te pokurne, inu te nepokurne ali terdovratne k'savesanju v'nyh grehih isrozhil ZK 1595, 161
/ protestanti o katoliškem [Judež in jogri] note drugim Nug vmivati, temuzh sa nyh Cerkoune ſlushbe volo, de bodo Papesh, Kardinali, Shkoffi inu Cerkou imenovani, ſo taki Goſpudje, de Ceſsarji inu Krajli morejo nym nyh noge kuſhovati TPo 1595, I,118
4. beseda, sestavljena iz zapovrstnih glasov c, e, r, k, o in v
Ta beſſeda Cerkou, kateri Cerqui ty Nemci pravio kirchen, letei obei beſſedi ne ſo Slouenske, Nemshke ne latitinske[!] TC 1575, 83

Oblike in zapis

OBLIKE: ed. im.: c | e/i | rkov; rod.: cerk | ve/vi (TR 1558, R3a); daj.: cerkvi; tož.: cerk | ov/av (Juričič)/u; mest.: cerkvi; or.: cerkovjo; dv. im.: cerkvi; rod.: cerkov; tož.: cerkvi; mn. im.: cerkve; rod.: c | e/i | rk | ov/vi; daj.: cerkv | om/am; tož.: cerkve; mest.: cerkv | ah/ih (TAr 1562); or.: cerkvami
ZAČETNICA: prevladuje velika
Avtorstvo: A. L. R.
Opis oblik: M. Č.