Ta stran uporablja piškotke zato, da lahko razločujemo med uporabniki, štejemo njihovo število in tako izboljšujemo delovanje strani. Uporabljamo tudi piškotke partnerjev Google Analytics, ki analizirajo vaše vedenje na spletnih straneh. Več o posameznih piškotkih si lahko preberete tu. Če ne dovolite uporabe piškotkov za izboljšanje portala Fran, kliknite sem.
Problemski sklop obsega 37 slovarskih iztočnic, ki so pogosto večdenotativna, saj ne označujejo le znamke, temveč tudi ime podjetja (Apple), pogosto tudi njegovega ustanovitelja (Ford) in najpomembnejši izdelek (Coca-Cola).
Problemski sklop se dopolnjuje. V prirastku za leto 2023 so bila dodana imena znamk in izdelkov, ki so vključena v preglednice za prevzemanje iz češčine in italijanščine (npr. Bata), ter imena znamk in izdelkov iz pravopisnih poglavij »Glasoslovni oris« in »Glasovno–črkovne premene« (npr. Ericsson).
V slovarskih sestavkih smo se odločili za razlikovanje dveh tipov znamk:
(1) znamke, pri katerih je lastniške zaščite deležna storitev ali unikatni izdelek (Facebook), zato jih obravnavamo pri stvarnih imenih; pisane so vedno z veliko začetnico;
(2) znamke, pri katerih opažamo, da so prekrivne z imeni izdelkov serijske proizvodnje in široke potrošnje (namesto delam s prenosnim računalnikom zasledimo rabo delam z Applom/applom); v nadaljnji fazi prihaja tudi do apelativizacije oz. poobčnoimenjenja (Kalodont – zobe si umivam s Kalodontom/kalodontom ali zobe si umivam z naravnim kalodontom ‘zobna pasta’).
Zaradi boljše obvestilnosti so pisne dvojnice tistih znamk, pri katerih prihaja do apelativizacije ob poimenovanju izdelka, ki ga pogosto pišemo tudi z malo začetnico in podomačeno (Coca-Cola – kokakola), prikazane v okviru iste redakcije s pojasnilom: Coca-Cola |brezalkoholna pijača znamke Coca-Cola| navadno z malo začetnico coca-cola ali podomačeno kokakola.
V letu 2023 smo uslovarili nekatera imena znamk in izdelkov, pri katerih je izpostavljeno zapisovanje ločevalnih znamenj, ki se pri nepodomačenih imenih ohranjajo (npr. Courrèges). Odstopanja so redka in niso odvisna od podomačevanja, npr. Bata – ime podjetja je poimenovano po ustanovitelju Tomášu Báťi, vendar pa je podjetje zaradi lažjega mednarodnega poslovanja ločevalna znamenja opustilo. Pri zapisovanju nepodomačenih imen sledimo tudi zapisu velikih in malih črk, npr. ChatGPT.
V ePravopisu sta uporabniku prijaznejša dosledno navajanje ponazarjalnega gradiva z izpisanimi zahtevnejšimi oblikami in navajanje sklonskih oblik v vseh številih. Dopolnitev s paradigmami prinaša sistemske možnosti pregibanja. Uresničitev vseh oblik ni preverjena po gradivu, saj elektronsko korpusno gradivo, ki sicer dovoljuje statistične analize gradiva, ne omogoča razlikovanja homonimnih sklonskih oblik. Izreka imena je v celoti izpisana v samostojnem slovarskem razdelku, in sicer ne le v imenovalniku, temveč tudi v rodilniku, če pa zahteva iztočnica tudi podatek o izgovoru v orodniku, je celotna paradigma predstavljena v posebnem slovarskem razdelku, imenovanem izgovorno gnezdo.
Pravopisna pravila: § 91.
Pravopisna pravila: Velika in mala začetnica.
Fran 11.0, 24. novembra 2023.
Alpina
Apple
Avon
Barilla
Bata
Cacharel
Chanel
ChatGPT
Churchill
Coca-Cola
Courrèges
Diesel
Disney
Dodge
Donat Mg
Elan
Emo
Ericsson
Giotto
Giulietta
Givenchy
Gorenje
Honda
Lamborghini
Lavazza
Mercator
Messenger
Mura
Natuzzi
Nokia
Nutella
Prada
Ramazzotti
Škoda
Tesla
Versace
Volkswagen